VID GYMNASIER

Hos Viden Djurs kan du tage HHX og HTX. HHX er det merkantile erhvervsrettede gymnasium, mens HTX giver dig en højere teknisk studentereksamen.
Handelsgymnasium Grenaa Handelsgymnasium Rønde Teknisk gymnasium Grenaa Brobygning/introforløb

VID ERHVERVSUDDANNELSER

Hos Viden Djurs tilbyder vi et stort udvalg af erhvervsuddannelser – både indenfor medier, mekanik, el, metal, handel, økologisk landbrug og fødevarer.
Til dig der kommer direkte fra folkeskolen (GF1) Til dig der er under 25 (GF2) Til dig der er over 25 (EUV) Brobygning/introforløb

10. klasse

Kickstart din ungdomsuddannelse med et lærerigt år i 10. klasse. Vi udbyder både almen 10. klasse og den erhvervsrettede EUD10.
10KCD og EUD10

COLLEGE TILBUD

Få endnu mere ud af din uddannelse på Viden Djurs med et af vores college tilbud. Her får du mulighed for at dyrke din særlige interesse.
Kalø Økologisk Landbrugsskole 3D College Game College Brazil Football College

VID detail

Hos VID detail kan du udvikle din virksomhed og dine medarbejdere. Vi skræddersyer uddannelsesforløb efter jeres forretningsmæssige behov.
Elevuddannelsen AMU kurser Akademiuddannelse

Efter- og videreuddannelse

Hos Viden Djurs tilbyder vi AMU-kursuspakker, der udvikler og styrker dine kompetencer som medarbejder.
Efteruddannelse

Søg på videndjurs.dk

Stines sommer i Grønland: En rejse ind i polarvidenskabens verden

Stine Due Spangsø går på HTX på VID Gymnasier og fik i sommer en enestående mulighed for at udforske polarvidenskab og kulturen i det storslåede Grønland. Hun tilbragte tre spændende uger som en af fem udvalgte danske elever i 2.g, der deltog i sommerskolen kaldet Joint Science in Education Project (JSEP), arrangeret af Børne- og Undervisningsministeriet i Danmark.

Hvor mange andre brugte sommerferien på at læne sig tilbage og smække benene op, tog 18-årige Stine Due Spangsø fra Ebeltoft på eventyr til Grønland. Det gjorde hun for at blive klogere på forskningen på indlandsisen, klimaforandringer og for at få sig en på opleveren. Stine går på studieretningen Klima på det tekniske gymnasium i Grenaa, og har altid interesseret sig for naturvidenskab og især biologi, hvorfor hun var hurtig til at slå til, da muligheden bød sig.

"Jeg har altid gerne ville til udlandet og studere, og her var der en mulighed for at prøve det. At det var i Grønland, som har en helt utrolig natur, gjorde at jeg ikke var i tvivl om at ansøge."

JSEP er en naturvidenskabelig sommerskole, der giver unge naturvidenskabselever som Stine mulighed for at dykke ned i polarvidenskabens verden. Projektet udspringer fra et samarbejde mellem Danmark, USA og Grønland, som hver kunne sende fem elever afsted.

Albedo-effekten og den beskidte sne
Stine og de andre elever begyndte deres rejse ved Kangerlussuaq Science Field School i det vestlige Grønland, hvor hver dag var fyldt med spændende aktiviteter og videnskabelige forsøg. En af de første dage efter ankomsten borede Stine og hendes medelever et meterdybt hul i indlandsisen og satte en pind med et mærkat i toppen. Målet var at vende tilbage senere for at se, hvor meget der var smeltet væk.

"Alle pindene var væltet, da de ikke længere selv kunne stå op, fordi der var så meget is, som var smeltet," fortæller Stine Due Spangsø.

Herefter arbejdede de med dataindsamling og beregninger for, hvor hurtigt isen smelter, og hvordan man kan forudse, hvilken is, der vil smelte, og om man kunne gøre noget for forhindre det.

”Jeg arbejdede på noget, som hedder albedo, hvor man kan se, hvor meget lys isen reflekterer og hvor meget den absorberer. Hvis isen er beskidt, så absorberer den varmen i stedet for at reflekterer den, hvilket resulterer i at den smelter hurtigere.”

I Stines gruppe tog de prøver af isen forskellige steder og lod den smelte, vakuumfiltrerede det og undersøgte, hvor beskidt det var, og hvor meget jord isen indeholdt. Deres resultater skulle senere præsenteres for alle grupperne og online, hvor familierne kunne følge med hjemmefra.

Med Hercules til forskningsstation på indlandsisen
Selvom eleverne havde travlt med at lave deres egne forsøg, var et vigtigt punkt på dagsordenen at besøge Summit Station, en forskningsstation på toppen af indlandsisen 3216 meter over havet. Da stationen ligger tæt ved midten af Grønland, måtte de få et lift i lastrummet af et Hercules-fly, som kunne lande på isen.

På forskningsstationen fik Stine muligheden for at besøge forskere, som året rundt arbejder på forskellige grene af polarvidenskab. Forskerne fokuserer bl.a. på at forstå indlandsisens smeltning, permafrosten, klimaforandringer og deres påvirkning på flora og fauna.

Hvor eleverne borede en meter ned i isen under deres eget forsøg, var det forskning i en lidt større skala, som de mødte på Summit Station. Her borer de nemlig flere kilometer ned i isen.  

"Det har været en fantastisk tur, som jeg aldrig kommer til at glemme. Jeg tog mest derop for oplevelsens skyld, men det var også en fed mulighed for at lære noget mere, og jeg har fået en helt ny interesse for sne og is og dets strukturer," siger Stine Due Spangsø.  

På gensyn til Arktis?
Stine har siden hun var barn interesseret sig meget for dyr og plantelivet i havet, og har derfor i lang tid gået med tanken om at blive marinebiolog, men efter turen til Grønland har hun fået øjnene op for den del af naturvidenskaben, som ligger på is. Her var særligt en af tutorerne fra USA med til at inspirere Stine.

”En af tutorerne, som læser på et amerikansk universitet, studerer helt specifikt sne, og det synes jeg lyder mega sejt. Jeg vil helt sikkert have det med i mine overvejelser, når jeg vælger, hvad jeg vil studere,” fortæller Stine Due Spangsø.

Stines rejse til Grønland gav hende ikke kun en dybere forståelse af naturvidenskaben i Arktis, men også en værdifuld indsigt i den kulturelle mangfoldighed og naturskønhed, som Grønland har at byde på. Sommerskolen bød på uforglemmelige oplevelser, gode bekendtskaber og en god portion personlig udvikling. For det viste sig, at Stine ikke var helt den samme, da hun kom hjem.

"Jeg har lært meget naturvidenskabeligt, men jeg har også lært meget om mig selv på turen. Jeg har altid haft det lidt svært ved at sige noget i timerne i skolen, men med den måde vi har arbejdet på i løbet af de tre uger, er det noget, som jeg er blevet meget bedre til. Det har jeg også allerede kunnet mærke her i skolen, efter jeg startede igen i 3.g. Jeg siger egentlig mere end jeg plejer," slutter Stine Due Spangsø.