Verdensmål på Viden Djurs
Som UNESCO Verdensmålsskole indgår vi i en global agenda for bæredygtig udvikling sammen med 12.500 skoler og uddannelsesinstitutioner fordelt på 184 lande. I netværket har vi mulighed for både at videndele, erfaringsudveksle, idégenerere og samarbejde med andre UNESCO-skoler om, hvordan vi lykkes med arbejdet. Vi har også mulighed for at indgå i partnerskaber med andre skoler både nationalt og internationalt.
Som verdensmålsskole indtænker vi verdensmålene i undervisningen, vi tænker bæredygtighed og medborgerskab ind i skolens samlede praksis og vi inddrager eleverne i processen. For at strukturere vores indsatser og sikre størst mulig kvalitet i bæredygtighedsarbejdet, har vi udvalgt fire verdensmål, som vi primært har fokus på.
Verdensmål 3: Sundhed og Trivsel
Verdensmål 3 handler overordnet om at sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
Flere afdelinger deltager i i #FodboldtrøjeFredag, som er et projekt udviklet af Danske Spil og Børnecancerfonden med det formål at støtte Børnecancerfondens vigtige arbejde ved at trække i en fodboldtrøje og ved at lave donationer.
Alle donationer går ubeskåret til Børnecancerfonden, som gennem støtte, forskning og forebyggelse gør en mærkbar forskel for kræftramte børn og deres familier. Derfor indgår det under verdensmål 3.4.1., som handler om “at tidlig dødelighed, som følge af ikke-smitsomme sygdomme, inden 2030 reduceres med en tredjedel gennem forebyggelse og behandling, og mental sundhed og trivsel skal fremmes”.
Stor opbakning til fodboldtrøjefredag på VID Gymnasier
På VID Gymnasier og EUD/EUX Business er der blandt både elever og undervisere stor opbakning til eventet. Et godt eksempel på dette er i 2024, hvor eleverne på HHX i Grenaa samlede ind ved at sælge kage for 3335 kr. Derudover valgte Ludvig fra 3A at donere 5 kr. for hver HHX-elev i Grenaa, som mødte op i en fodboldtrøje og det var der 117 elever, der gjorde!
Derudover donerede elevrådet 10 kr. for hver lærer og elev fra HHX, HTX og EUD/EUX Business, som mødte ind med trøje på. Det gjorde hele 202 personer! På HHX i Rønde valgte elevrådet at donere hele 2000 kr. til indsamlingen, som samlet gav en flot donation til Børnecancerfonden på 7.940 kr.
Verdensmål 4: Kvalitetsuddannelse
Verdensmål 4 handler om at sikre uddannelse af høj kvalitet for alle. Ifølge FN er uddannelse en afgørende nøgle til at lykkes med flere andre verdensmål og med at drive den bæredygtige udvikling fremad. Det sigter mod at give lige adgang til uddannelse, herunder erhvervsuddannelser, samt fjerne kønsrelaterede og økonomiske uligheder med henblik på at opnå universel adgang til en videregående uddannelse.
På AVU - almen voksenuddannelse og HF-enkeltfag udbyder vi blandt mange andre fag dansk som andetsprog. Her bliver dansk som andetsprog på A-niveau en døråbner til de videregående uddannelser.
Dansk som andetsprog åbner døre
Det, at vi som skole udbyder dansk som andetsprog på G-niveau, der svarer til folkeskolernes 9. klasses niveau, giver adgang til erhvervsuddannelser. På G-niveau har vi en bred målgruppe med anden etnisk baggrund end dansk. Typisk har vi både kvinder og mænd, hvoraf nogle har uddannelse fra deres hjemland og andre kun har afsluttet grundskolen i deres hjemland.
D-niveauet, der svarer til lidt over 10. klasses niveau, giver adgang til HF. For dem, der ønsker at videreuddanne sig på mellemlange og lange videregående uddannelser, bliver HF adgangsgivende, fordi de får muligheden for at tage dansk som andetsprog på A-niveau. På den på måde er muligheden for at kunne tage dansk som andetsprog nøglen til videreuddannelse.
Verdensmål 5: Ligestilling mellem kønnene
Verdensmål 5 handler overordnet om at opnå ligestilling mellem kønnene og styrke kvinders og pigers rettigheder og muligheder. Ligestilling mellem kønnene er ikke blot en menneskeret, det er også med til at sikre, at alle har en plads i samfundet, hvilket fremmer den bæredygtige udvikling og økonomiske vækst.
I elevrådsarbejdet, der er en integreret del af de fleste ungdomsuddannelser på Viden Djurs, arbejdes der blandt andet med ligestilling mellem kønnene. Som den valgte elevrådsrepræsentant for sin klasse, får man indsigt i demokratiske beslutningsprocesser og elever får mulighed for direkte at påvirke skolens virke.
Gennem denne proces synliggøres vigtigheden af at være i stand til at rumme hinandens forskelligheder og at finde fælles løsninger ved hjælp af dialog og argumentation.
Elevrådet på VID Gymnasier og HF samt EUD/EUX Business i Grenaa har haft særligt fokus på at skabe lighed mellem kønnene ved at indføre gratis menstruationsudstyr på skolens toiletter.
"Vi er i elevrådet meget tilfredse med, at det lykkedes at indføre gratis menstruationsudstyr på skolen, da det er med til at give en bedre trivsel og tryghed i hverdagen, og så er det en vigtig sag for lighed og inklusion."
- Simone Jabbar Havmøller, Elevrådsrepræsentant
Verdensmål 13: Klimaindsats
Verdensmål 13 handler om, at vi skal handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og konsekvenserne af disse.
Et konkret eksempel på hvordan vi indtænker det, er besøget af meteorolog og vejrvært Michael Jarnvig i 2024, som til en fællessamling på VID Gymnasier, udfoldede klimaudfordringerne og –konsekvenserne for vores elever.
Et andet eksempel er, når eleverne i 10. Klasse på 10KCD, besøger Kattegatcentret og lærer om, hvordan klimaudfordringerne påvirker både havmiljøet og fiskebestanden.
I projektet Grøn Omstilling på Djursland har vi også et fokus på at uddanne fremtidens grønne håndværkere. Derfor investeres i udstyr, der bidrager til undervisning om CO2-reduktion eller som på anden vis understøtter den grønne omstilling i undervisningen.
Hvad er ESG?
ESG er en dansk ramme til at forstå den EU-forordning (CSRD), der stiller krav til store virksomheder, om at de skal kunne dokumentere, hvordan de arbejder med bæredygtighed.
Det er afgørende for den grønne omstilling, at vores elever og kursister bliver i stand til at arbejde reflekteret med innovative grønne løsninger på de mange klima- og miljømæssige udfordringer, vi står overfor. Det er jeg stolt over, at vi som UNESCO verdensmålsskole bidrager aktivt til.
- Marie Møller Jensen, ESG-konsulent