VID GYMNASIER & HF

Hos Viden Djurs kan du tage HHX og HTX. HHX er det merkantile erhvervsrettede gymnasium, mens HTX giver dig en højere teknisk studentereksamen. Fra sommeren 2024 udbyder vi tilmed HF-enkeltfag.
HHX Grenaa HHX Rønde HTX Grenaa HF-enkeltfag - Grenaa, Hornslet Brobygning/introforløb

VID ERHVERVSUDDANNELSER

Hos Viden Djurs tilbyder vi et stort udvalg af erhvervsuddannelser – både indenfor medier, mekanik, el, metal, handel, økologisk landbrug og fødevarer.
Til dig der kommer direkte fra folkeskolen (GF1) Til dig der er under 25 (GF2) Til dig der er over 25 (EUV) Brobygning/introforløb

10. klasse

Kickstart din ungdomsuddannelse med et lærerigt år i 10. klasse. Vi udbyder både almen 10. klasse og den erhvervsrettede EUD10.
10KCD og EUD10

COLLEGE TILBUD

Få endnu mere ud af din uddannelse på Viden Djurs med et af vores college tilbud. Her får du mulighed for at dyrke din særlige interesse.
Kalø Økologisk Landbrugsskole 3D College Game College Brazil Football College

VID detail

Hos VID detail kan du udvikle din virksomhed og dine medarbejdere. Vi skræddersyer uddannelsesforløb efter jeres forretningsmæssige behov.
Elevuddannelser Elevonline AMU kurser Akademiuddannelser

VUC og Efteruddannelse

Hos Viden Djurs tilbyder vi en bred vifte af voksen- og efteruddannelse, der udvikler og styrker dine kompetencer.
VUC (HF-enkeltfag, AVU, FVU, OBU) Efteruddannelse (AMU)

Om Viden Djurs

Viden Djurs er din dør til en verden af muligheder. Her kan du tage den uddannelse, du drømmer om.

Læreplads

Vi finder det rette match mellem elev og virksomhed - vores vejledere hjælper dig på vej med gode råd og sparring hele vejen.

Mød os

Få vejledning til at træffe det rigtig valg af ungdomsuddannelse. Mød os til messer, åbent hus og brobygning.

Kontakt

Se vores kontaktoplysninger og få et overblik over vores mange forskellige adresser på Djursland.

Skolehjem/Campus

Bo på vores skolehjem under din uddannelse. Her deler du hverdagen med andre elever fra Viden Djurs.

Personale

Find alle vores medarbejdere lige her. De er sorteret efter afdelinger, så du får det bedste overblik.

Nyheder

Se alle vores seneste nyheder lige her, og bliv opdateret på vores mange spændende projekter og opgaver

Elevfortællinger

Hvem er bedst til at fortælle om livet på Viden Djurs? Det er selvfølgelig eleverne selv.

Job på Viden Djurs

Vil du være en del af Viden Djurs? Se vores ledige stillinger eller send os en uopfordret ansøgning.

Kvalitet

Hos Viden Djurs arbejder vi målrettet for at sikre et højt uddannelsesniveau på alle skolens uddannelser.

Brochurereol

Få overblik over alle brochurerne ved Viden Djurs. I brochurerne finder du information om vores uddannelser og kurser.

Få læst teksten op

er du syns- eller læsebesværet? Klik her og få læst indholdet på hjemmesiden op for dig.

Søg på videndjurs.dk

HF enkeltfag - en del af VID Gymnasier

På VID Gymnasier & HF der både i Grenaa og Hornslet mulighed for at læse fagene som enkeltfag. Hvis du læser enkeltfag, er det muligt at sammenstykke en hel HF eksamen eller en fagpakke, der giver adgang til at søge optagelse på f.eks. pædagog- eller socialrådgiveruddannelsen.

HF, HØJERE FORBEREDELSESEKSAMEN

HF er en af de fire gymnasiale uddannelser (STX, HHX, HTX, HF). På HF undervises der i fag fra C til A niveau. A-niveau svarer til 3 år i gymnasiet. B-niveau svarer til 2 år i gymnasiet. C-niveau svarer til 1 år i gymnasiet

Med en HF kan du søge ind på korte, mellemlange uddannelser

Drømmer du om at blive pædagog, socialrådgiver eller vil du gerne være folkeskolelærer eller have en anden videregående uddannelse, så åbner HF-fag et utal af muligheder for dig. På VID Gymnasier & HF er der både i Grenaa og Hornslet mulighed for at læse fagene som enkeltfag. Hvis du læser enkeltfag, er det muligt at sammenstykke en hel HF eksamen eller en fagpakke, der giver adgang til at søge optagelse på f.eks. pædagog-eller socialrådgiveruddannelsen.

Herunder finder du information om optag og skemaerne for HF i Grenaa og Hornslet.

Hvis du vil starte på HF-enkeltfag skal du tage kontakt til en studievejleder. Optagelse skal altid ske via studievejlederen.

 

Fagpakker

På VID Gymnasier & HF er det muligt at tage enkeltfagene som en fagpakke på ét år, der giver adgang til uddannelser som pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og bioanalytiker, hvis man søger optagelse i kvote 2.

Socialrådgiver fagpakke: De fag, der tilbydes i en fagpakke er dansk A, engelsk B, samfundsfag B, psykologi C.

Pædagog fagpakke: De fag, der tilbydes i en fagpakke er dansk A, engelsk B, samfundsfag C, psykologi C.

Tager du en 1-årig hf-pakke får du deltagerbetalingen retur, når du har bestået eksamen. 

Vær opmærksom på adgangskravene til den videregående uddannelse, du søger ind på. Der kan fx være krav om erhvervserfaring. Derfor er det vigtigt, at du selv undersøger, om der er andre krav ud over de faglige. Hvis du ikke bliver optaget på drømmestudiet i første omgang, er det muligt i stedet at tilmelde dig de resterende enkeltfag til en samlet HF-eksamen. Så bliver du endnu bedre rustet til at søge optagelse på en videregående uddannelse.

HF Enkeltfag

På VID Gymnasier & HF tilbyder vi følgende HF enkeltfag:

Biologi C
Dansk A
Dansk som andetsprog 0-A
Engelsk B
Erhvervsøkonomi C  (efterår 2024)
Geografi C 
Historie B
Kemi C
Filosofi C
Matematik C
Mediefag C (forår 2025)
Religion C
Psykologi C (forår 2025)
Psykologi C-B 
Samfundsfag C (efterår 2024)
Samfundsfag C-B (Forår 2025)

Bevis for fuld HF

På VUC udstedes et fuldt HF-bevis (opnået via enkeltfag) ikke automatisk. Du er selv ansvarlig for at gøre administrationen opmærksom på, at du bliver færdig og ønsker et fuldt bevis.

Når alle karakterer samles på et fuldt bevis, skal alle tidligere udstedte originale enkeltfagsbeviser afleveres. 

Der må ikke foreligge to originale eksamensbeviser for samme prøve!

Hvis du IKKE har aflagt alle prøver hos os, skal du aflevere dokumentation for de prøver, du har aflagt på andre skoler. Det kan være originale enkeltfagsbeviser eller en underskrevet og stemplet udskrift af eksamensprotokollen fra den pågældende skole.

Vi udsteder hf-beviserne med den kombination af obligatoriske fag og valgfag, der giver det højeste gennemsnit. 

Skema til ansøgning om Fuld HF kan hentes ved studievejlederen på kontoret.

Tværfagligt eksamensprojekt

Eksamensprojektet er et projektarbejde inden for et tværfagligt emne, der afsluttes med en mundtlig eksamen. Projektet skal omfatte to fag.

Der udarbejdes en synopsis, som danner grundlag for den mundtlige eksamen. Eksamensprojektet laves individuelt.

Hvem skal lave projektet?
Du skal lave eksamensprojektet, hvis du afslutter en fuld HF eksamen. Læs mere om Tværfagligt eksamensprojekt

Større skriftlig opgave (SSO)

Hvis du skal have en samlet HF eksamen, skal du skrive en større skriftlig opgave. Du kan hente tilmeldingsskema på kontoret. Læs Undervisningsministeriets materiale om SSO.

HF-enkeltfag: Dansk som andet sprog A(DSA)

Har du et andet modersmål end dansk, kan du sagtens stadig læse HF. I stedet for dansk A-niveau kan du blive tilmeldt dansk som andetsprog på A-niveau. Dansk som andetsprog på A-niveau tager 1 år, og du kan kombinere det med andre Hf-fag.

Kontakt HF-studievejleder for at høre mere om mulighederne for at kombinere dansk som andetsprog med andre Hf-fag.

Sprogtest før tilmelding

Før du bliver tilmeldt dansk som andetsprog 0-A-niveau, skal du lave en skriftlig test, der viser dit dansksproglige niveau, og om du kan blive optaget på holdet.

Testen er obligatorisk og du tilmeldes gennem vejledningen. Skriv en mail til info@videndjurs.dk, og du vil blive kontaktet ift. tilmelding.

Fagets indhold

Dansk sprog, litteratur og medier er fagets kerne, og du får derfor mulighed at træne og forbedre dit sprog både mundtligt og skriftligt, og lærer at udtrykke dig præcist på dansk. Du vil også blive bedre til at læse, analysere og fortolke en masse spændende dansk litteratur og arbejde med medier i forskellige genrer. Du får samtidig viden om den danske litteratur tilbage fra folkeviser og salmer til mere nutidige forfattere.

  • På det sproglige område vil du arbejde med ordforråd og grammatik og lære at argumentere og bruge sproget på forskellig måde.
  • På det litterære område vil du lære at analysere og fortolke tekster fra forskellige tidsaldre og genrer.
  • På det mediemæssige område vil du skulle gennemgå trykte og elektroniske medietekster som aviser og reklamer samt nyheds- og fiktionsgenrer.

Valgmuligheder

Du kan sammensætte din HF-eksamen, så det passer ind i dine planer og til dine behov.

Hvis du fx søger ind på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, giver en HF-eksamen uden overbygning adgang.  

Søger du ind på en universitetsuddannelse, skal du have en HF-eksamen med et overbygningsforløb.

Du kan derfor sammensætte en samlet HF-eksamen meget fleksibelt. Det betyder f.eks., at kursister med små børn kan tilrettelægge en samlet HF-eksamen over 3 år.

Tilmelding til HF-enkeltfag

Hf-enkeltfag er til dig, der mangler fag for at komme ind på en videregående uddannelse eller ønsker at sammenstykke en hel hf-eksamen med enkeltfag, hvor man selv bestemmer hvor mange fag man vil følge.

Kontakt os på 8758 0400

Hvis du læser HF-enkeltfag, er det muligt at sammenstykke en hel HF-eksamen eller en fagpakke, der giver adgang til at søge optagelse på f.eks. pædagog-eller socialrådgiveruddannelsen.

SÆRLIG STØTTE HVIS DU ER ORDBLIND

Du skal være testet ordblind for at få den særlige støtte.

Er du ikke testet, kan du blive det gratis her på VUC.

Hos os kan du få ekstra hjælp og støtte, hvis du ønsker HF-enkeltfag og er ordblind.

Du får hjælp med det faglige via undervisning i den relevante læse-skriveteknologi fra professionelle ordblindelærere

Nyttig Viden

Skema, fagpakker 2024/25

Skemaet er under udarbejdelse. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

Studie- og ordensregler

Studie- og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, samt at bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som kursist skal du følge disse studie- og ordensregler.

Aktiv deltagelse og studieaktivitet i undervisningen
Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen på skolen. Dette indebærer:

  • Du skal overholde mødetiderne, deltage aktivt i undervisning og gruppearbejde, samt du skal skrive fraværsårsag i LudusWeb hvis du er syg
  • Du skal bruge din computer til studiearbejde i undervisningstiden
  • Du skal aflevere dine opgaver til tiden. Du skal desuden selv have produceret dem. Enhver form for afskrift betragtes som snyd/manglende studieaktivitet
  • Du skal deltage i eksamener, terminsprøver og ekskursioner. Du har pligt til at deltage i ekskursioner med en deltagerbetaling, der alene vedrører og højest udgør 100 kr. pr. deltager.
  • Du skal holde dig orienteret om eksamensregler og eksamenstidspunkter

Almindelig orden og adfærd på skolen
På skolen, og i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, gælder almindelige regler for god opførsel. Dette indebærer blandt andet:

  • at skolen er røgfri – både inde og ude
  • at du møder ind til tiden, at mobiltelefonerne er ikke fremme i undervisningstiden samt ingen spisning i timerne
  • at alle medvirker til at holde orden på skolen - fx ved at rydde op efter sig og sætte stole op
  • at undervisningsmateriale, der udlånes af skolen, afleveres umiddelbart efter, at undervisningen/eksamen er afsluttet. Ved udmeldelse før undervisningen er slut, afleveres det lånte materiale straks
  • de almindelige regler og normer for god opførsel gælder på hele skolen, og det forventes, at du behandler dine medmennesker og omgivelser med respekt. Skolen accepterer ikke mobning, uønsket seksuel opmærksomhed eller anden form for diskrimination. Se ligeledes skolens Antimobbestrategi
  • at indtagelse af alkohol, stoffer eller fremmøde i beruset tilstand er forbudt

Ved overtrædelse af ordensreglerne træffes en afgørelse om sanktioner, som i værste fald kan betyde bortvisning.

Fravær og studieaktivitet

Hvis du er forhindret i at deltage i undervisningen, skal dine lærere informeres herom i Studie+.

Alle former for fravær medregnes som fravær, herunder hvis man møder for sent eller forlader undervisningen før tid. Dette gælder uanset årsagen til fraværet, og uanset at fraværet er velbegrundet.

Ved fravær er man selv ansvarlig for at orientere sig om holdets arbejde.

Viden Djurs har ret til at kræve lægeerklæring af kursister ved langvarigt eller hyppigt fravær. Lægeerklæringen betales af kursisten.

Husk, at en betingelse for at få SU er, at du er studieaktiv og går til prøve og eksamen.

Lærere, studievejledere og hf-leder følger med i din studieaktivitet. Studieaktiviteten vurderes løbende hen over skoleåret og bedømmes ud fra en helhedsvurdering af fremmøde, aktiv deltagelse og skriftlige afleveringer.

Hvis det skønnes, at du er i fare for at blive erklæret studieinaktiv, har det følgende konsekvenser:  

Du indkaldes til en samtale med en studievejleder, hvor I sammen laver en aftale for det videre forløb. Overholdes denne aftale ikke, vil du blive indkaldt til en samtale med hf-lederen. Dette møde skal ses som sidste chance. Hf-lederen kan ud fra en individuel og konkret vur­dering af din manglende studieaktivitet beslutte, om der skal tages særlige hensyn, eller om din SU skal stoppes.

Optagelsesprocedure

HF-enkeltfag optagelsesprocedure Grenaa og Hornslet

For at blive optaget på et eller flere Hf-enkeltfag skal du have bestået 9. eller 10. klasse, mindst et år inden du søger om optagelse.

Optagelsesperioden begynder i første uge i maj og perioden afsluttes medio september. Optagelsen sker ud fra en individuel samtale med HF-studievejleder. Du skal medbringe eksamenspapirer til samtalen.

SPS-støtte og ordblindhed på HF

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Der indgår elektroniske hjælpemidler i undervisningen, og du får it-programmer, der kan kompensere for dine læse- og skrivevanskeligheder. Nu og i fremtiden.

  • Du får ekstra træning og støtte i at læse, skrive og stave samt støttetimer, så du bliver ekspert i brug af hjælpemidler, som fx Appwriter
  • Du får adgang til Nota, hvor undervisningsmateriale er tilgængelig i digital form
  • Du får forlænget tid til eksamen og mulighed for at bruge dine hjælpemidler til eksamen

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Parallel- og onlineundervisning

Parallelundervisning – flere steder på én gang

Parallelundervisning giver mulighed for, at læreren kan undervise på tværs af afdelinger i 2 lokaler ad gangen. Det betyder, at vi kan tilbyde flere fag og hold med få kursister i både Grenaa og Hornslet. Undervisningen foregår via det sidste nye it-udstyr, så vi kan understøtte den bedste kvalitet for både lærere og kursister.

Parallelundervisning betyder i praksis, at du den ene dag sidder med halvdelen af dit hold i et lokale i Grenaa og modtager undervisning fra en lærer, der befinder sig i Hornslet. Den næste dag vil din lærer undervise fra Grenaa i samme lokale som dig, og den anden halvdel af holdet i Hornslet er så med direkte online.

Læreren starter undervisningen, og du vil tilgå undervisning via en computer fra det tildelte lokale.

Nogle fag vil også kunne udbydes som onlineundervisning. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

Regler om aktiv deltagelse og orden

At være studieaktiv, betyder at du

  • møder til tiden til alle timer på skemaet både på skolen og virtuelt over Teams
  • deltager aktivt i undervisningen
  • følger lærerens instrukser
  • deltager aktivt i gruppearbejde

Fravær

  • Alt fravær er fravær – ligegyldigt om det handler om sygdom, bussen er forsinket osv.
  • Fravær skal altid meldes ind på Studie+ inden undervisningen begynder.
  • Ved du, at du får fravær i en kommende periode, så lav aftaler med din lærer og studievejlederen.
  • Længerevarende sygdom eller karantæneforløb skal altid dokumenteres til studievejlederen.

Stigende fravær

Jo bedre kontakt, vi har med dig, jo bedre kan vi hjælpe dig. Hvis du har stigende fravær, forsøger vi altid at kontakte dig pr. telefon eller e-boks. Fravær bliver behandlet og set individuelt.

Hvis dit fravær er stigende, kan følgende ske:

  • din lærer kontakter dig i skolen, via telefon, sms eller Teams.
  • du modtager et brev om dit stigende fravær i E-boks (efter 3 breve udmeldes du)
  • du indkaldes til en samtale med studievejlederen og evt. afdelingslederen, hvor du får mulighed for at forklare din situation.
  • du udmeldes fra VUC, hvis dit fravær ikke forbedres vha. ovenstående indsats, eller hvis vi ikke har kontakt til dig. Ved udmeldelse stopper din SU.

Adfærd

Vi forventer, at alle kursister opfører sig som voksne mennesker og viser respekt over for hinanden og de ansatte på VUC. VUC accepterer ikke mobning, og afdelingslederen indkalder til samtale, såfremt VUC vurderer, at der er anledning til det.

VUC på Djursland tolererer ingen former for tobak eller rusmidler. Hvis vi observerer, at en kursist er påvirket eller har anden omgang med rusmidler i studietiden, kan det medføre øjeblikkelig bortvisning.

Studieordensregler

Et godt og udbytterigt undervisningsmiljø forudsætter

at almindelige normer for god opførsel overholdes. Det betyder blandt andet:

  • at skolen er røgfri - både inde og ude
  • at mødetiderne overholdes
  • at mobiltelefoner ikke er fremme i undervisningstiden
  • at alle medvirker til at holde orden på skolen - fx ved at rydde op efter sig og sætte stole op
  • at man ikke spiser mad i timerne - frugt og grønt undtaget
  • at enhver form for afskrift betragtes som snyd/manglende studieaktivitet
  • at computere/tablets kun bruges til studiearbejde i undervisningstiden og ikke til Facebook mm.
  • at videooptagelse eller fotografering af igangværende undervisning, pauseaktiviteter eller anden aktivitet på skolen, ikke er tilladt uden tilladelse fra de involverede parter
  • at skolen forventer, at alle bidrager til et positivt undervisningsmiljø. Mobning er derfor uacceptabelt!
  • at undervisningsmateriale, der udlånes af skolen, afleveres umiddelbart efter, at undervisningen/eksamen er afsluttet. Ved udmeldelse før undervisningen er slut, afleveres det lånte materiale straks
  • at indtagelse og salg af stoffer medfører øjeblikkelig bortvisning
  • at indtagelse af alkohol eller fremmøde i beruset tilstand er forbudt

Ved overtrædelse af ordensreglerne træffer forstanderen afgørelse om sanktioner, som i værste fald kan betyde bortvisning.

Eksamen

På AVU er du som udgangspunkt tilmeldt de skriftlige og mundtlige prøver, så snart du er tilmeldt et G- eller D-modul. Hvis du er selvstuderende på AVU, skal du tilmelde dig senest udgang af marts måned.

Selvstuderende på FVU tilmelder sig senest 2 uger før prøveafholdelse.

Ved frafald eller bortvisning fra undervisning efter denne frist kan en kursist tilmelde sig eksamen ved omgående henvendelse.

Mødetidspunkt

senest 30 minutter før din eksamensstart for skriftlig eksamen.

Ved mundtlig eksamen senest 1 plads før dit aftalte starttidspunkt 

Sygdom

Sygdom på eksamensdagen skal hurtigst muligt samme dag meddeles skolen.

Hvis du bliver syg i ugen for større skriftlig opgave eller ved tværfagligt eksamensprojekt, kan du enten få forlænget afleveringsfristen eller aflægge prøven i sygeeksamensperioden. Du skal kontakte skolen omgående, hvis du bliver syg.

Skolen sender dig en tilmelding til sygeeksamen, som du bedes returnere senest 3 dage før sommerferien.

Der kræves en lægeattest , hvis der skal afholdes sygeeksamen, eller du skal have forlænget afleveringsfristen. Du skal selv betale for lægeattesten. Skema til udfyldelse og aflevering sammen med lægeattest kan downloades herunder.

Hent formular...

På AVU tilbydes der ikke sygeeksamen.

For sent til skriftlig eksamen:

Kursister, der kommer efter eksamens begyndelse, vil som udgangspunkt ikke kunne deltage i prøven. Forstander træffer afgørelsen. Selv om du får lov til at deltage, får du ikke længere tid til prøven.

For sent til mundtlig eksamen:

Du kan ikke forvente at blive eksamineret umiddelbart efter dit fremmøde. Såfremt forsinkelsen er rimeligt begrundet, kan du i de fleste tilfælde blive eksamineret som dagens sidste eksaminand.

Udeblivelse 

Udebliver du fra eksamen, kan du tidligst komme til eksamen igen ved næste ordinære eksamenstermin. Normalt vil det da blive som selvstuderende.

Snyd

Det er ikke tilladt at give eller at modtage hjælp eller blot at forsøge herpå. Det betragtes ligeledes som snyd, hvis du prøver på at anvende ikke tilladte hjælpemidler. 

  • Din faglærer oplyser om hjælpemidler
  • Konstateres det, at du har snydt, vil du omgående blive bortvist fra eksamen. 
  • Det er ikke tilladt at medbringe mobiltelefon eller nogen form for musik, spil, el lign. til forberedelse eller eksamen.
  • Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under forberedelse eller til eksamen.
  • Hvis en eksaminand er til prøve i et fag på grundlag af en gruppeopgave, må de øvrige i gruppen ikke være til stede i lokalet, før de er blevet eksamineret.
  • Ved bortvisning bortfalder den pågældende karakter. Der vil ikke være mulighed for at deltage i en prøve på ny før efterfølgende ordinære eksamenstermin.

Optagelsesprocedure

Optagelse til AVU

For at blive optaget på 9. eller 10. klasse for voksne skal du tale med en studievejleder.

Optagelsen sker efter en individuel vurdering, hvor vi vurderer dine forudsætninger for at kunne følge undervisningen. Under samtalen vurderer vi også, hvilket niveau der passer til dig.

Der findes flere forskellige fag og niveauer, og vi kan næste altid sammensætte et forløb, der passer netop dit niveau og behov. Vi tilbyder også ”Dansk som andetsprog” (evt. link).

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på AVU, men voksne under 25 år kan under særlige omstændigheder få adgang, f.eks. hvis du er selvforsørgende eller deltidsbeskæftiget. Spørg studievejlederen om de nærmere regler eller læs mere om AVU for dig under 25 år.

Deltagerbetaling
Der er deltagerbetaling for AVU. Den almindelige deltagerbetaling udgør aktuelt 140 kroner for kernefag, og 1.380 kroner for tilbudsfag.

Kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, betaler en forhøjet deltagerbetaling på 750 kroner ekstra pr. fag.

Kursister, der har en videregående uddannelse, skal betale fuld deltagerbetaling. Prisen afhænger af uddannelsestiden og varierer derfor mellem cirka 4.600 kroner og 17.300 kroner. 

 

Optagelse til FVU

For at blive optaget på FVU skal du tale med en studievejleder. Du skal kunne tale, læse og forstå dansk i rimelig grad og tage en kort test, der viser, om du er berettiget til at modtage FVU-undervisning.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på FVU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om FVU for dig under 25 år.

FVU er gratis.

 

Optagelse til OBU

For at blive optaget på ordblindeundervisning skal du tale med en studievejleder, der også vil snakke med dig om en ordblindetest.

Det er nødvendigt, at du er testet ordblind for at kunne følge undervisningen.

Vi hjælper dig hele vejen igennem forløbet for at give dig en god og tryg oplevelse, og du møder kun professionelle ordblindelærere.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på OBU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om OBU for dig under 25 år.

OBU er gratis.

 

SPS

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du på VUC få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer fra VUC, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten på VUC ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Studie+

Studie+

 

 

Kursistrådet

Kursistrådet er kursisternes talerør og varetager alle kursisters interesser, der vedrører undervisningen, rammerne for undervisningen, forholdene på skolen samt studiemiljø og almindelig trivsel. Som medlem af Kursistrådet er din allervigtigste opgave at få gode ideer til, hvordan vi kan gøre skolen endnu bedre, og arbejdsmængden er for en stor del begrænset til deltagelse i de ca. 5-7 årlige kursistrådsmøder, så vidt muligt uden for planlagt undervisning.

Kursistrådet arbejder tæt sammen med skolens lærere og ledelse, så der er altid kort vej fra de gode ideer til konkret handling, og der er gode muligheder for at gøre god reklame for arrangementer m.m. I mange tilfælde vil det også være muligt at få tildelt midler til skolerelevante projekter.

Kalender og ferieplan VUC 2024

9. maj Kr. Himmelfart. Skolen er lukket 9. og 10. maj
13. maj Dansk sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 9.30
Dansk sproglig prøve, niveau D kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk, niveau G+D kl. 10.00Dansk som andetsprog sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk som andetsprog, niveau G+D kl. 10.00
14. maj Dansk skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00
15. maj AVU skriftlige prøver:Engelsk G
Engelsk D
16. maj AVU skr. Prøver. Matematik D, skriftlig prøve
17. maj Sidste skoledag HF
20. maj 2. pinsedag 
23. maj Første mulige prøvedag HFAVU - Dansk A og DSA A
23-28. maj HF skr. prøver (eksamen)
27. maj Engelsk B
28. maj Matematik C
26. juni Sidste mulige prøvedag HFSidste mulige prøvedag AVU
28. juni Translokation HF og AVUSommerferie. Kontoret lukker.

HF - vigtige datoer skoleåret 2024/25

7. august Første skoledag
19. september Foredrag v. Julius Mygind
Uge 42 Efterårsferie
29.november Sidste skoledag før vintereksamen
20. december Juleafslutning
6. januar Første skoledag efter juleferie
6. februar Terminsprøve - Engelsk B via netprøver.dk 
Uge 7 Vinterferie
25. februar Terminsprøve - Matematik C via netprøver.dk 
6. marts Terminsprøve - Dansk A og Dansk som andetsprog A
Uge 16 Påskeferie
Uge 20 Sidste skoledag på HF (15. maj 2025)Skriftlig eksamen Dansk A (16.maj 2025)Offentliggørelse af sommereksamen
Uge 21 Skriftlig eksamen engelsk B (20 maj 2025) Skriftlig eksamen matematik C (21. maj 2025)
25.juni Sidste prøvedag på HF
27.juni Dimission i Grenaa

SU - Statens uddannelsesstøtte

Du er SU-berettiget, hvis du er over 18 år, har mindst 23 timer om ugen og er studieaktiv. Har du børn under 7 år, er kravet 17 timer om ugen, og derudover er der mulighed for at søge om et ekstra tillæg, hvis du er enlig forsørger. Der er desuden nedsat timetal, hvis du er i færd med en gymnasial supplering. Du kan søge SU via SU's hjemmeside. For at søge SU kræver det, at du har en digital signatur.

Se nærmere på SU's hjemmeside - www.su.dk eller kontakt SU-vejleder Bente Lund-Laursen på telefon 8758 0450 (dagligt kl. 08.00-12.00) eller på e-mail SU@videndjurs.dk.

SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte

Statens voksenuddannelsesstøtte gives til kortuddannede mellem 25 og 64 år. Du kan få støtte i op til 80 uger, og støtten kan søges af både beskæftigede og ledige (ledige dog kun i 6 uger). Er du i beskæftigelse, skal du have mindst 6 timer om ugen, og støtten kan udbetales til din arbejdsgiver, hvis din arbejdsgiver betaler dig løn, mens du deltager i undervisningen.

Statens voksenuddannelsesstøtte gives også til forberedende voksenundervisning (FVU), og her gælder lidt andre regler:

  • du skal være mellem 20 og 64 år
  • du skal have mindst 3 timer om ugen
  • du må gerne være faglært
  • du kan få SVU i 18 uger

Se nærmere på www.svu.dk

Revalidering

Hvis du er kommet i en situation, hvor du skal omskoles til et andet job, kræver det, at du og din sagsbehandler i kommunen sammen udarbejder en handlingsplan. Kontakt din sagsbehandler hos kommunen og hør om dine muligheder for en revalidering.

Kontanthjælp

Er du kontanthjælpsmodtager, har du mulighed for at gå på VUC. Der er to regler, du skal tage hensyn til:

Kontanthjælpsmodtager, der ikke er aktiveret

Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du ikke er aktiveret, skal du selv betale deltagergebyret. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet – dvs. at du har pligt til at søge arbejde og modtage anvist aktiveringstilbud.

Kontanthjælpsmodtager, der er aktiveret
Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du er i aktivperioden, skal der laves en aftale mellem kommunen og VUC. Undervisningen er så gratis for dig.

Dagpenge

Er du ledig, kan du gå på VUC og bevare dine dagpenge. Du skal dog samtidig stå til rådighed for arbejdsmarkedet. På avu-niveau må du have alle de timer, du ønsker, og på hf må du have max. 18 timers undervisning om ugen.

Bemærk: du behøver ikke at bruge din ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse som VUC-kursist.

Sygedagpenge

Modtager du sygedagpenge, kan du også gå på VUC, hvis din sagsbehandler giver dig lov til det.

Kontakt vejlederne på VUC og få yderligere oplysninger.

Priser på fag

Pris på HF

Følgende HF-enkeltfag koster 550 kr. pr. fag:

  • biologi
  • dansk
  • dansk som andetsprog
  • engelsk
  • geografi
  • historie
  • kemi
  • matematik
  • psykologi
  • religion
  • samfundsfag
  • mediefag

Følgende HF-enkeltfag koster 1.400 kr. pr. fag:

  • Filosofi
  • Erhvervsøkonomi

Refusion af deltagerbetaling HF-enkeltfag

Når du har bestået fagpakke eller en hel Hf-eksamen, kan du få tilbagebetalt deltagerbetalingen for de fag, der står på dit eksamensbevis.

Du skal ansøge om at få tilbagebetalt din deltagerbetaling (skema kan hentes på kontoret).

 

Pris på AVU

Når du tilmelder dig et fag på AVU, er der et deltagergebyr. 

Kernefag koster 130 kr. pr. fag.

Kernefag på AVU er:

  • dansk
  • engelsk
  • naturvidenskab
  • historie
  • samfundsfag

Valgfag på AVU koster 1.300 kr. pr. fag

Valgfag kan være:

  • billedkunst
  • formidling
  • grundlæggende it
  • idræt
  • latin
  • livsanskuelse
  • psykologi
  • samarbejde & kommunikation

Særlige regler for dig med en videregående uddannelse

Har du en videregående uddannelse, er prisen for alle fag på AVU højere, da du skal betale den fulde driftsomkostning, hvilket vil sige mellem 7.500 kr. og 25.000 kr. afhængig af fag og forløb. 

Særlige regler for dig, der er pensionist

Alderspensionister, dvs. folkepensionister og efterlønnere skal betale 750 kr. ekstra for hvert fag.

Se evt. mere på: Opslag af kursistpriser: https://statistik.uni-c.dk/Efteruddannelse/

 

Pris på OBU og FVU

OBU og FVU er gratis for alle.

Undtaget er dog FVU, hvis du samtidig er på kontanthjælp. Snak videre med en studievejleder, hvis det gælder dig.

 

 

Åbningstider for studievejledning

Studievejledning for HF-enkeltfag 

Åbningstider:

Grenaa

  • Torsdag kl. 13-14

Hornslet

  • Onsdag kl. 10-11

HF-koordinator/studievejleder Anja Galijatovic kan også træffes på e-mail anja@videndjurs.dk eller tlf. 2491 3092.



Studievejledning for AVU

Grenaa - Århusvej 49 (Anitta Linde-Jørgensen)

Studievejledningens åbningstider i Grenaa:

Mandage kl. 10.30-12.30. 

Studievejleder Anitta Linde-Jørgensen kan også træffes på e-mail al@videndjurs.dk eller tlf. 6141 0075.



Hornslet - Hematoften 1 (Jens Kappel Hansen)

Studievejledningens åbningstider i Hornslet:

Onsdag kl. 9.00-11.00 til og med 12/5 2025.

Hvis studievejlederen ikke er til stede, så send en mail til ham på jkh@videndjurs.dk og du vil blive kontaktet.

Du kan ringe på tlf: 8758 0400 eller møde os på skolerne i ovenstående tidsrum.

 

OBU (Ordblindeundervisning) Grenaa og Hornslet

Vores OBU-koordinator, Charlotte Mosbæk Jensen, er klar til at svare på spørgsmål om alt vedr. ordblindhed. Det kan være spørgsmål om ordblindetest, om optag på vores ordblindehold og om mulighederne for virksomhedshold.

Du er velkommen til at kontakte Charlotte på mail cm@videndjurs.dk eller ringe til hende direkte på tlf.: 6141 0074.

Du kan også ringe til VUCs hovednummer: 8758 0400. Herefter bliver du viderestillet til Charlotte.

Åbningstider

Vi træffes på tlf. 8758 0400 fra kl. 8.00 – 14.00 alle ugens dage på alle afdelinger.
(I Hornslet er der åben for fysisk henvendelse ift. SU og administration på onsdage fra kl. 7.30-15.00).

  • Århusvej 49, 8500 Grenaa (AVU, FVU og OBU)
  • N.P. Josiassens Vej 44E, 8500 Grenaa (HF)
  • Hematoften 1, 8543 Hornslet (HF, AVU, FVU og OBU) 

HF enkeltfag

Skema, fagpakker 2024/25

Skemaet er under udarbejdelse. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

Studie- og ordensregler

Studie- og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, samt at bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som kursist skal du følge disse studie- og ordensregler.

Aktiv deltagelse og studieaktivitet i undervisningen
Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen på skolen. Dette indebærer:

  • Du skal overholde mødetiderne, deltage aktivt i undervisning og gruppearbejde, samt du skal skrive fraværsårsag i LudusWeb hvis du er syg
  • Du skal bruge din computer til studiearbejde i undervisningstiden
  • Du skal aflevere dine opgaver til tiden. Du skal desuden selv have produceret dem. Enhver form for afskrift betragtes som snyd/manglende studieaktivitet
  • Du skal deltage i eksamener, terminsprøver og ekskursioner. Du har pligt til at deltage i ekskursioner med en deltagerbetaling, der alene vedrører og højest udgør 100 kr. pr. deltager.
  • Du skal holde dig orienteret om eksamensregler og eksamenstidspunkter

Almindelig orden og adfærd på skolen
På skolen, og i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, gælder almindelige regler for god opførsel. Dette indebærer blandt andet:

  • at skolen er røgfri – både inde og ude
  • at du møder ind til tiden, at mobiltelefonerne er ikke fremme i undervisningstiden samt ingen spisning i timerne
  • at alle medvirker til at holde orden på skolen - fx ved at rydde op efter sig og sætte stole op
  • at undervisningsmateriale, der udlånes af skolen, afleveres umiddelbart efter, at undervisningen/eksamen er afsluttet. Ved udmeldelse før undervisningen er slut, afleveres det lånte materiale straks
  • de almindelige regler og normer for god opførsel gælder på hele skolen, og det forventes, at du behandler dine medmennesker og omgivelser med respekt. Skolen accepterer ikke mobning, uønsket seksuel opmærksomhed eller anden form for diskrimination. Se ligeledes skolens Antimobbestrategi
  • at indtagelse af alkohol, stoffer eller fremmøde i beruset tilstand er forbudt

Ved overtrædelse af ordensreglerne træffes en afgørelse om sanktioner, som i værste fald kan betyde bortvisning.

Fravær og studieaktivitet

Hvis du er forhindret i at deltage i undervisningen, skal dine lærere informeres herom i Studie+.

Alle former for fravær medregnes som fravær, herunder hvis man møder for sent eller forlader undervisningen før tid. Dette gælder uanset årsagen til fraværet, og uanset at fraværet er velbegrundet.

Ved fravær er man selv ansvarlig for at orientere sig om holdets arbejde.

Viden Djurs har ret til at kræve lægeerklæring af kursister ved langvarigt eller hyppigt fravær. Lægeerklæringen betales af kursisten.

Husk, at en betingelse for at få SU er, at du er studieaktiv og går til prøve og eksamen.

Lærere, studievejledere og hf-leder følger med i din studieaktivitet. Studieaktiviteten vurderes løbende hen over skoleåret og bedømmes ud fra en helhedsvurdering af fremmøde, aktiv deltagelse og skriftlige afleveringer.

Hvis det skønnes, at du er i fare for at blive erklæret studieinaktiv, har det følgende konsekvenser:  

Du indkaldes til en samtale med en studievejleder, hvor I sammen laver en aftale for det videre forløb. Overholdes denne aftale ikke, vil du blive indkaldt til en samtale med hf-lederen. Dette møde skal ses som sidste chance. Hf-lederen kan ud fra en individuel og konkret vur­dering af din manglende studieaktivitet beslutte, om der skal tages særlige hensyn, eller om din SU skal stoppes.

Optagelsesprocedure

HF-enkeltfag optagelsesprocedure Grenaa og Hornslet

For at blive optaget på et eller flere Hf-enkeltfag skal du have bestået 9. eller 10. klasse, mindst et år inden du søger om optagelse.

Optagelsesperioden begynder i første uge i maj og perioden afsluttes medio september. Optagelsen sker ud fra en individuel samtale med HF-studievejleder. Du skal medbringe eksamenspapirer til samtalen.

SPS-støtte og ordblindhed på HF

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Der indgår elektroniske hjælpemidler i undervisningen, og du får it-programmer, der kan kompensere for dine læse- og skrivevanskeligheder. Nu og i fremtiden.

  • Du får ekstra træning og støtte i at læse, skrive og stave samt støttetimer, så du bliver ekspert i brug af hjælpemidler, som fx Appwriter
  • Du får adgang til Nota, hvor undervisningsmateriale er tilgængelig i digital form
  • Du får forlænget tid til eksamen og mulighed for at bruge dine hjælpemidler til eksamen

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Parallel- og onlineundervisning

Parallelundervisning – flere steder på én gang

Parallelundervisning giver mulighed for, at læreren kan undervise på tværs af afdelinger i 2 lokaler ad gangen. Det betyder, at vi kan tilbyde flere fag og hold med få kursister i både Grenaa og Hornslet. Undervisningen foregår via det sidste nye it-udstyr, så vi kan understøtte den bedste kvalitet for både lærere og kursister.

Parallelundervisning betyder i praksis, at du den ene dag sidder med halvdelen af dit hold i et lokale i Grenaa og modtager undervisning fra en lærer, der befinder sig i Hornslet. Den næste dag vil din lærer undervise fra Grenaa i samme lokale som dig, og den anden halvdel af holdet i Hornslet er så med direkte online.

Læreren starter undervisningen, og du vil tilgå undervisning via en computer fra det tildelte lokale.

Nogle fag vil også kunne udbydes som onlineundervisning. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

AVU, FVU & OBU

Regler om aktiv deltagelse og orden

At være studieaktiv, betyder at du

  • møder til tiden til alle timer på skemaet både på skolen og virtuelt over Teams
  • deltager aktivt i undervisningen
  • følger lærerens instrukser
  • deltager aktivt i gruppearbejde

Fravær

  • Alt fravær er fravær – ligegyldigt om det handler om sygdom, bussen er forsinket osv.
  • Fravær skal altid meldes ind på Studie+ inden undervisningen begynder.
  • Ved du, at du får fravær i en kommende periode, så lav aftaler med din lærer og studievejlederen.
  • Længerevarende sygdom eller karantæneforløb skal altid dokumenteres til studievejlederen.

Stigende fravær

Jo bedre kontakt, vi har med dig, jo bedre kan vi hjælpe dig. Hvis du har stigende fravær, forsøger vi altid at kontakte dig pr. telefon eller e-boks. Fravær bliver behandlet og set individuelt.

Hvis dit fravær er stigende, kan følgende ske:

  • din lærer kontakter dig i skolen, via telefon, sms eller Teams.
  • du modtager et brev om dit stigende fravær i E-boks (efter 3 breve udmeldes du)
  • du indkaldes til en samtale med studievejlederen og evt. afdelingslederen, hvor du får mulighed for at forklare din situation.
  • du udmeldes fra VUC, hvis dit fravær ikke forbedres vha. ovenstående indsats, eller hvis vi ikke har kontakt til dig. Ved udmeldelse stopper din SU.

Adfærd

Vi forventer, at alle kursister opfører sig som voksne mennesker og viser respekt over for hinanden og de ansatte på VUC. VUC accepterer ikke mobning, og afdelingslederen indkalder til samtale, såfremt VUC vurderer, at der er anledning til det.

VUC på Djursland tolererer ingen former for tobak eller rusmidler. Hvis vi observerer, at en kursist er påvirket eller har anden omgang med rusmidler i studietiden, kan det medføre øjeblikkelig bortvisning.

Studieordensregler

Et godt og udbytterigt undervisningsmiljø forudsætter

at almindelige normer for god opførsel overholdes. Det betyder blandt andet:

  • at skolen er røgfri - både inde og ude
  • at mødetiderne overholdes
  • at mobiltelefoner ikke er fremme i undervisningstiden
  • at alle medvirker til at holde orden på skolen - fx ved at rydde op efter sig og sætte stole op
  • at man ikke spiser mad i timerne - frugt og grønt undtaget
  • at enhver form for afskrift betragtes som snyd/manglende studieaktivitet
  • at computere/tablets kun bruges til studiearbejde i undervisningstiden og ikke til Facebook mm.
  • at videooptagelse eller fotografering af igangværende undervisning, pauseaktiviteter eller anden aktivitet på skolen, ikke er tilladt uden tilladelse fra de involverede parter
  • at skolen forventer, at alle bidrager til et positivt undervisningsmiljø. Mobning er derfor uacceptabelt!
  • at undervisningsmateriale, der udlånes af skolen, afleveres umiddelbart efter, at undervisningen/eksamen er afsluttet. Ved udmeldelse før undervisningen er slut, afleveres det lånte materiale straks
  • at indtagelse og salg af stoffer medfører øjeblikkelig bortvisning
  • at indtagelse af alkohol eller fremmøde i beruset tilstand er forbudt

Ved overtrædelse af ordensreglerne træffer forstanderen afgørelse om sanktioner, som i værste fald kan betyde bortvisning.

Eksamen

På AVU er du som udgangspunkt tilmeldt de skriftlige og mundtlige prøver, så snart du er tilmeldt et G- eller D-modul. Hvis du er selvstuderende på AVU, skal du tilmelde dig senest udgang af marts måned.

Selvstuderende på FVU tilmelder sig senest 2 uger før prøveafholdelse.

Ved frafald eller bortvisning fra undervisning efter denne frist kan en kursist tilmelde sig eksamen ved omgående henvendelse.

Mødetidspunkt

senest 30 minutter før din eksamensstart for skriftlig eksamen.

Ved mundtlig eksamen senest 1 plads før dit aftalte starttidspunkt 

Sygdom

Sygdom på eksamensdagen skal hurtigst muligt samme dag meddeles skolen.

Hvis du bliver syg i ugen for større skriftlig opgave eller ved tværfagligt eksamensprojekt, kan du enten få forlænget afleveringsfristen eller aflægge prøven i sygeeksamensperioden. Du skal kontakte skolen omgående, hvis du bliver syg.

Skolen sender dig en tilmelding til sygeeksamen, som du bedes returnere senest 3 dage før sommerferien.

Der kræves en lægeattest , hvis der skal afholdes sygeeksamen, eller du skal have forlænget afleveringsfristen. Du skal selv betale for lægeattesten. Skema til udfyldelse og aflevering sammen med lægeattest kan downloades herunder.

Hent formular...

På AVU tilbydes der ikke sygeeksamen.

For sent til skriftlig eksamen:

Kursister, der kommer efter eksamens begyndelse, vil som udgangspunkt ikke kunne deltage i prøven. Forstander træffer afgørelsen. Selv om du får lov til at deltage, får du ikke længere tid til prøven.

For sent til mundtlig eksamen:

Du kan ikke forvente at blive eksamineret umiddelbart efter dit fremmøde. Såfremt forsinkelsen er rimeligt begrundet, kan du i de fleste tilfælde blive eksamineret som dagens sidste eksaminand.

Udeblivelse 

Udebliver du fra eksamen, kan du tidligst komme til eksamen igen ved næste ordinære eksamenstermin. Normalt vil det da blive som selvstuderende.

Snyd

Det er ikke tilladt at give eller at modtage hjælp eller blot at forsøge herpå. Det betragtes ligeledes som snyd, hvis du prøver på at anvende ikke tilladte hjælpemidler. 

  • Din faglærer oplyser om hjælpemidler
  • Konstateres det, at du har snydt, vil du omgående blive bortvist fra eksamen. 
  • Det er ikke tilladt at medbringe mobiltelefon eller nogen form for musik, spil, el lign. til forberedelse eller eksamen.
  • Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under forberedelse eller til eksamen.
  • Hvis en eksaminand er til prøve i et fag på grundlag af en gruppeopgave, må de øvrige i gruppen ikke være til stede i lokalet, før de er blevet eksamineret.
  • Ved bortvisning bortfalder den pågældende karakter. Der vil ikke være mulighed for at deltage i en prøve på ny før efterfølgende ordinære eksamenstermin.

Optagelsesprocedure

Optagelse til AVU

For at blive optaget på 9. eller 10. klasse for voksne skal du tale med en studievejleder.

Optagelsen sker efter en individuel vurdering, hvor vi vurderer dine forudsætninger for at kunne følge undervisningen. Under samtalen vurderer vi også, hvilket niveau der passer til dig.

Der findes flere forskellige fag og niveauer, og vi kan næste altid sammensætte et forløb, der passer netop dit niveau og behov. Vi tilbyder også ”Dansk som andetsprog” (evt. link).

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på AVU, men voksne under 25 år kan under særlige omstændigheder få adgang, f.eks. hvis du er selvforsørgende eller deltidsbeskæftiget. Spørg studievejlederen om de nærmere regler eller læs mere om AVU for dig under 25 år.

Deltagerbetaling
Der er deltagerbetaling for AVU. Den almindelige deltagerbetaling udgør aktuelt 140 kroner for kernefag, og 1.380 kroner for tilbudsfag.

Kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, betaler en forhøjet deltagerbetaling på 750 kroner ekstra pr. fag.

Kursister, der har en videregående uddannelse, skal betale fuld deltagerbetaling. Prisen afhænger af uddannelsestiden og varierer derfor mellem cirka 4.600 kroner og 17.300 kroner. 

 

Optagelse til FVU

For at blive optaget på FVU skal du tale med en studievejleder. Du skal kunne tale, læse og forstå dansk i rimelig grad og tage en kort test, der viser, om du er berettiget til at modtage FVU-undervisning.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på FVU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om FVU for dig under 25 år.

FVU er gratis.

 

Optagelse til OBU

For at blive optaget på ordblindeundervisning skal du tale med en studievejleder, der også vil snakke med dig om en ordblindetest.

Det er nødvendigt, at du er testet ordblind for at kunne følge undervisningen.

Vi hjælper dig hele vejen igennem forløbet for at give dig en god og tryg oplevelse, og du møder kun professionelle ordblindelærere.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på OBU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om OBU for dig under 25 år.

OBU er gratis.

 

SPS

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du på VUC få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer fra VUC, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten på VUC ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Studieliv

Studie+

Studie+

 

 

Kursistrådet

Kursistrådet er kursisternes talerør og varetager alle kursisters interesser, der vedrører undervisningen, rammerne for undervisningen, forholdene på skolen samt studiemiljø og almindelig trivsel. Som medlem af Kursistrådet er din allervigtigste opgave at få gode ideer til, hvordan vi kan gøre skolen endnu bedre, og arbejdsmængden er for en stor del begrænset til deltagelse i de ca. 5-7 årlige kursistrådsmøder, så vidt muligt uden for planlagt undervisning.

Kursistrådet arbejder tæt sammen med skolens lærere og ledelse, så der er altid kort vej fra de gode ideer til konkret handling, og der er gode muligheder for at gøre god reklame for arrangementer m.m. I mange tilfælde vil det også være muligt at få tildelt midler til skolerelevante projekter.

Kalender og ferieplan VUC 2024

9. maj Kr. Himmelfart. Skolen er lukket 9. og 10. maj
13. maj Dansk sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 9.30
Dansk sproglig prøve, niveau D kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk, niveau G+D kl. 10.00Dansk som andetsprog sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk som andetsprog, niveau G+D kl. 10.00
14. maj Dansk skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00
15. maj AVU skriftlige prøver:Engelsk G
Engelsk D
16. maj AVU skr. Prøver. Matematik D, skriftlig prøve
17. maj Sidste skoledag HF
20. maj 2. pinsedag 
23. maj Første mulige prøvedag HFAVU - Dansk A og DSA A
23-28. maj HF skr. prøver (eksamen)
27. maj Engelsk B
28. maj Matematik C
26. juni Sidste mulige prøvedag HFSidste mulige prøvedag AVU
28. juni Translokation HF og AVUSommerferie. Kontoret lukker.

HF - vigtige datoer skoleåret 2024/25

7. august Første skoledag
19. september Foredrag v. Julius Mygind
Uge 42 Efterårsferie
29.november Sidste skoledag før vintereksamen
20. december Juleafslutning
6. januar Første skoledag efter juleferie
6. februar Terminsprøve - Engelsk B via netprøver.dk 
Uge 7 Vinterferie
25. februar Terminsprøve - Matematik C via netprøver.dk 
6. marts Terminsprøve - Dansk A og Dansk som andetsprog A
Uge 16 Påskeferie
Uge 20 Sidste skoledag på HF (15. maj 2025)Skriftlig eksamen Dansk A (16.maj 2025)Offentliggørelse af sommereksamen
Uge 21 Skriftlig eksamen engelsk B (20 maj 2025) Skriftlig eksamen matematik C (21. maj 2025)
25.juni Sidste prøvedag på HF
27.juni Dimission i Grenaa

Økonomi

SU - Statens uddannelsesstøtte

Du er SU-berettiget, hvis du er over 18 år, har mindst 23 timer om ugen og er studieaktiv. Har du børn under 7 år, er kravet 17 timer om ugen, og derudover er der mulighed for at søge om et ekstra tillæg, hvis du er enlig forsørger. Der er desuden nedsat timetal, hvis du er i færd med en gymnasial supplering. Du kan søge SU via SU's hjemmeside. For at søge SU kræver det, at du har en digital signatur.

Se nærmere på SU's hjemmeside - www.su.dk eller kontakt SU-vejleder Bente Lund-Laursen på telefon 8758 0450 (dagligt kl. 08.00-12.00) eller på e-mail SU@videndjurs.dk.

SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte

Statens voksenuddannelsesstøtte gives til kortuddannede mellem 25 og 64 år. Du kan få støtte i op til 80 uger, og støtten kan søges af både beskæftigede og ledige (ledige dog kun i 6 uger). Er du i beskæftigelse, skal du have mindst 6 timer om ugen, og støtten kan udbetales til din arbejdsgiver, hvis din arbejdsgiver betaler dig løn, mens du deltager i undervisningen.

Statens voksenuddannelsesstøtte gives også til forberedende voksenundervisning (FVU), og her gælder lidt andre regler:

  • du skal være mellem 20 og 64 år
  • du skal have mindst 3 timer om ugen
  • du må gerne være faglært
  • du kan få SVU i 18 uger

Se nærmere på www.svu.dk

Revalidering

Hvis du er kommet i en situation, hvor du skal omskoles til et andet job, kræver det, at du og din sagsbehandler i kommunen sammen udarbejder en handlingsplan. Kontakt din sagsbehandler hos kommunen og hør om dine muligheder for en revalidering.

Kontanthjælp

Er du kontanthjælpsmodtager, har du mulighed for at gå på VUC. Der er to regler, du skal tage hensyn til:

Kontanthjælpsmodtager, der ikke er aktiveret

Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du ikke er aktiveret, skal du selv betale deltagergebyret. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet – dvs. at du har pligt til at søge arbejde og modtage anvist aktiveringstilbud.

Kontanthjælpsmodtager, der er aktiveret
Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du er i aktivperioden, skal der laves en aftale mellem kommunen og VUC. Undervisningen er så gratis for dig.

Dagpenge

Er du ledig, kan du gå på VUC og bevare dine dagpenge. Du skal dog samtidig stå til rådighed for arbejdsmarkedet. På avu-niveau må du have alle de timer, du ønsker, og på hf må du have max. 18 timers undervisning om ugen.

Bemærk: du behøver ikke at bruge din ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse som VUC-kursist.

Sygedagpenge

Modtager du sygedagpenge, kan du også gå på VUC, hvis din sagsbehandler giver dig lov til det.

Kontakt vejlederne på VUC og få yderligere oplysninger.

Priser på fag

Pris på HF

Følgende HF-enkeltfag koster 550 kr. pr. fag:

  • biologi
  • dansk
  • dansk som andetsprog
  • engelsk
  • geografi
  • historie
  • kemi
  • matematik
  • psykologi
  • religion
  • samfundsfag
  • mediefag

Følgende HF-enkeltfag koster 1.400 kr. pr. fag:

  • Filosofi
  • Erhvervsøkonomi

Refusion af deltagerbetaling HF-enkeltfag

Når du har bestået fagpakke eller en hel Hf-eksamen, kan du få tilbagebetalt deltagerbetalingen for de fag, der står på dit eksamensbevis.

Du skal ansøge om at få tilbagebetalt din deltagerbetaling (skema kan hentes på kontoret).

 

Pris på AVU

Når du tilmelder dig et fag på AVU, er der et deltagergebyr. 

Kernefag koster 130 kr. pr. fag.

Kernefag på AVU er:

  • dansk
  • engelsk
  • naturvidenskab
  • historie
  • samfundsfag

Valgfag på AVU koster 1.300 kr. pr. fag

Valgfag kan være:

  • billedkunst
  • formidling
  • grundlæggende it
  • idræt
  • latin
  • livsanskuelse
  • psykologi
  • samarbejde & kommunikation

Særlige regler for dig med en videregående uddannelse

Har du en videregående uddannelse, er prisen for alle fag på AVU højere, da du skal betale den fulde driftsomkostning, hvilket vil sige mellem 7.500 kr. og 25.000 kr. afhængig af fag og forløb. 

Særlige regler for dig, der er pensionist

Alderspensionister, dvs. folkepensionister og efterlønnere skal betale 750 kr. ekstra for hvert fag.

Se evt. mere på: Opslag af kursistpriser: https://statistik.uni-c.dk/Efteruddannelse/

 

Pris på OBU og FVU

OBU og FVU er gratis for alle.

Undtaget er dog FVU, hvis du samtidig er på kontanthjælp. Snak videre med en studievejleder, hvis det gælder dig.

 

 

Kontakt

Åbningstider for studievejledning

Studievejledning for HF-enkeltfag 

Åbningstider:

Grenaa

  • Torsdag kl. 13-14

Hornslet

  • Onsdag kl. 10-11

HF-koordinator/studievejleder Anja Galijatovic kan også træffes på e-mail anja@videndjurs.dk eller tlf. 2491 3092.



Studievejledning for AVU

Grenaa - Århusvej 49 (Anitta Linde-Jørgensen)

Studievejledningens åbningstider i Grenaa:

Mandage kl. 10.30-12.30. 

Studievejleder Anitta Linde-Jørgensen kan også træffes på e-mail al@videndjurs.dk eller tlf. 6141 0075.



Hornslet - Hematoften 1 (Jens Kappel Hansen)

Studievejledningens åbningstider i Hornslet:

Onsdag kl. 9.00-11.00 til og med 12/5 2025.

Hvis studievejlederen ikke er til stede, så send en mail til ham på jkh@videndjurs.dk og du vil blive kontaktet.

Du kan ringe på tlf: 8758 0400 eller møde os på skolerne i ovenstående tidsrum.

 

OBU (Ordblindeundervisning) Grenaa og Hornslet

Vores OBU-koordinator, Charlotte Mosbæk Jensen, er klar til at svare på spørgsmål om alt vedr. ordblindhed. Det kan være spørgsmål om ordblindetest, om optag på vores ordblindehold og om mulighederne for virksomhedshold.

Du er velkommen til at kontakte Charlotte på mail cm@videndjurs.dk eller ringe til hende direkte på tlf.: 6141 0074.

Du kan også ringe til VUCs hovednummer: 8758 0400. Herefter bliver du viderestillet til Charlotte.

Åbningstider

Vi træffes på tlf. 8758 0400 fra kl. 8.00 – 14.00 alle ugens dage på alle afdelinger.
(I Hornslet er der åben for fysisk henvendelse ift. SU og administration på onsdage fra kl. 7.30-15.00).

  • Århusvej 49, 8500 Grenaa (AVU, FVU og OBU)
  • N.P. Josiassens Vej 44E, 8500 Grenaa (HF)
  • Hematoften 1, 8543 Hornslet (HF, AVU, FVU og OBU) 
Følg os På Instagram