Verdensmål på Viden Djurs
Som UNESCO Verdensmålsskole indgår vi i en global agenda for bæredygtig udvikling sammen med 12.500 skoler og uddannelsesinstitutioner fordelt på 184 lande. I netværket har vi mulighed for både at videndele, erfaringsudveksle, idégenerere og samarbejde med andre UNESCO-skoler om, hvordan vi lykkes med arbejdet. Vi har også mulighed for at indgå i partnerskaber med andre skoler både nationalt og internationalt.
Som verdensmålsskole indtænker vi verdensmålene i undervisningen, vi tænker bæredygtighed og medborgerskab ind i skolens samlede praksis og vi inddrager eleverne i processen. For at strukturere vores indsatser og sikre størst mulig kvalitet i bæredygtighedsarbejdet, har vi udvalgt fire verdensmål, som vi primært har fokus på.
Verdensmål 3: Sundhed og Trivsel
Verdensmål 3 handler overordnet om at sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper. Her har vi særligt fokus på to specifikke mål nemlig 3.5 og 3.a. Verdensmål 3.5 handler om at forebyggelse og behandling af rusmiddelmisbrug, herunder narkotikamisbrug og skadelig brug af alkohol, skal styrkes.
Derudover deltager flere afdelinger i #FodboldtrøjeFredag, som er et projekt udviklet af Danske Spil og Børnecancerfonden25 med det formål at støtte Børnecancerfondens vigtige arbejde ved at trække i en fodboldtrøje og ved at lave donationer. Alle donationer går ubeskåret til Børnecancerfonden, som gennem støtte, forskning og forebyggelse gør en mærkbar forskel for kræftramte børn og deres familier. Derfor indgår det under verdensmål 3.4.1., som handler om “at tidlig dødelighed, som følge af ikke-smitsomme sygdomme, inden 2030 reduceres med en tredjedel gennem forebyggelse og behandling, og mental sundhed og trivsel skal fremmes”.
På VID Gymnasier og EUD/EUX Business er der blandt både elever og undervisere stor opbakning til eventet. Et godt eksempel på dette er i 2024, hvor eleverne på HHX i Grenaa samlede ind ved at sælge kage for 3335 kr. Derudover valgte Ludvig fra 3A at donere 5 kr. for hver HHX-elev i Grenaa, som mødte op i en fodboldtrøje og det var der 117 elever, der gjorde!
Derudover donerede elevrådet 10 kr. for hver lærer og elev fra HHX, HTX og EUD/EUX Business, som mødte ind med trøje på. Det gjorde hele 202 personer! På HHX i Rønde valgte elevrådet at donere hele 2000 kr. til indsamlingen, som samlet gav en flot donation til Børnecancerfonden på 7.940 kr.
Den sidste del af verdensmålet, som fokuserer på at fremme mental sundhed og trivsel er også en vigtig agenda på Viden Djurs. Derfor har vi et tæt samarbejde mellem studievejledning, mentorer og undervisere, hvor vi gennem videndeling og samarbejde understøtter elevernes faglige trivsel.
Også i vores projekter er trivsel et omdrejningspunkt. Et konkret eksempel på dette er Socialfondsprojektet med fokus på trivsel og fastholdelse. Her samarbejder vi med 11 erhvervsskoler i Region Midtjylland om at udvikle metoder, som øger trivsel og mulighed for at flere elever gennemfører en erhvervsuddannelse. Det gør vi med afsæt i målgruppefokuseret kompetenceudvikling, der understøtter et trygt læringsmiljø, der fremmer elevernes trivsel og faglige udvikling.
Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 handler om at sikre uddannelse af høj kvalitet for alle. Ifølge FN er uddannelse en afgørende nøgle til at lykkes med flere andre verdensmål og med at drive den bæredygtige udvikling fremad. Det sigter mod at give lige adgang til uddannelse, herunder erhvervsuddannelser, samt fjerne kønsrelaterede og økonomiske uligheder med henblik på at opnå universel adgang til en videregående uddannelse af høj kvalitet.
På AVU - almen voksenuddannelse udbyder vi blandt mange andre fag dansk som andetsprog, som er godt eksempel på, at vi fremmer uddannelse til alle.
Det, at vi som skole udbyder dansk som andetsprog på G-niveau, der svarer til folkeskolernes 9. klasses niveau, giver adgang til erhvervsuddannelser. På G-niveau har vi en bred målgruppe med anden etnisk baggrund end dansk. Typisk har vi både kvinder og mænd, hvoraf nogle har uddannelse fra deres hjemland og andre kun har afsluttet grundskolen i deres hjemland.
D-niveauet, der svarer til lidt over 10. klasses niveau, giver adgang til HF. For dem, der ønsker at videreuddanne sig på mellemlange og lange videregående uddannelser, bliver HF adgangsgivende, fordi de får muligheden for at tage dansk som andetsprog på A-niveau. På den på måde er muligheden for at kunne tage dansk som andetsprog nøglen til videreuddannelse.
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål 5 handler overordnet om at opnå ligestilling mellem kønnene og styrke kvinders og pigers rettigheder og muligheder. Ligestilling mellem kønnene er ikke blot en menneskeret, det er også med til at sikre, at alle har en plads i samfundet, hvilket fremmer den bæredygtige udvikling og økonomiske vækst.
Et konkret eksempel på, hvordan vi på arbejder med ligestilling mellem kønnene, findes i elevrådsarbejdet, der er en integreret del af de fleste ungdomsuddannelser på Viden Djurs. Som den valgte elevrådsrepræsentant for sin klasse, får man indsigt i demokratiske beslutningsprocesser og elever får mulighed for direkte at påvirke skolens virke.
Gennem denne proces synliggøres vigtigheden af at være i stand til at rumme hinandens forskelligheder og at finde fælles løsninger ved hjælp af dialog og argumentation. Elevrådet på VID Gymnasier og HF samt EUD/EUX Business i Grenaa har haft særligt fokus på at skabe lighed mellem kønnene ved at indføre gratis menstruationsudstyr på skolens toiletter.
"Vi er i elevrådet meget tilfredse med, at det lykkedes at indføre gratis menstruationsudstyr på skolen, da det er med til at give en bedre trivsel og tryghed i hverdagen, og så er det en vigtig sag for lighed og inklusion."
- Simone Jabbar Havmøller, Elevrådsrepræsentant
Når det gælder skoledrift og ledelse kan vores medarbejderpolitik nævnes som konkret eksempel på, at vi som skole aktivt forholder os til, hvordan vi sikrer en ordentlig og retfærdig proces i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere og dermed forebygger utilsigtet diskrimination.
Derudover er der i ESG-regnskabet sat konkrete målsætninger for kønsfordelingen i chefgruppe og ledelse, hvilket ligeledes sikrer et kontinuerligt fokus på ligestilling mellem kønnene.
Verdensmål 13: Klimaindsats
Verdensmål 13 handler om, at vi skal handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og konsekvenserne af disse. Eksempelvis handler punkt 13.3 specifikt om at undervisning, oplysning og den menneskelige og institutionelle kapacitet skal forbedres for at kunne modvirke, tilpasse, skadesbegrænse og sikre tidlig varsling af klimaændringer.
Klimaindsatsen er et fokusområde i flere forskellige sammenhænge på Viden Djurs. Et konkret eksempel på hvordan vi arbejder med oplysning omkring klimaforandringerne er vores besøg af meteorolog og vejrvært Michael Jarnvig i 2024, hvor han til en fællessamling på VID Gymnasier, udfoldede klimaudfordringerne og –konsekvenserne for vores elever.
Et andet eksempel er, når eleverne i 10. Klasse på 10KCD, besøger Kattegatcentret og lærer om, hvordan klimaudfordringerne påvirker både havmiljøet og fiskebestanden.
Derudover arbejder vi med flere projekter, hvor klimaindsats spiller en vigtig rolle. Det gør vi eksempelvis i projektet EVESCA – Handlekraft til klimasmart landbrug, hvor elever på landbrugsskoler bliver klædt på til fremtidens klima- og miljømæssige udfordringer.
Et andet eksempel er projektet Grøn Omstilling på Djursland, da vi som erhvervsuddannelsesinstitution har en væsentlig opgave i forhold til at uddanne fremtidens grønne håndværkere. I dette projekt investeres i udstyr, der bidrager til undervisning om CO2-reduktion eller som på anden vis understøtter den grønne omstilling i undervisningen.
Hvad er ESG?
ESG er en dansk ramme til at forstå den EU-forordning (CSRD), der stiller krav til store virksomheder, om at de skal kunne dokumentere, hvordan de arbejder med bæredygtighed.
For at vi sammen kan lykkes er det afgørende, at bæredygtighed ikke bliver en række løsrevne indsatser. Derfor arbejder vi bevidst på at integrere bæredygtighedsperspektivet i alle mulige forskellige sammenhænge og beslutningsprocesser, så vi følger samme overordnede spor.
- Marie Møller Jensen, ESG-konsulent