Afsluttede projekter
På Viden Djurs arbejder vi løbende på at forbedre vores uddannelser og det samlede skolemiljø. Som uddannelsesinstitution er det afgørende for os at være ajour med den nyeste viden inden for vores undervisningsområder og sikre, at denne viden omsættes til engagerende og relevante læringsforløb for vores elever.
Vi har deltaget i en række projekter, der dækker emner som teknologisk udvikling, bæredygtige løsninger, elevrekruttering og trivsel i uddannelsessystemet. Gennem disse projekter har vi fokuseret på at tackle aktuelle udfordringer og udnytte nye muligheder inden for områder som digital undervisning, grøn innovation, bedre overgange mellem uddannelser og at forberede vores elever på fremtidens krav.
Vores projekter har været støttet af forskellige projektmidler og har været en del af vores strategiske indsatsområder. Vi har engageret os i både lokale, nationale og internationale projekter, der alle har bidraget til at styrke vores uddannelser og give vores elever de bedste forudsætninger for fremtiden.
Hvis du ønsker at vide mere om vores tidligere projekter, er du velkommen til at kontakte Projekt- og udviklingschef Anne Birthe Mortensen på mail abmo@videndjurs.dk eller på mobil: +45 26722805.
Herunder kan du se en oversigt over de projekter, vi tidligere har gennemført på Viden Djurs.
Energi-iværksætterne på landet
Energi-iværksætterne på landet
I dette projekt bringes elever fra hhv. HTX og fra landmandsuddannelsen sammen omkring energi-tematikker og iværksætteri i landbruget. Netop landbruget kan spille en afgørende rolle som såvel energi- som fødevareproducent, fx gennem dobbelt anvendelse af jorden til både solceller og fødevareproduktion (agrivoltaics). Dette kræver dog en stor portion entreprenørskab fra alle involverede - fra landmænd til ingeniører. Eleverne vil således blive inspireret og introduceret til bæredygtige forretningsmodeller og løsninger, som understøtter elevernes dannelsesmæssige behov for at gøre sig egne erfaringer med grøn omstilling og iværksætteri i forbindelse med deres ungdomsuddannelse.
- Projektperiode: 01.12.2022 – 30.06.2024
Projektet er medfinansieret af BUVMs grønne iværksætterpulje og vi får konsulentbistand fra den grønne iværksætter Kirsten Hasberg, PhD, der har omfattende branchekendskab fra solcelleindustrien og tilmed forsknings- og undervisningserfaring i innovation og grøn omstilling.
Digital Fashion
På vores uddannelse i Digital Media har vi arbejdet med den grønne omstilling ift. tekstil- og modebranchen. I uddannelsen er blevet arbejdet med nyt software til udarbejdelse af digitale kollektioner, og de første lærepladser med reference til digital fashion projektet er blevet skabt. Der er igennem projektet blevet skabt tydeligere uddannelsesveje og jobsigter, og andelen af piger på uddannelsen er forhøjet.
- Bilag: Eksempler på digitale tekstiler
- Projektperiode: 1. januar 2022 – 29 februar 2024
- Tilskudspulje: Region Midtjyllands uddannelsespulje
Meningsfulde koblinger mellem skole og praktik
Meningsfulde koblinger mellem skole og praktik
- På hovedforløbet af vores tekniske erhvervsuddannelser har vi arbejdet med at skabe større sammenhæng mellem dét, eleverne oplever ifm. deres oplæring i virksomhederne og dét, som eleverne oplever ifm. undervisningen på skolen. I projektet har vi udviklet en samarbejdsmodel for, hvordan vi på VID Erhvervsuddannelser samarbejder med eleverne og oplæringsvirksomhederne, og det er blevet udmøntet i et besøgs- og samarbejdskoncept for henholdsvis smede- og landbrugsuddannelsen
- Projektperiode: august 2021 - 31. december 2023.
- UVM-pulje til styrkede undervisningsmiljøer i erhvervsuddannelserne.
Koncepter udviklet i projektet:
Samarbejdsmodellen mellem VID Erhvervsuddannelser og oplæringsvirksomhederne
Besøgs- og samarbejdskoncept smede
Besøgs- og samarbejdskoncept Kalø
Bilag
Bilag til besøgskoncept - smed
Bilag til besøgskoncept - landbrug
Video
Se video med Fokusgruppe interview
Kritiske faser i elevernes uddannelsesrejse inkl. produkter
Kritiske faser i elevernes uddannelsesrejse
- På tværs af erhvervsuddannelserne har vi udviklet, afprøvet og implementeret syv fælles koncepter for de mest kritiske faser i grundforløbelevernes uddannelsesforløb. Vi har arbejdet med standarder for fælles mål og værdier, og har omsat disse til konkrete aktiviteter, der understøtter elevernes oplevelse af sammenhæng i løbet af deres grundforløb.
- Projektperiode: August 2021 -30. juni 2023
- UVM-pulje til styrkede undervisningsmiljøer i erhvervsuddannelserne.
Koncepter udviklet i projektet:
Koncept 1: Mødet med eleven inden opstarten på GF1
Koncept 3: Afklaring GF1 - Intro til hovedområdets erhvervsuddannelser
Koncept 4: Afslutning og overgang til GF2
Koncept 5: Mødet med eleven inden opstarten på GF2
Grønt iværksætteri på Viden Djurs
Grønt iværksætteri på Viden Djurs
På vores tekniske gymnasium HTX har vi arbejdet vi med upcycling og grønt iværksætteri. I projektet lavedeeleverne plantekasser ud af udslidte møllevinger, og eleverne har plantet kassrne til med urter og blomster, som de løbende har fulgt udviklingen af ifm. deres undervisning. Lokale virksomheder har indgået i projektet.
- Projektperiode: december 2021 - juni 2023.
- Tilskudspulje: UVM grøn iværksætterpulje 2021.
produkter udviklet i projektet:
Merkantil dannelse i et STEM perspektiv
Merkantil dannelse i et STEM perspektiv
Projektets formål har været at øge andelen af elever der søger ind på hovedforløbet og gennemfører en merkantil erhvervsuddannelse, samt at flere søger ind på erhvervsuddannelserne generelt. Projektet har således taget afsæt i to store udfordringer på det merkantile område:
-
den manglende overgangsfrekvens fra grundforløb til hovedforløb, og
-
en øgede digitalisering i faget, som understreger behovet for at styrke STEM-kompetencer på området
Projektet er blevet varetaget af Viden Djurs i tæt samarbejde med Tietgen, IBC, Campus Vejle og Tradium og med opbakning fra Uddannelsesnævnet, de faglige udvalg, Dansk Erhverv og virksomheder i skolernes netværk.
- Projektperiode: juni 2019 - december 2022.
- Tilskudspulje: Socialfonden (ESF)
Produkter udviklet i projektet: