Igangværende projekter på Viden Djurs
På Viden Djurs arbejder vi målrettet med at udvikle vores uddannelser og skolemiljø. Som uddannelsesinstitution er det essentielt for os at holde os opdateret med den nyeste viden inden for de områder, vi underviser i, og sikre, at denne viden omsættes til relevante og inspirerende læringsforløb for vores elever.
Vi deltager derfor i en bred vifte af projekter, der spænder over emner som teknologi, bæredygtighed, rekruttering af elever og trivsel på uddannelserne. Vores projekter imødekommer de aktuelle udfordringer og muligheder inden for områder som digital læring, grøn innovation, bedre uddannelsesovergange og ruste vores elever til fremtidens krav.
Disse projekter understøttes af diverse projektmidler og udspringer af vores strategiske indsatsområder. Vi er aktive i både lokale, nationale og internationale projekter, der alle bidrager til at styrke vores uddannelser og vores elevers fremtid.
Kontakt Projekt- og udviklingschef Anne Birthe Mortensen på mail abmo@videndjurs.dk eller på mobil: +45 26722805, hvis du vil vide mere om vores projekter.
Herunder kan du se, hvilke projekter vi i øjeblikket arbejder med på Viden Djurs.
EVECSA – handlekraft til klimasmart landbrug
EVECSA – handlekraft til klimasmart landbrug
Projektet skal skabe og styrke evner og forudsætninger for fremtidens landbrugere til at handle klimasmart og bæredygtigt. Der skal fremmes regionalt, nationalt, og internationalt samarbejde mellem erhvervsuddannelser, erhvervsliv, og forskningsinstitutioner internt og på tværs. Gennem behovsafdækning, vidensdeling, rekruttering, udarbejdelse af undervisningsforløb, og formidling skal elever på landbrugsskoler blive klædt på til fremtidens klima- og miljømæssige udfordringer.
Periode: Marts 2024 – februar 2028
Projektet medfinansieres af Den Europæiske Union og gennemføres sammen med partner-CoVEr fra Danmark, Spanien, Italien, Polen, Finland, og Nederlandene:
Bygholm Landbrugsskole (DK), Asmildkloster Landbrugsskole (DK), Jordbrugets Uddannelsescenter (DK), Food & Biocluster Denmark (DK), Aarhus Universitet (DK), Escola Agraria de Manresa (ES), BOSCAT (ES), Beta (ES), CESIE (IT), CORERAS (IT), Land (IT), Powiat SD (PL), WUELZ (PL), ENERGIA (PL), SEDU (FL), KPEDU (FL), ProAgria (FL), LUAS (FL), AERES (NL), KATAPULT (NL), Agro-Food Cluster (NL)
Læs mere på: https://climatesmart4agri.eu/
AI – didaktik, sprog og kompetencer til fremtiden
AI – didaktik, sprog og kompetencer til fremtiden
Formål: Projektets formål er at sikre, at nutidens unge får kompetencer til en fremtid, hvor AI er et centralt arbejdsredskab på arbejdsmarkedet samt at sikre, at der ikke opstår en stor kløft mellem virksomhedernes og skolernes faglighed. Projektet udfoldes på både erhvervsuddannelserne og erhvervsgymnasierne, og vil give svar på, hvordan vi som skole kan anvende AI i undervisningen til at styrke differentiering og læring.
- Projektet gennemføres i perioden 1. august 2024 – 30. september 2026
Projektet medfinansieres af Region Midtjyllands Uddannelsespulje, og gennemføres sammen med otte andre erhvervsskoler i regionen samt Center for IT i Undervisningen og Aarhus Universitet.
Sammen om naturfag – En samarbejdsguide til bedre naturfagsundervisning på Djursland
Sammen om naturfag – En samarbejdsguide til bedre naturfagsundervisning på Djursland
Sammen om naturfag er et femårigt projekt, der sigter mod at styrke rekrutteringen til erhvervsuddannelser på Djursland ved at forbedre naturfagsundervisningen på 6. og 7. klassetrin. Projektet er et samarbejde mellem Viden Djurs, Norddjurs- og Syddjurs Kommune, folkeskoler og virksomheder med det overordnede mål at motivere flere unge til at vælge en faglært uddannelse. Novo Nordisk Fonden støtter projektet med en bevilling på 5,4 millioner kr.
Læs projektets pressemeddelelse
- Projektperiode: 01.02.2024 – 31.01.2029
- Samlet budget: 8,3 millioner – heraf støtter Novo Nordisk Fonden med 5,4 millioner
Gamebadges - Skill Mapping and Micro-credentials for the Game Industry
Digitale badges bliver mere og mere udbredt som anerkendelse af en afgrænset specifik kvalifikation. Særligt i udlandet er tendensen klar, men også uddannelses- og kursusudbydere i Danmark er begyndt at udstede egne digitale badges. I dette projekt udvikles et officielt anerkendt digitalt badge system der vil være gældende på tværs af EU, så det også bliver lettere at arbejde og videreuddanne sig på tværs af landegrænser. Konkret fokuserer vi på at udvikle et digitalt badge-system indenfor spiludviklingsbranchen, der allerede har en ret international arbejdsstyrke. Projektet gennemføres og testes af ansatte og elever på VID Medie.
Projektperiode: 1. februar 2024 – 31. januar 2027.
Projektet koordineres af Metropolia University of Applied Sciences (Finland) og gennemføres sammen med otte andre projektpartnere:
- LUCA School of Arts (Belgium)
- Wallonia Games Association (Belgium)
- Univerzita Karlova (Czechia)
- Asociace Českých Herních Vývojářů (Czechia)
- Erhvervsakademi Dania (Denmark)
- Viden Djurs (Denmark)
- Neogames Finland (Finland)
- Grafisch Lyceum Utrecht (Netherlands)
Projektet støttes af EU's uddannelsesprogram Erasmus+
socialfondsprojekt med fokus på trivsel og fastholdelse
Viden Djurs er en af de 11 erhvervsskoler i Region Midtjylland, der samarbejder om at udvikle metoder, som øger trivsel og mulighed for, at flere elever gennemfører en erhvervsuddannelse.
Med afsæt i målgruppefokuseret kompetenceudvikling understøttes et trygt læringsmiljø, der fremmer elevernes trivsel og faglige udvikling.
PSB har bl.a. fokus på digital trivsel, virksomhedsrelationer og overgangsstøtte.
Varighed
06/2022 - 12/2025
Samlet budget
32.762.614 DKK
EU-midler
13.105.046 DKK
Oplysninger om vores behandling af dine personoplysninger mv.
Yderligere oplysninger:
Asbjørn Kurup
Specialkonsulent
Mail: askc@videndjurs.dk Mobil: +4523341660
Erasmus+ elevmobilitet
Erasmus+ elevmobilitet
- På tværs af samtlige uddannelser arbejder vi med at få etableret tilbud om udlandsophold som en integreret del af hver uddannelse. Eleverne får dermed mulighed for at tage en del af deres uddannelse i udlandet, få opkvalificeret deres sprogkompetencer, få en større kulturforståelse og blive klogere på det globale arbejdsmarked samtidig med at de selv bliver mere attraktive nationalt og internationalt.
- Tilskudspulje: EU’s uddannelsesprogram (Erasmus+ )
- Læs mere om internationalisering her.
Flere og tidligere lærepladser
Flere og tidligere lærepladser
På vores erhvervsuddannelser laver vi en særlig indsats for at sikre et godt match mellem elever og oplæringsvirksomhederne. Vi arbejder med at gøre eleverne arbejdsmarkedsparate på et tidligere tidspunkt, og vi går i dialog med potentielle oplæringsvirksomheder.
Tilskudspulje: Arbejdsgivernes uddannelsesbidrag (AUB)
Fra grundskole til fremtidens business
Fra grundskole til fremtidens business
- Projektet har til formål at vise elever i 5.- 8. klasse, de mange spændende job- og karrieremuligheder der findes, hvis man vælger en business-uddannelse. Projektet gennemføres i samarbejde mellem erhvervsskolerne Campus Vejle, Tietgenskolen i Odense og Viden Djurs.
- Projektet er støttet af Tietgenfonden og løber i perioden 2023 – 2025.
- Læs mere på https://grundskoletilbusiness.dk/
Projekt Faglig Læsning EUD
Projekt Faglig Læsning EUD
- Mange elever på ungdomsuddannelserne og FGU har læsevanskeligheder, hvilket betyder, at deres udbytte af læsningen ikke svarer til den indsats, eleverne lægger. Dette projekt skal derfor styrke eleverne i deres faglige læsning, så de får nemmere ved at forstå og at arbejde med uddannelsernes mange og fremmedartede fagord. Projektet udvikler en didaktisk model for, hvordan alle faglærere arbejder systematisk med faglig læsning i deres fag og dermed gør alle elever til bedre læsere. Desuden arbejder projektet på at lette overgangen mellem FGU og EUD.
- Projektperiode: 0.01.2023 – 01.06.2025
- Viden Djurs er gået sammen med SOSU-Randers og FGU Østjylland om projektet.
- Projektet er finansieret af Region Midtjylland og får konsulentbistand fra Kompetencecenter for Læsning i Aarhus.
Fagintegreret læsning
Fagintegreret læsning - UVM-pulje til svage læsere
- På trods af mange initiativer til at gøre eleverne på ungdomsuddannelserne til bedre læsere, er der stadig mange problemer. Derfor vil dette projekt afprøve en ny metode, nemlig en holistisk tilgang til læsetræning, hvor der arbejdes med hele klasser og alle fag. En vigtig del af projektet er opkvalificering af lærere i brug af projektets værktøjer og metoder, hvilket skal sikre at modellen forankres på skolerne og dermed gør arbejdet med fagintegreret læsetræning til en fast rutine fremover. Målgruppe for projektet er de gymnasiale uddannelser, og partnernetværket repræsenterer HHX, HTX, STX og HF.
- Projektperioden er fra 1. januar 2023 til 30. juni 2025.
- Viden Djurs er projektkoordinator, og partnere i projektet er: Learnmark, Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier, IBC, ZBC, Grenaa Gymnasium og Next København.
- Projektet modtager støtte fra ”Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler til undervisning 2022” under temaet Understøttelse af svage læsere.
Grøn Tråd
Grøn Tråd
- Dette projekt involverer forskellige erhvervsskoler og -uddannelser i den samlede kæde ”fra jord til bord” for herigennem at sikre fremtidens arbejdskraft de fornødne tværfaglige kompetencer i forhold til bæredygtighed og grøn omstilling. Fra Viden Djurs involveres uddannelserne til hhv. landmand, ernæringsassistent og gastronom (kok). Projektets grundidé er at tilvejebringe en ny undervisningspakke, som kan bringe elever og deres lærere sammen på tværs af fag og brancher, og hvor der skabes mulighed for deling af lærere mellem skolerne.
- Projektperiode: 01.01.2023 – 31.12.2025
- Projektet er finansieret af BUVMs grønne omstillingspulje, og Viden Djurs gennemfører projektet sammen med hhv. Jordbrugets Uddannelsescenter, Aarhus Tech og Mercantec.
Grøn omstilling på Djursland
Grøn omstilling på Djursland
- Som erhvervsuddannelsesinstitution har vi en væsentlig opgave ift. at uddanne fremtidens grønne håndværkere – og med dette projekt investeres i udstyr, der bidrager til undervisning om CO2-reduktion eller på anden vis understøtte den grønne omstilling i undervisningen. Projektet bidrager også til kompetenceudvikling af underviserne ift. brug af det nye udstyr.
- Projektperiode: december 2022 – 31. december 2025
- Projektet er medfinansieret af BUVMs grønne omstillingspulje.
Attraktive uddannelsespakker
Attraktive uddannelsespakker
- Projektets formål er at rekruttere og tiltrække de unge til erhvervsuddannelserne ved at oplyse grundskoleleverne på 6. – 10. klassetrin om de mange forskellige faglærte jobs og karrierer, der findes i de lokale virksomheder på Djursland. I projektet skabes således platforme for at lokale virksomheder og grundskoleelever let kan få kontakt med hinanden og med de tilhørende erhvervsuddannelser. I projektet arbejdes også med fastholdelse af erhvervsuddannelseseleverne via en tidlig indgåelse af uddannelsesaftale mellem virksomhed og elev, samt ved at fremme trivsel og fællesskaber gennem nøje udvalgte fordelselementer målrettet de unge.
- Projektet løber frem til 30/9-2024, og gennemføres i samspil med Norddjurs Kommune og Syddjurs Kommune samt Dansk Industri og Business Djursland.
- Projektet medfinansieres af Tietgenfonden (tidligere Nordea Bank-fonden).
Bedre overgange fra FGU til EUD
Bedre overgange fra FGU til EUD
- Projektet adresserer den problematik, at der er forholdsvis få unge på FGU, der søger ind på en erhvervsuddannelse. Samtidig har FGU-elever, der kommer ind på en erhvervsuddannelse, en forholdsvis høj frafaldsprocent i løbet af grundforløbet, og har tilsvarende svært ved at klare overgangskravene til hovedforløbene. I dette projekt vil vi derfor i et tæt samarbejde med den lokale FGU-institution undersøge mulighederne for en bedre overgang for FGU-eleverne og samtidigt løfte de unges basale kompetencer.
- Projektet gennemføres i perioden 1. aug. 2023 – 31. dec. 2025.
- Projektet medfinansieres af Region Midtjyllands Uddannelsespulje, og gennemføres sammen med FGU Østjylland samt tre andre FGU’er og 10 andre erhvervsskoler i regionen.
Grøn Innovation - Grønt iværksætteri for business- og landbrugselever
Formålet med projektet er at understøtte vores nuværende undervisning med et bæredygtighedsperspektiv, så vores elever opnår øget indsigt i og erfaring med grønt iværksætteri. Som UNESCO Verdensmålsskole, er dette et naturligt næste skridt for os, og som erhvervsskole har vi en væsentlig opgave ift. at uddanne til bæredygtighed i såvel ord som handling. På verdensplan udgør fødevareproduktion pt. omtrent en tredjedel af verdens udledning af drivhusgasser, og frem mod 2050 forventes den globale fødevareproduktion endog at skulle øges med 45 pct. for at kunne mætte den stigende befolkningsvækst. I dette projekt vil vi bringe eleverne på Business og Landbrugsuddannelsen sammen således at de kan inspirere hinanden på tværs og således at begge elevtyper får en bred indsigt i grønt iværksætteri samtidigt med at deres respektive fagligheder bringes i spil. Eleverne vil forstå, at grønt iværksætteri kan dække fx bæredygtig fødevareproduktion og nedbringelse af udledte drivhusgasser såvel som grønne regnemodeller og cirkulære forretningsmodeller. I projektet tager vi udgangspunkt i business-elevernes tema-forløb omkring ”Start af egen virksomhed”, som vi vil tilrette og koble sammen med landbrugseleverne undervisning i innovation og nicheproduktion.
Projektperiode: 01.12.2024 – 30.06.2025
Projektet er medfinansieret af BUVMs grønne iværksætterpulje og gennemføres sammen med den grønne iværksættervirksomhed Mariendal Mosteri Djursland samt Innovationscenteret for Økologisk Landbrug. Herforuden indgår studietursbesøg hos udvalgte iværksættervirksomheder.