VID GYMNASIER & HF

Hos Viden Djurs kan du tage HHX og HTX. HHX er det merkantile erhvervsrettede gymnasium, mens HTX giver dig en højere teknisk studentereksamen. Fra sommeren 2024 udbyder vi tilmed HF-enkeltfag.
HHX Grenaa HHX Rønde HTX Grenaa HF-enkeltfag - Grenaa, Hornslet Brobygning/introforløb

VID ERHVERVSUDDANNELSER

Hos Viden Djurs tilbyder vi et stort udvalg af erhvervsuddannelser – både indenfor medier, mekanik, el, metal, handel, økologisk landbrug og fødevarer.
Til dig der kommer direkte fra folkeskolen (GF1) Til dig der er under 25 (GF2) Til dig der er over 25 (EUV) Brobygning/introforløb

10. klasse

Kickstart din ungdomsuddannelse med et lærerigt år i 10. klasse. Vi udbyder både almen 10. klasse og den erhvervsrettede EUD10.
10KCD og EUD10

COLLEGE TILBUD

Få endnu mere ud af din uddannelse på Viden Djurs med et af vores college tilbud. Her får du mulighed for at dyrke din særlige interesse.
Kalø Økologisk Landbrugsskole 3D College Game College Brazil Football College

VID detail

Hos VID detail kan du udvikle din virksomhed og dine medarbejdere. Vi skræddersyer uddannelsesforløb efter jeres forretningsmæssige behov.
Elevuddannelser Elevonline AMU kurser Akademiuddannelser

VUC og Efteruddannelse

Hos Viden Djurs tilbyder vi en bred vifte af voksen- og efteruddannelse, der udvikler og styrker dine kompetencer.
VUC (HF-enkeltfag, AVU, FVU, OBU) Efteruddannelse (AMU)

Om Viden Djurs

Viden Djurs er din dør til en verden af muligheder. Her kan du tage den uddannelse, du drømmer om.

Læreplads

Vi finder det rette match mellem elev og virksomhed - vores vejledere hjælper dig på vej med gode råd og sparring hele vejen.

Mød os

Få vejledning til at træffe det rigtig valg af ungdomsuddannelse. Mød os til messer, åbent hus og brobygning.

Kontakt

Se vores kontaktoplysninger og få et overblik over vores mange forskellige adresser på Djursland.

Skolehjem/Campus

Bo på vores skolehjem under din uddannelse. Her deler du hverdagen med andre elever fra Viden Djurs.

Personale

Find alle vores medarbejdere lige her. De er sorteret efter afdelinger, så du får det bedste overblik.

Nyheder

Se alle vores seneste nyheder lige her, og bliv opdateret på vores mange spændende projekter og opgaver

Elevfortællinger

Hvem er bedst til at fortælle om livet på Viden Djurs? Det er selvfølgelig eleverne selv.

Job på Viden Djurs

Vil du være en del af Viden Djurs? Se vores ledige stillinger eller send os en uopfordret ansøgning.

Kvalitet

Hos Viden Djurs arbejder vi målrettet for at sikre et højt uddannelsesniveau på alle skolens uddannelser.

Brochurereol

Få overblik over alle brochurerne ved Viden Djurs. I brochurerne finder du information om vores uddannelser og kurser.

Oplæsning af tekst

er du syns- eller læsebesværet? Find en vejledning til oplæsning af tekst her.

Søg på videndjurs.dk

Undervisning og dannelse i bæredygtighed

På Viden Djurs er vi meget bevidste om at tænke bæredygtighed ind i de sammenhænge, hvor det er relevant og meningsfuldt for vores undervisere, elever og kursister. Det gør vi gennem to overordnede perspektiver, som er dannelse og erhvervsfaglighed. 

For os handler dannelse om at udvikle elevernes og kursisternes evne til at blive handlingskompetente verdensborgere, der naturligt tænker bæredygtighed ind i deres adfærd både i og udenfor skolen. 

At give vores elever og kursister de rette handlingskompetencer, sker også gennem undervisningen i de enkelte fag, hvor vi har naturligt fokus på bæredygtighed, fordi netop fagenes teorier og metoder kan være med til at løse de klimamæssige og adfærdsmæssige udfordringer, vi står over for. 

 

Vi arbejder aktivt med verdensmål

Som verdensmålsskole indtænker vi verdensmålene i undervisningen, vi tænker bæredygtighed og medborgerskab ind i skolens samlede praksis og vi inddrager eleverne i processen.

 

På Viden Djurs er vi gode til at tænke bæredygtighed ind i undervisningen på kreative måder. Vi udfordrer vores elever og kursisters tankegang og motiverer dem til at tænke ud af boksen og ind i hverdagen, så bæredygtighed bliver konkret, relevant og handlingsorienteret.

- Marie Møller Jensen, ESG-konsulent

Traditioner er en vigtig del af dannelsen i bæredygtighed  

Traditioner har altid fyldt på Viden Djurs og ved at tænke bæredygtighed ind i skolens traditioner, fletter vi vores fokus på bæredygtighed ind i den eksisterende kultur. Faste traditioner på skolen bliver også vigtige holdepunkter for såvel nuværende som tidligere elever og kursister, fordi vi med traditionerne skaber en tryg ramme for det sociale fællesskab og sammenhold, som er med til at udvikle og støtte dem. På den måde kan traditionerne i sig selv spille en vigtig rolle i forhold til social bæredygtighed. 

 

Det årlige høstmarked på Kalø

Høstmarked som er en tilbagevendende begivenhed og tradition på Kalø Økologisk Landbrugsskole er et godt eksempel. Her får de besøgende mulighed for at købe økologiske råvarer produceret i skolens egen køkkenhave, samt produkter fra eksterne lokale virksomheder, der ligeledes har bæredygtighed som kerneværdi. Flere tidligere elever har efter deres tid på Kalø Økologisk Landbrugsskole startet egen virksomhed og deltager ved at opstille egne boder på markedet.  

Kursistrådets Kulturcafé i Grenaa

den almene voksenuddannelse (AVU) i Grenaa har kursistrådet gennem flere år afholdt en Kulturcafé, hvor kursisterne hver især medbringer en ret fra deres hjemland, som de spiser i fællesskab. Med maden som fælles udgangspunkt bliver de klogere på hinandens forskellige baggrunde og udgangspunkter, fordi retterne knytter an til fortællinger om den kultur, de bærer med sig.

Nogle gange er der andre indslag med dans og musik, der udover at give en naturlig god stemning også bidrager til en mindeværdig oplevelse, der understøtter sammenholdet blandt kursisterne. Dermed er denne tradition et vigtigt led i kursisternes dannelse inden for social bæredygtighed. 

"Jeg synes Kulturcaféen er et rigtig godt arrangement, fordi vi får vist vores traditioner til de andre kursister. Vi kan se hinandens ligheder, for selvom vi kommer fra forskellige steder i verden, så er der mange traditioner, som er de samme. Vi får meget energi alle sammen, Vi har grint og danset og bliver som en stor familie, fordi vi respekterer hinanden.”

- Ismail, medlem af Kursistrådet på AVU 

Innovation i samarbejde med erhvervslivet

I tværfaglige projekter opbygger elever og kursister vigtige kompetencer i at samarbejde og udvikle løsninger på komplekse virkelighedsnære problemstillinger. På Viden Djurs har flere afdelinger i Grenaa tradition for, at uge 46 står i innovationens og bæredygtighedens tegn, når eleverne samarbejder om konkrete virksomhedsopdrag eller cases, som det kræver indsigt i innovation, bæredygtighed, faglighed og ikke mindst stærke samarbejdskompetencer at løse.

Eksempelvis planlægger VID Medie til uge 46 i 2024 at samarbejde med en række virksomheder under Business Djursland under overskriften “Innovation og bæredygtighed - i virkeligheden”, hvor vi i samarbejde med virksomhederne nysgerrigt undersøger, hvordan bæredygtighed og innovation kan tilføre værdi i de løsningsforslag kursisterne udvikler.  

Når vi på den måde besøger virksomheder eller inddrager virksomheder i undervisningen, får elever og kursister mulighed for at opnå et branchekendskab, der giver dem indsigt i, hvordan viden anvendes i praksis. 

Sommerfugl på blomstermark

Erasmus+ bidrager til globalt medborgerskab

For at understøtte vores elever og kursisters udvikling, så de bliver i stand til at agere som demokratiske medborgere i en global verden tænker vi EU’s uddannelsesprogram Erasmus+ ind i mange forskellige sammenhænge herunder flere studieture, hvor vi med støtte fra Erasmus+ får mulighed for at designe ture et specifikt erhvervsrettet sigte tilpasset elevernes uddannelser og læring. 

 

VID Mad får besøg af nederlandsk venskabsskole

Et godt eksempel på, hvordan vi har arbejdet med globalt medborgerskab i forbindelse med dannelse, finder vi på VID Erhvervsuddannelser, hvor maduddannelserne havde besøg af 15 kokke- og tjenerelever fra vores venskabsskole Vista College i Nederlandene.

Her har eleverne udforsket den danske madkultur gennem workshops i køkkenet på skolen, restaurant- og virksomhedsbesøg og i mødet med de lokale elever på Viden Djurs. Turen er støttet af EU’s uddannelsesprogram Erasmus+ og har skabt en unik mulighed for kulturel og faglig udveksling mellem de danske og nederlandske elever. 

Kalø henter inspiration fra europæiske ligesindede

På Kalø Økologisk Landbrugsskole tager 1. og 2. hovedforløb hvert år på Erasmus+-støttede studieture i Europa. De senere år har Spanien været et fast rejsemål, hvor et besøg på venskabsskolen Escola Agrària de Manresa altid står på programmet. Her arbejder de med bæredygtige landbrugsteknikker, såsom regenerativt landbrug og eleverne oplever alternative måder at drive landbrug på. 

Studieturene bidrager til en bredere forståelse af globale udfordringer og eleverne får inspiration og lærer at tilpasse nye idéer til danske forhold, hvilket styrker både deres faglige og personlige udvikling.

Elev arbejder med en robot på værksted

Fagene bidrager til undervisning i bæredygtighed

Formålet med at tænke bæredygtighed ind i fagene er at hjælpe vores elever og kursister med at forstå, hvordan faget forholder sig til en fremtid, hvor bæredygtighed er et vilkår. Det stiller nemlig krav til vores anvendelse af faglig teori og faglige metoder at gå denne udvikling i møde. 

 

Eleverne på EUD Værksted regner på energioptimering i fysik

I fysiskundervisningen får eleverne på grundforløb 2 i VID Værksted mulighed for at arbejde med at lave energioptimering, når de gennem målinger af strømforbruget i forskellige apparater, forsøger at finde ud af, hvor meget strøm, apparaterne bruger og herunder hvor meget spildt strømforbrug, de hver især har.

Med denne indsigt sammenligner eleverne strømforbruget med de forskellige maskiner, der står i værkstedet, så de på denne baggrund kan skabe databaserede forslag til energioptimering i værkstedet. Forløbet er et konkret eksempel på, hvordan eleverne arbejder med at omsætte teoretisk viden om et konkret tema inden for bæredygtighed til konkrete handlinger i værkstedet, der understøtter energibesparelse. 

Med HHX-elever på hjemløsevandring i international økonomi

På studieretningen Global på Handelsgymnasiet i Rønde arbejder eleverne som en del af deres første studieområdeprojekt med temaet ulighed og fattigdom. I forløbet deltager eleverne i en såkaldt hjemløsevandring, hvor de guides gennem det moderne Aarhus af en socialt udsat, hjemløs eller tidligere hjemløs.

Gennem den personlige fortælling om livet på gaden får eleverne en helt særlig indsigt i de mange udfordringer, en sådan tilværelse indebærer med fx psykisk sygdom og misbrug. Derudover får eleverne også et vigtigt indblik i de institutioner, tilbud og mødesteder for de udsatte i Aarhus og den funktion, de har i vores samfund og ikke mindst den betydning hjemløsevandringen i sig selv har som formidlings- og netværksplatform.  

I faget Design og Iværksætteri eksperimenterer eleverne fra 10KCD med Biomaking

Biomaking er et koncept, der udspringer fra Makerspaces, hvor man undersøger designsystemer gennem bionedbrydelige materialer, som ikke skader naturen. Eleverne får derfor mulighed for at arbejde med tekstiler lavet af biologisk nedbrydelige materialer.

Gennem en undersøgende eksperimenterende tilgang tester de forskellige opskrifter og de får tilmed lov til at prøve at skabe accessories i forskellige tekstiler, som de selv fremstiller.

Ved at undersøge om de forskellige materialer kan bøjes, skæres og syes i, vil eleverne blive i stand til at finde frem til den bedst mulige opskrift på et materiale, der både er bæredygtigt og som kan bruges til at lave en smart keyhanger til cykelnøglen eller en pung til lommepengene. 

Følg os På Instagram