10. klasse gør dig klar til at tage skridtet videre
For mange er 10. klasse skoleåret, hvor man skal finde sin vej videre på en uddannelse. På 10KCD i Grenaa og EUD10 på Kalø er der tid og frihed til, at eleverne kan udvikle sig til uddannelsesparate og modne unge mennesker, i deres helt eget tempo.
Udbuddet af uddannelser kan virke stort og overvældende, hvis ikke man ved, hvad man skal kigge efter. Det problem står mange elever med efter 9. klasse, når der skal vælges uddannelse, og for dem kan det betale sig at udskyde beslutningen med et år.
Alle kan have deres helt egen grund til at starte i 10. klasse, men langt de fleste elever vælger det, fordi de ikke føler sig klar at tage skridtet videre, eller fordi de ikke ved, hvilken uddannelse de skal vælge. I 10. klasse kan eleven udvikle sine faglige, sociale og personlige færdigheder, og bruge et år mere på at blive klar til at træffe et kvalificeret uddannelsesvalg.
”Vi har mange elever, som godt ved, hvad de vil, de er bare ikke helt klar. For dem er 10. klasse godt givet ud, for uddannelserne løber ingen steder, og der er mange år forude,” siger Annette Alsner, der er skoleleder på 10KCD i Grenaa og EUD10 Kalø.
Et fag der fænger
Noget af det, som ifølge Annette Alsner spiller en stor rolle i elevernes udvikling er, at de vælger et linjefag, som er baseret på deres interesser. Faget løber sideløbende med grundfagene dansk, engelsk og matematik, og giver eleverne et interessefællesskab, som styrker motivationen, men også giver dem værktøjer til at træffe et uddannelsesvalg.
”Det at finde nogle ligesindede er en kæmpe styrke for mange af vores elever, og det de lærer i linjefagene, kan de ofte tage med over i grundfagene. Nogle idrætselever oplever, at når de har bevæget sig og brugt deres krop, så får de nemmere ved at koncentrere sig i de andre fag,” siger Annette Alsner.
Det at vælge et linjefag er ikke som at vælge at gå til fodbold i sin fritid. Det er et skolebaseret interessefag, så vælger man idræt, krop og sundhed, så skal man også forvente, at man lærer noget om anatomi og kroppen, og når man læser e-sport, så skal man lære noget om mental sundhed og koncentration. Alt sammen noget, der ifølge Annette Alsner skal gøre eleverne klogere på deres fremtid.
”Eleverne kan bruge linjefaget som en rettesnor og prøve at omsætte det til et uddannelsesvalg. Hvis jeg er interesseret og dygtig i design, hvad er det så for nogle uddannelser jeg skal gå efter?” siger hun.
Eleverne får en kontaktlærer gennem deres linjefag, som samtidig fungerer som en støtte for eleverne. Det giver en tæt relation, og gøre det nemmere at sætte fingeren på, hvad eleven skal arbejde med, for at nå sine mål. Derudover er det muligt at få ekstra støtte, hvis behovet er der.
”Vi har støttelærer- og mentorordninger, som vi benytter, når en elev eksempelvis er ordblind eller har andet behov for støtte. Hvis man er ordblind, kan man f.eks. få en computer med alle hjælpeprogrammer, som følger med over i ungdomsuddannelserne. Det betyder, at man ikke skal starte forfra med at søge, når man starter på en ungdomsuddannelse,” siger Annette Alsner.
Tid til at mærke efter
Per er elev på 10KCD i Grenaa med linjefaget Global & Samfund og har valgt at gå i 10. klasse, fordi han ikke er afklaret om sin fremtid og valg af ungdomsuddannelse. I samfundsfag kan Per dykke ned i den nysgerrighed for verden, som driver ham.
”Det er fedt at have samfundsfag, fordi man lærer meget om, hvordan samfundet hænger sammen, og jeg synes, det er spændende at dykke ned i politik og se på økonomiske forhold,” siger Per, der i løbet af 10. klasse har fået et bedre kendskab til sine muligheder, og hvad der interesserer ham gennem brobygning og temaforløb på forskellige ungdomsuddannelser.
”Jeg har besøgt et gymnasium og en EUD, og jeg er blevet meget klogere på hvad uddannelserne tilbyder, end jeg gjorde i grundskolen, ” siger han.
Alle elever skal deltage i fire temaforløb fordelt hen over året. Det er ikke brobygning i sin traditionelle forstand, men det er skræddersyede forløb til eleverne, hvor de i langt højere grad får lov til at opleve, hvad det vil sige at gå på uddannelsen. Det er især mødet med lærerne og undervisningen, som tilføjer en faglig vinkel til spørgsmålet om uddannelsesinteresse.
Mathias Møller Sørensen går i klasse med Per, og har besluttet sig for at starte på HHX i Grenaa. Efter at have besøgt forskellige uddannelser, har han fundet ud af, at det er den, som passer ham bedst.
”Vi har haft rigtige timer som HHX-elever har, og det har givet en større forståelse for, hvad uddannelsen byder på. Jeg kan godt lide matematik, og jeg synes det er spændende at arbejde med økonomi, så det passer godt til mig. På et temaforløb arbejdede vi med en virksomhed, og så hvordan strategi, marketing og økonomien fungerede. Det var rigtig spændende at se, hvordan en virksomhed er skruet sammen,” siger Mathias Møller Sørensen.
Artiklen er bragt i "Uddannelse På Djursland". Læs hele magasinet her.