Grundforløb 1 på Viden Djurs samarbejder på tværs af uddannelserne
For et år siden flyttede Medieuddannelserne på EUD i Grenaa undervisningen fra Campus over til Århusvej, hvor værkstedsuddannelserne holder til.
I år har der været fokus på, at eleverne på grundforløb 1 skal lære hinanden at kende, så det ikke bliver VI og DEM, så der er lavet forskellige sociale arrangementer, hvor skolens 75 nye unge elever blev blandet og arbejdede i grupper på tværs.
Christian Lunøe, der er koordinator for eleverne på værkstedet, har stået for den overordnede planlægning. Han fortæller, at det er rart at se eleverne under andre forhold. ”Det viser, hvad den enkelte elev går med til - og også hvordan de reagerer på udfordringerne. En del elever reagerer helt anderledes på de fysiske udfordringer, end de gør ved de faglige.” Christian orienterer videre om, at det også er elevernes samarbejdsevner, som der er fokus på.
Solen skinnede fredag d. 8. august, hvor eleverne efter fælles morgenmad mødtes ved Pavillonen i Grenaa. Eleverne blev delt ind i grupper, hvorefter der var forskellige aktiviteter efterfulgt af kanoroning i Grenaa å. De forskellige hold konkurrerede om, hvem der først kunne gennemføre 5 sejladser fra den ene bro til den anden.
Det var en udfordring, som de unge gik op i. Der blev heppet, rost, råbt og grinet. Flere røg i vandet og blev gennemblødte, men uden skiftetøj, kunne de trods alt glæde sig over, at solen varmede og kunne tørre tøjet.
Ungdomsskolen Norddjurs har i flere år stået for at arrangere en dag ved havet, så tirsdag d. 12. august gik alle elever ned til stranden. Her var det muligt med strandvolley, som mange elever deltog i - også her på tværs af uddannelserne. Eleverne kunne komme ud på havet og sejle i forskellige både og benytte padleboard med hjælp fra ungdomsskolens dygtige instruktører. I begyndelsen gik det lidt langsomt med at komme i vandet, men snart var de fleste elever i gang med aktiviteterne - og røg i vandet.
Det blev til hyggelige timer, som alle nød.
Et par dage var der fokus på, at eleverne i de enkelte klasser blev fortrolige med hinanden og vidste, hvad alle hed.
Rundboldkamp - her oplever man, hvordan eleverne giver alt, hvad de har i sig - og spæner rundt. Flere fortalte efterfølgende, at de havde haft ondt i benene efterfølgende og var overraskede over, hvor dårlig deres fysiske tilstand er - og nu har meldt sig til fitness.
Nogle klasser var også til bowling, og her var der ligeledes overraskede miner. En elev kunne vælte alle kegler flere gange i træk, for så efterfølgende ikke få point i de næste kast. Der blev også her klappet og hujet af kammerater, der klarede det godt - og der var ikke blot fokus på egen formåen.
Eleverne har efterfølgende fortalt, at de synes, at det havde været et par gode uger - de havde også været glade for at se hinandens værksteder - ikke blot iagttage, men selv prøve at være bl.a. i træværkstedet.
Nu, efter de 14 dages introforløb, er undervisningen i gang. Også her er der fokus på, at eleverne lærer hinanden at kende og respekterer og anerkender deres forskellighed.
Den positive effekt viser, at det er så dejligt, at eleverne hilser på hinanden, når de mødes på gangene og i kantinen, så opstarten på skoleåret har været en succes.