Bæredygtig skoledrift
Bæredygtig skoledrift handler om at bæredygtighed tænkes aktivt ind i den måde, vi driver skole på. Det kunne eksempelvis være gennem målbare størrelser som skolens energi og –ressourceforbrug eller det kunne være i forhold til skolens bygninger, ude- og indendørs arealer, indkøb, beredskabsplan, medarbejderpolitik, studieordensregler, it-politik. Derudover kan bæredygtig skoledrift også indeholde et særligt fokus på for eksempel diversitet og elevinddragelse.
På Viden Djurs arbejder vi gennem tilgangen “A Whole School Approach”, hvor bæredygtighed tænkes aktivt ind i hele skolens samlede virke på mange forskellige niveauer i vores skole og i vores brede pallette af relevante uddannelsestilbud. Ved at involvere bestyrelsen, ledelsen, medarbejderne, kursisterne og eleverne på tværs af niveauer og uddannelser, får vi adgang til fælles erfaringer, fælles læring og fælles idéudvikling, som gør os mere bevidste om de vigtige bæredygtige valg i vores daglige virke.
Hvordan måles ESG?
ESG er en dansk ramme til at forstå den EU-forordning (CSRD), der stiller krav til store virksomheder, om at de skal kunne dokumentere, hvordan de arbejder med bæredygtighed.
Vi er hele tiden opmærksomme på, at bæredygtighed er en kontinuerlig proces, som vi skal samarbejde om at løfte. Det gælder både i undervisningen, i skoledriften, i organisationen og gennem eksterne partnerskaber. På den måde er Viden Djurs en aktiv medspiller i udviklingen mod grønnere erhvervsskoler i Danmark.
- Kim Petersen, Ressource- og bæredygtighedsdirektør
Implementeringen i driften
Helt konkret har bestyrelsen aktivt udvalgt fokusområderne “bæredygtig skoledrift” og “uddannelse i bæredygtighed”, som prioriterede områder i 2024/25. Derfor har vi eksempelvis har afholdt en fælles temadag om bæredygtighed for ledelsen, samarbejdsudvalget og arbejdsmiljøorganisationen, hvor vi havde besøg af en af forfatterne bag bogen “Bæredygtig organisations- og forretningsudvikling”, Thomas Specht, som gav os en overordnet fælles forståelsesramme at tale ud fra gennem begreber som indre bæredygtighed og organisatorisk bæredygtighed. Her satte vi fokus på, hvordan vi fremadrettet kan arbejde mere bevidst med bæredygtighed i netop disse fora.
Viden Djurs fik i 2023 sin første ESG-rapport. ESG-rapporter består af nonfinansielle tal, der fortæller noget om, hvordan vi som skole arbejder med bæredygtighed nu og rapporten viser også, hvor vi har forbedringspotentialer. Derfor inddrager vi løbende ESG i vores arbejde, så vi på den måde har en bevidsthed omkring de langsigtede konsekvenser af vores valg og handlinger.
I denne første rapport har vi blandt andet særligt fokus på skolens vand- og energiforbrug, kønsdiversitet og lønforskel mellem køn.
Projekter understøtter udviklingen
Viden Djurs deltager aktivt i en lang række projektsamarbejder, hvoraf flere har et bæredygtigt perspektiv. Et af de største projekter er EVECSA - Handlekraft til klimasmart landbrug, hvor Viden Djurs sammen med hele 21 projektpartnere undersøger fremtidens landbrugsproduktion med henblik på at skabe og styrke elevernes evner og forudsætninger som fremtidens landbrugere til at handle klimasmart og bæredygtigt. Det skal blandt andet ske gennem etablering af partnerskaber og innovativ udvikling af undervisningsmateriale, der har udvikling og understøttelse af elevernes handlekraft, som didaktisk omdrejningspunkt.
På Kalø Økologisk Landbrugsskole er projektet helt i tråd med den måde landbrugsskolen drives på i dag og ikke mindst de visioner, der ligger for fremtiden.
”Vi skal som skole blive endnu skarpere på regenerativt landbrug, og så skal vi have inddraget vores ambitiøse elever i udviklingen af fremtidens landbrug. Vi skal give dem et ejerskab over den retning, som økologien bevæger sig i, for lige nu bliver forskning og udvikling i for høj grad styret af nogen, som ikke er fremtidens økologiske landbrugere”
- Julie Rohde Birk, forstander på Kalø Økologisk Landbrugsskole.
Kalø Økologisk Landbrugsskole har allerede økologien inkorporeret som en grundlæggende tankegang, der fungerer som grundsten til hele skolens virke. Det betyder, at undervisningen tager udgangspunkt i de økologiske principper omkring Sundhed, Balance, Retfærdighed og Omsorg. Det betyder også, at meget af undervisningen foregår i et demonstrations-skolelandbrug, som drives økologisk med fokus på sædskifte, variation, biodiversitet, gamle husdyrracer, mm.
De praktiske læringsfaciliteter inkluderer omkring 50 hektar økologiskdyrket landbrugsjord til afgrøder og grøntsager, drivhuse, maskinpark og faciliteter til opdræt af vores svin, får, malkekøer mm. Køkkenet bruger så vidt muligt råvarer fra egen produktion og har også opnået det Økologiske Spisemærke i guld. På den måde er den holistiske tankegang allerede i dag kendetegnende for skolen, fordi økologi ikke anskues som enkeltstående punkter, men derimod som dele af en helhed, der alt sammen skal udvikles og bidrage til en grønnere og mere bæredygtig fremtid.