Første undervisningsdag i projekt "Sammen om naturfag"
Insektfælder skaber indsigt i erhvervsuddannelser
“Det vi kender, passer vi på!” Sådan lyder en af de pædagogiske grundtanker i projektet Sammen om naturfag, som i dag har første fælles undervisningsdag for nysgerrige 6. klasses elever fra henholdsvis Rosmus Skole og Molsskolen. De skal nemlig lære, hvordan udvikling af insektfælder hænger sammen med både den velkendte undervisning fra naturfag og de kompetencer, der bruges på en række erhvervsuddannelser.
Med insektfælder som fælles omdrejningspunkt får eleverne et særdeles godt afsæt for at koble folkeskoleundervisningen med de kompetencer, der opøves på erhvervsuddannelserne. I de naturskønne rammer på Kalø Økologisk Landbrugsskole afprøver eleverne hele tre arbejdsstationer, som på hver deres måde bringer fagligheden i spil og giver dem en vigtig forståelse af, hvordan naturfag indgår i både erhvervsuddannelser og i den måde, vi er i verden på.
Det kræver håndværk, mod og matematikkundskaber at bygge insektfælder
På værkstedet rammes vi af lugten af bildæk og maskiner. Eleverne møder Mads, som er underviser på VID Erhvervsuddannelser. Han fortæller, hvordan de skal arbejde med stålrør for at lave en insektfælde - en proces der både kræver kendskab til båndsaven, boremaskinen, skruetvingen og filen, som eleverne kan slibe de skarpe kanter med. De har også brug for at kunne omregne millimeter til centimeter for at kunne måle rigtigt. “Jeg tør ikke save!”, siger to af pigerne nærmest i kor, og kigger skeptisk på båndsaven. Mads hjælper dem roligt med, hvad de skal gøre og ryggen er da også lidt rankere, da de går derfra med ordene: “Det kunne vi jo sagtens!”.
Insektfælder har sin egen designmanual
Tilbage i Laden (fællesrummet) præsenteres eleverne for en designmanual til insektfælden. “Hvorfor skal der være mål på den?” spørger Zanis som er underviser på VID Medie. En elev rækker forsigtigt hånden op: "så når man selv skal lave fælden, kan man bruge målene". Zanis smiler, for det er helt rigtigt og det kendetegner pædagogikken, at elevernes egne refleksioner sættes i fokus.
Insektfælderne laves efter mål defineret i en designmanual. Zanis fra Medieuddannelserne instruerer eleverne i brugen af manualen.
Med insektfælderne kan vi blive klogere på vores landbrug og afgrøder
Eleverne går selvfølgelig også på insektjagt i skoven, hvor det stadig her i november kribler med både store og små insekter. Guillermo, som er underviser på Kalø Økologisk Landbrugsskole, hjælper eleverne med at finde frem til insekternes navne og kategori, for der er forskel på nyttedyr og skadedyr.
Med fælden kan vi finde ud af, ”hvilke insekter der, der ødelægger dine afgrøder og på den måde indsætte de rette insekter på marken og udrydde de insekter, der truer dine marker”, som nogle elever selv skriver om insektfældens formål.
Eleverne finder sammen med Guillermo frem til navne og kategori på de indfangede insekter.
Projektet “Sammen om naturfag” er et femårigt projekt, som Viden Djurs laver i samarbejde med Nord- og Syddjurs Kommune, grundskole og virksomheder med det overordnede formål at motivere flere unge til at vælge en faglært uddannelse. Novo Nordisk Fonden støtter projektet med en bevilling på 5,4 millioner kr.