VID GYMNASIER & HF

Hos Viden Djurs kan du tage HHX og HTX. HHX er det merkantile erhvervsrettede gymnasium, mens HTX giver dig en højere teknisk studentereksamen. Fra sommeren 2024 udbyder vi tilmed HF-enkeltfag.
HHX Grenaa HHX Rønde HTX Grenaa HF-enkeltfag - Grenaa, Hornslet Brobygning/introforløb

VID ERHVERVSUDDANNELSER

Hos Viden Djurs tilbyder vi et stort udvalg af erhvervsuddannelser – både indenfor medier, mekanik, el, metal, handel, økologisk landbrug og fødevarer.
Direkte fra 9/10. klasse Erhvervsuddannelser (EUD, EUX) Brobygning/introforløb

10. klasse

Kickstart din ungdomsuddannelse med et lærerigt år i 10. klasse. Vi udbyder både almen 10. klasse og den erhvervsrettede EUD10.
10KCD og EUD10

COLLEGE TILBUD

Få endnu mere ud af din uddannelse på Viden Djurs med et af vores college tilbud. Her får du mulighed for at dyrke din særlige interesse.
Kalø Økologisk Landbrugsskole 3D College Game College Brazil Football College

VID detail

Hos VID detail kan du udvikle din virksomhed og dine medarbejdere. Vi skræddersyer uddannelsesforløb efter jeres forretningsmæssige behov.
Elevuddannelser Elevonline AMU kurser Akademiuddannelser

VUC og Efteruddannelse

Hos Viden Djurs tilbyder vi en bred vifte af voksen- og efteruddannelse, der udvikler og styrker dine kompetencer.
VUC (HF-enkeltfag, AVU, FVU, OBU) Efteruddannelse (AMU)

Om Viden Djurs

Viden Djurs er din dør til en verden af muligheder. Her kan du tage den uddannelse, du drømmer om.

Læreplads og virksomheder

Vi hjælper virksomheder og elever med at finde det rette match - vores vejledere hjælper dig på vej med gode råd og sparring hele vejen.

Mød os

Få vejledning til at træffe det rigtig valg af ungdomsuddannelse. Mød os til messer, åbent hus og brobygning.

Kontakt

Se vores kontaktoplysninger og få et overblik over vores mange forskellige adresser på Djursland.

Skolehjem/Campus

Bo på vores skolehjem under din uddannelse. Her deler du hverdagen med andre elever fra Viden Djurs.

Personale

Find alle vores medarbejdere lige her. De er sorteret efter afdelinger, så du får det bedste overblik.

Nyheder

Se alle vores seneste nyheder lige her, og bliv opdateret på vores mange spændende projekter og opgaver

Elevfortællinger

Hvem er bedst til at fortælle om livet på Viden Djurs? Det er selvfølgelig eleverne selv.

Job på Viden Djurs

Vil du være en del af Viden Djurs? Se vores ledige stillinger eller send os en uopfordret ansøgning.

Kvalitet

Hos Viden Djurs arbejder vi målrettet for at sikre et højt uddannelsesniveau på alle skolens uddannelser.

Brochurereol

Få overblik over alle brochurerne ved Viden Djurs. I brochurerne finder du information om vores uddannelser og kurser.

Oplæsning af tekst

er du syns- eller læsebesværet? Find en vejledning til oplæsning af tekst her.

Søg på videndjurs.dk

For virksomheder

Hos Viden Djurs hjælper vi dig og din virksomhed med at finde jeres næste elev. Vi gør meget ud af at finde det rigtige match, der giver mening for både eleven og virksomheden.

Vi hjælper med at formidle kontakten mellem jer som virksomhed og vores mange elever, og vi er klar til at vejlede jer igennem hele processen omkring af indgå en uddannelsesaftale.

Er din virksomhed på udkig efter en elev til en læreplads, så kontakt en af vores lærepladskonsulenter, der kan hjælpe jer i den rigtige retning.

Søger I en elev/lærling?

Det kan være, du ikke tidligere har tænkt over at tage en elev eller lærling ind i din virksomhed. Måske er du nysgerrig, men samtidig i tvivl om, hvordan du griber det an – og du er langt fra ene om. Mange tænker, at det tager for meget tid, er for dyrt, eller at de måske ikke føler sig helt klar til at stå med ansvaret for at lære en ung op.

Men faktisk er det ikke så svært, som du måske tror. Du har helt sikkert kompetencerne, og der er meget at vinde ved at tage en elev ind.

Fordele ved at ansætte en elev/lærling

  • At have elever/lærlinge styrker virksomhedens omdømme og gør det lettere at rekruttere nye medarbejdere. Samtidig er du med til at sikre kvaliteten og fremtiden for dit fagområde.
  • Du får mulighed for selv at udvikle dig som fagperson og arbejdsgiver, samtidig med at du får ny energi og perspektiver ind i hverdagen.
  • Du får mulighed for at forme en potentiel fremtidig medarbejder, der allerede kender jeres arbejdsplads og rutiner.
  • Elever/lærlinge kommer ofte tilbage fra skoleophold med den nyeste viden om jeres branche.
  • En elev/lærling er en investering, som på sigt kan give både økonomisk overskud og styrke virksomhedens kompetencer.

Her på siden finder du konkrete oplysninger, der kan hjælpe dig med at afgøre, om det er noget for dig at få en elev/lærling.

Hvordan bliver man godkendt til at have elever/lærlinge?

For at blive godkendt til at have en elev/lærling, skal din virksomhed først søge om godkendelse som lærested. Det betyder, at du kan søge om godkendelse til at uddanne en elev/lærling, og denne godkendelse skal være på plads, inden du laver uddannelsesaftalen med eleven/lærlingen.

Som oplæringsansvarlig skal du opfylde nogle mål for oplæring for at blive godkendt. Godkendelsen sikrer, at du kan oplære eleven/lærlingen på et fagligt forsvarligt niveau og opfylder kravene til det pågældende erhverv. Efter hver afslutning af en oplæringsperiode udsteder virksomheden en erklæring om oplæring, hvor det fremgår, hvilke arbejdsområder eleven/lærlingen har beskæftiget sig med, en vurdering af, om målene for perioden er nået, samt eventuelle særlige behov i forhold til kommende skoleundervisning og oplæring.

Se eksempel på Smed Rustfast

Hos Viden Djurs hjælper vi jer naturligvis gerne, hvis I har spørgsmål til indgåelsen af uddannelsesaftaler med vores elever./lærlinge. Kontakt vores lærepladskonsulenter

Hvilke veje er der til rekruttering?

Som virksomhed har I flere muligheder for at komme i kontakt med elever, der søger en læreplads. Mangler I en eller flere elever/lærlinge i jeres virksomhed, kan I lægge et stillingsopslag op på www.lærepladsen.dk, så vores elever nemt kan finde jer. På lærepladsen.dk har I også mulighed for at søge efter ledige elever indenfor jeres branche eller uddannelsesområde. Det er gratis at annoncere på lærepladsen.dk.

Platformen er brugervenlig, og I kan hurtigt oprette og redigere jeres stillingsopslag, så de bliver synlige for relevante kandidater. Derudover kan I via søgefunktionen nemt få et overblik over elever, der er klar til at starte i lære og matche dem med jeres behov. Hvis I overvejer at tage en elev ind, er lærepladsen.dk et oplagt sted at starte – både for at se, hvor stort elevgrundlaget er, og for at gøre jeres virksomhed synlig for potentielle elever/lærlinge.

Nogle virksomheder anvender deres egne sociale medier til at kommunikere, at de søger en elev/lærling. Andre laver et stillingsopslag. Du kan også kommunikere i dit eget faglige eller personlige netværk, at du er åben for at tage en elev/lærling. Der er også en del virksomheder, som rekrutterer blandt de unge, der kommer og søger elevplads direkte i virksomheden.

Mange virksomheder kontakter Viden Djurs direkte og får her tit skræddersyet hjælp til et godt match, da vores virksomhedskonsulenter kender eleverne.

Viden Djurs holder også karrieremesser, hvor virksomheder og elever kan se hinanden an. Se afsnittet nedenfor.

Tag endelig kontakt til lærepladskonsulenten inden for din branche, hvis vi skal hjælpe din virksomhed med det rette match.

Hvornår er de Karrieremesse Norddjurs og Karrieremesse Syddjurs?

Viden Djurs holder løbende karrieremesser for virksomheder og elever. Her kan I som virksomhed komme i kontakt med skolens elever og fortælle mere om oplærings- og jobmulighederne hos jer. Hver virksomhed får en stand på skolen, mens eleverne går rundt og stiller spørgsmål og snakker med de virksomheder, de er interesserede i at høre mere om.

Karrieremesserne er en oplagt mulighed for at indlede dialogen med eleverne og finde det rette match for jeres virksomhed.

Kommende arrangementer

  • Karrieremesse Norddjurs afholdes onsdag den 4. februar 2026 kl. 10.00-12.00 på Viden Djurs, Århusvej 49 i Grenaa
  • Karrieremesse Syddjurs afholdes onsdag den 18. februar 2026 kl. 10.00-12.00 på Rønde Efterskole, Skolevej 2 i Rønde

Tilmeld allerede nu din virksomhed til vores næste karrieremesse arrangementer ved at kontakte vores koordinator John Bertelsen på mail jb@VidenDjurs.dk eller lærepladskonsulenten inden for din branche. Du kan også høre mere ved at kontakte en af vores lærepladskonsulenter.

Kan min elev/lærling få specialpædagogisk støtte (SPS)?

Der er støtte at få, hvis din kandidat til elevpladsen har et fysisk handicap, en diagnose, er ordblind eller andet, der gør det svært at tage uddannelsen. Eleven skal kontakte skolen, som hjælper med at ansøge om fx ordblindeprogrammer til computeren eller støttetimer ude i virksomheden med en vejleder.

Hvordan er økonomien i at have elev/lærling?

Din elev/lærling vil hurtigt indgå i virksomhedens daglige drift og dermed også bidrage til at skabe omsætning.

Økonomien i at have en elev eller lærling varierer afhængigt af den konkrete uddannelse og overenskomst. Viden Djurs rådgiver ikke om specifik løn til elever og lærlinge, men henviser til overenskomsten på det relevante område, hvor mindsteløn og øvrige vilkår er aftalt mellem parterne på området.

Du betaler løn til din elev eller lærling både under det daglige arbejde i virksomheden og under skoleophold. Typisk får du refunderet størstedelen af lønudgiften i de perioder, hvor eleven eller lærlingen ikke er på arbejdspladsen, da refusionen udbetales af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB). Dertil kommer, at du som arbejdsgiver skal yde tilskud til elevens udgifter til transport til og fra skole under skoleophold, men også her får du refusion, som normalt svarer til 80 % af den billigste offentlige transport.

 

Hvordan er reglerne for prøvetid for elever/lærlinge?

De første tre måneder af et elev/lærlingeforløb er en gensidig prøvetid, hvor du og eleven lærer hinanden godt at kende. I prøvetiden kan både du og din elev opsige aftalen uden begrundelse og varsel.

Hvordan er reglerne for arbejdstid og ferie for elever /lærlinge?

Arbejdstid og ferieregler for elever/lærlinge følger overenskomsten mellem arbejdsmarkedets parter på uddannelsesområdet. Virksomheder, der uddanner elever/lærlinge, skal overholde gældende overenskomst på området. En elev/lærling må som hovedregel ikke arbejde alene, men må gerne sporadisk stå alene, forudsat at eleven/lærlingen er tryg ved det. Dog må eleven/lærlingen kun udføre arbejde, som eleven allerede er oplært i.

Er du i tvivl om arbejdstid, ferieregler eller andet fra overenskomsten, så kontakt den forhandlende organisation.

Hvordan er reglerne for sygdom og graviditet for elever?

Er din elev/lærling syg under skoleperioden, skal eleven sygemelde sig på skolen. Ellers får du ikke refusion for den løn, du betaler til eleven/lærlingen de pågældende dage i skoleperioden. Du kan følge din elev/lærlingss skolefravær ved at logge på Lærepladsen.dk med din virksomheds MitID.

Skal din elev/lærling på barsel eller er syg ud over en måned, forlænges både prøvetid og ansættelsesperioden tilsvarende.

Er eleven/lærlingen syg mere end ti procent af den fastsatte uddannelsestid, eller går eleven på barsel, har virksomheden og elev/lærling krav på, at uddannelsestiden for længes, hvis det er nødvendigt for, at eleven/lærlingen når målene i uddannelsen. I så fald skal du kontakte skolen.

Hvordan er et elevforløb opbygget?

Et elev/lærlingeforløb på en erhvervsuddannelse er praktisk orienteret, hvor eleven/lærlingen det meste af tiden lærer gennem arbejde og oplæring ude i virksomheden. Undervejs indgår der skoleophold, hvor eleven får undervisning i relevante fag, som understøtter den daglige læring i virksomheden.

En erhvervsuddannelse kan tilrettelægges på flere måder. Den mest almindelige model varer fire år, hvor eleven typisk:

  • Starter med et grundforløb på en erhvervsskole (normalt cirka 20 uger), der er målrettet den valgte uddannelse
  • De næste år på hovedforløb veksler mellem oplæring i virksomheden og skoleperioder, som har forskellige varigheder afhængig af uddannelse.

Hvilke uddannelsesaftaler kan man lave?

Der er mulighed for at indgå flere forskellige typer uddannelsesaftaler. For eksempel kan grundforløbet i nogle tilfælde foregå ude i virksomheden som en del af ’ny mesterlære’. Det er ligeledes mulighed for at lave kortere uddannelsesaftaler eller delaftaler.

Når I som virksomhed indgår en aftale om en læreplads med en elev/lærling, skal begge parter underskrive en uddannelsesaftale.

Uddannelsesaftalen er "kontrakten" mellem jer, og den forpligter jer gensidigt. I skal som virksomhed sørge for den praktiske del af eleven/lærlingens uddannelse, og eleven/lærlingen skal løse de opgaver, han/hun bliver sat til.

Den almindelige aftale (ordinære)
Denne uddannelsesaftale er den almindelige og mest kendte måde at have en elev/lærling i lære på. Læretiden omfatter alle oplærings- og skoleophold. Du ansætter eleven/lærlingen, som får elevløn efter gældende overenskomst. Som virksomhed skal du være godkendt som lærested fra start til slut.

Kombinationsaftale
I en kombinationsaftale indgår eleven/lærlingen aftaler med to eller flere virksomheder, så delaftalerne tilsammen omfatter hele uddannelsen og de dertilhørende skoleophold. En del af eleven/lærlingens uddannelse kan hvis uddannelsen giver mulighed for det også foregå i skoleoplæring ved Viden Djurs. De samarbejdende virksomheder har det juridiske, økonomiske og uddannelsesmæssige ansvar for eleven i hver deres aftaleperiode, og det er et krav, at alle aftaler skal være på plads og dække hele uddannelsesforløbet, inden den første aftaleperiode begynder.

Kort uddannelsesaftale
En kort uddannelsesaftale er velegnet for specialiserede virksomheder, der ikke kan tage en elev/lærling i hele deres uddannelse, eller for virksomheder, som af forskellige årsager ikke ønsker at påtage sig et helt uddannelsesforløb. 

En kort uddannelsesaftale skal som minimum indeholde én del af en oplæringsperiode og én hel skoleperiode i hovedforløbet. Som virksomhed har du det juridiske, økonomiske og uddannelsesmæssige ansvar for eleven i aftaleperiode.

Der kan normalt laves op til to korte uddannelsesaftaler med den samme elev/lærling. Hvis virksomheden ønsker at beholde eleven/lærlingen bagefter, skal der laves en ”restaftale”.

Hvis eleven ikke begynder på en ny uddannelsesaftale efter udløbet af den korte aftale, har eleven/lærlingen ret til at begynde i skoleoplæring, hvis eleven/lærlingen opfylder kriterierne.

Delaftale
En delaftale er en uddannelsesaftale om delvis oplæring og kan derfor ikke omfatte et skoleophold. En delaftale kan kun indgås med elever/lærlinge, der er i skoleoplæring i et skoleoplæringscenter. En delaftale har ingen tidsmæssig begrænsning udover at den maksimal kan omfatte én hel oplæringsperiode.

Virksomheder kan kun indgå én delaftale med den samme elev/lærling. Hvis virksomheden ønsker at beholde eleven bagefter, skal der laves en kort uddannelsesaftale eller en ”restaftale”*.

Restaftale: Man kalder det en restaftale, når en virksomhed laver en aftale for resten af en elev/lærlings uddannelsestid med en elev/lærling, der allerede har haft indgået en aftale tidligere i sin uddannelse.

Virksomhedsforlagt oplæring
Virksomhedsforlagt oplæring (VFO) er en mulighed for en virksomhed, for at få en elev i en kortere periode uden lønomkostninger for virksomheden. En VFO kan højest vare tre uger for den enkelte elev i samme virksomhed og i alt højest seks uger af elevens samlede oplæring.

I en VFO indgår eleven i virksomhedens dagligdag, og virksomheden har mulighed for at se det unge menneske an evt. med henblik på et ordinært ansættelsesforhold, som kan være en af de føromtalte aftaleformer.

Du kan læse mere om uddannelsesaftaler 

Hos Viden Djurs hjælper vi jer naturligvis gerne, hvis I har spørgsmål til indgåelsen af uddannelsesaftaler med vores elever.

Hvordan sikrer virksomheden en god oplæring?

Oplæring i virksomheden er en væsentlig og uundværlig del af enhver erhvervsuddannelse. Det er her, eleven får mulighed for at omsætte den teoretiske viden fra skolen til praktiske færdigheder i det virkelige arbejdsliv. For at sikre et godt og udbytterigt oplæringsforløb er det vigtigt, at virksomheden tager et aktivt ansvar for eleven/lærlingens udvikling og trivsel gennem hele perioden.

Udpegning af ansvarlig for oplæringen
Det anbefales, at virksomheden udpeger én ansvarlig for eleven/lærlingens oplæring. Denne person fungerer som kontaktpunkt for eleven/lærlingen og har det formelle ansvar for at planlægge, koordinere og følge op på oplæringsforløbet. Det giver eleven/lærlingen tryghed og klarhed over, hvem han eller hun kan henvende sig til ved spørgsmål eller behov for støtte, og sikrer, at eleven/lærlingens læring og trivsel er i fokus.

Sammenhæng mellem skoleundervisning og oplæring
Under oplæringsperioden arbejder eleven/lærlingen videre med både de praktiske og teoretiske elementer fra skolen. Det er væsentligt, at der skabes en tæt sammenhæng mellem skolens undervisning og de opgaver, eleven/lærlingen får i virksomheden. Dette fremmer forståelsen og gør læringen mere meningsfuld, da eleven/lærlingen kan se relevansen og anvendelsen af sin viden i praksis.

Variation og progression i arbejdsopgaver
For at støtte elevens faglige og personlige udvikling, bør arbejdsopgaverne være varierede og tilpasset eleven/lærlingens aktuelle niveau. Opgavernes sværhedsgrad og kompleksitet skal gradvist øges i takt med, at eleven/lærlingen tilegner sig nye kompetencer. Det er vigtigt, at eleven/lærlingen også får mulighed for at deltage i mere udfordrende og attraktive opgaver med fokus på læring, så motivationen og engagementet styrkes.

Information til medarbejdere og fælles ansvar
Hvis der er flere medarbejdere i virksomheden, bør de informeres om eleven/lærlingens oplæringsforløb og opgaver. Uddannelse af elever/lærlinge er et fælles projekt, hvor alle i personalegruppen kan bidrage til et godt læringsmiljø og støtte op om eleven/lærlingens udvikling. I begyndelsen kan eleven/lærling med fordel følge en erfaren medarbejder (sidemandsoplæring) og gradvist få mere ansvar og arbejde mere selvstændigt, efterhånden som kompetencerne udvikles.

Betydningen af en formel ansvarlig for elevens trivsel
At have en udpeget ansvarlig for oplæringen er afgørende for at sikre eleven/lærlingens læring og trivsel. Det skaber struktur i oplæringsperioden, gør det lettere at identificere og løse udfordringer tidligt, og sikrer, at der altid er fokus på eleven/lærlingens behov og udvikling. På den måde får både elev/lærling og virksomhed størst muligt udbytte af oplæringsforløbet.

Oplæringsperioderne skal derfor:

  • Være så alsidige som mulig inden for oplæringsperiodens emner
  • Give eleven/lærlingen træning i at udføre arbejdsopgaver selvstændigt
  • Understøtte udviklingen af eleven/lærlingens personlige kompetencer
  • Udvikle eleven/lærlingens evne til samarbejde og til at løse nye problemstillinger
  • Sikre, at eleven opnår færdigheder fra forudgående skoleperioder og når konkrete oplæringsmål for uddannelsen
  • Rumme trivselssamtaler med eleven om arbejdsindsats og udvikling i oplæringsperioderne.

Bud på indhold i oplæringsplan:

  • Skitse over uddannelsesforløbet.
  • Metoder og teknikker, eleven/lærlingen skal arbejde med undervejs.
  • Hvilke arbejdsopgaver skal eleven/lærlingen have mellem skoleophold?
  • Hvilke skolefag skal eleven/lærlingen have på næste skoleophold?
  • Tjekliste over opnåede oplæringsmål undervejs i oplæringsperioden.
  • Lav en individuel oplæringsplan.

Bud på fokuspunkter i hverdagen:

  • Struktur – giv eleven/lærlingen overblik over dagens opgaver. Fx “skal”- og “kan”- opgaver.
  • Rutineopgaver – hvad kan eleven/lærlingen udføre selvstændigt og sætte eget præg på?
  • Feedback på dagen.
  • Forventningsafstem med din elev/lærling – et skema kan være en hjælp.
  • Kundekontakt

 

Sæt feedback i system
Det er naturligt at give løbende feedback i hverdagen, men eleven/lærlingen vil have gavn af, at der også afses tid til mere overordnet feedback med jævne mellemrum.

Feedback kan være:

  • Anerkendende – får eleven/lærlingen til at føle, at hans/hendes indsats betyder noget for andre og gør en forskel.
  • Udviklende – hjælper eleven/lærlingen til at blive dygtigere.
  • Evaluerende – giver eleven/lærlingen vished om sin situation og er derfor med til at mindske usikkerhed.

Systematisk feedback kan omhandle emner som:

  • Resultater og mål ift. oplæringsmål
  • Eleven/lærlingens blik for egne styrker og potentialer
  • Elevens engagementet – og veje til at stimulere det
  • Sikring af elevens trivsel i dagligdagen.

Feedback bør tage udgangspunkt i læringsmålene og skal foregå med jævne mellemrum. I starten oftere og derefter med større intervaller. Det er vigtigt ikke kun at fokusere på det, der skal forbedres, men også på det, der fungerer godt.

Trivselssamtaler
Regelmæssige trivselssamtaler med din elev eller lærling er værdifulde, og de kan med fordel kombineres med feedback. Når du sætter tid af til at tale om trivsel, hjælper du eleven/lærlingen med at blive mere åben og bevidst om egen trivsel – noget, som mange unge allerede kender fra hjemmet og derfor vil tage godt imod. Samtidig viser du tydeligt, at du tager elevens/lærlingens velbefindende alvorligt og forventer, at vedkommende siger til, hvis noget er udfordrende. Trivselssamtalerne giver dig også mulighed for tidligt at fange, hvis eleven/lærlingen har det svært enten på jobbet eller privat, så du kan støtte bedst muligt. Overvej at planlægge et kort møde hver tredje måned og lav en enkel dagsorden, hvor eleven/lærlingen får god mulighed for at komme til orde. Eksempel på emner til drøftelse:

Arbejdsområde og vilkår (På en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst)

  • Nuværende arbejdsopgaver:
  • Hvordan trives du på arbejdspladsen?
  • Hvor tilfreds er du med dine daglige arbejdsopgaver?
  • Hvor tilfreds er du med det ansvar, du har nu?
  • Hvordan er dine kompetencer (uddannelse, kurser og andre færdigheder) i forhold til dine arbejdsopgaver?
  • Er der nye arbejdsområder, du kunne tænke dig?

Samarbejde med kollegaer (På en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst)

  • Hvor godt fungerer samarbejdet med kollegaerne?
  • Har du forslag til aktiv forbedring af samarbejdet og fællesskabet?

Personalepolitik

Det er afgørende at gøre din elev/lærling bekendt med både de formelle og uformelle regler, der gælder på arbejdspladsen. Selvom mange af reglerne ofte er noget, du og de øvrige ansatte tager for givet, vil det for en elev/lærling være en stor hjælp, hvis reglerne bliver gennemgået tydeligt – gerne både mundtligt og skriftligt i form af en personalepolitik. På den måde slipper du også for at skulle forklare det hele løbende.

Dit samarbejde med elevens skole

Det er vigtigt for et godt uddannelsesforløb, at der et fint samarbejde mellem dig og din elev/lærling og skolen, hvor eleven har sine skoleperioder. At bruge lidt tid på det er en god investering. På Viden Djurs virksomhedskonsulenter, som har ansvar for kontakt til virksomheden om elev/lærlingeforhold. Dette i samarbejd med faglærerne med et stort branchekendskab.

Andre måder du kan bidrage til god, løbende dialog med din elev/lærlings skole:

  • Følg med i, og kommunikér med skolen.
  • Brug det lokale uddannelsesudvalg.
  • Deltag i skolens arrangementer for virksomheder sammen med din elev/lærling.
  • Kom forbi. og hils på din elev/lærling, når eleven/lærlingen er i skole.
  • Nogle skoler giver eleverne opgaver med ud i salonen, som du kan
  • støtte eleven i at arbejde med.

Når samarbejdet bliver udfordrende – få hjælp udefra
Oplever du, at samarbejdet med din elev/lærling ikke rigtig fungerer, selvom I allerede har talt åbent om det, så tag fat i eleven/lærlingens skole. På Viden Djurs er virksomhedskonsulenterne klar til at hjælpe både eleven/lærlingen og virksomheden med udfordringer i læreforholdet. Ofte kan de bidrage med gode råd eller hjælpe jer videre i processen.

Til slut får din elev/lærling et svendebrev
Når din elev/lærling er færdig med sin uddannelse, skal eleven/lærlingen op til svendeprøven/fagprøven, der samler op på hele uddannelsesforløbet og sikrer, at eleven/lærlingen har nået alle mål, der er for uddannelsen.

Svendeprøverne/fagprøverne afvikles i det år, uddannelsesaftalen udløber. Den aflægges altid i slutningen af sidste skoleperiode.

I forbindelse med din elev/lærlings svendeprøve skal du som virksomhed udfylde en ”afsluttende erklæring om oplæring”.

Hvilke oplæringsmål og fag er der på elevuddannelsen?

For at gøre det lettere for både virksomheder og elever/lærlinge at få overblik over uddannelsens indhold, har Viden Djurs udviklet virksomhedsplakater. Disse plakater giver et overskueligt billede af kompetencemål, oplæringsmål samt både de bundne og valgfrie uddannelsesspecifikke fag på hovedforløbet. Plakaten kan hænges op i virksomheden, så alle let kan se, hvilke mål og fag eleven/lærlingen arbejder med under uddannelsen. På den måde bliver det nemmere for både uddannelsesansvarlige og kollegaer at støtte op om elevens/lærlingens læring og udvikling.

  • Faglært økologisk landmand
  • Global Organic Farmer
  • Kok
  • Elektriker
  • Industritekniker maskin
  • Personvognsmekaniker
  • Klejnsmed
  • Smed rustfast
  • Tømrer
  • Automatiktekniker
  • Handelsassistent salg
  • Indkøbsassistent
  • Kontor administration
  • Kontor økonomi
  • Kontor økonomi engelsk
  • Kontor advokatsekretær
  • Salgsassistent
  • Multimedie animator
  • Multimedie integrator

Bliv klogere

Læs mere i vores informationsfolder, hvor du finder oplysninger om en række praktiske forhold ved at tage en elev fra VID Erhvervsuddannelser.

Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte vores lærepladskonsulenter.

 

Hent vores folder

KONTAKT VORES
LÆREPLADSKONSULENTER

Kontakt

Følg os På Instagram