Bæredygtighed på Viden Djurs
På Viden Djurs arbejder vi med en bred definition af bæredygtighed, som overordnet handler om, at vi ser det som vores fælles ansvar at reducere vores co2-aftryk, således at jordens ressourcer også er tilgængelige for fremtidige generationer.
For at kunne indgå i den proces bør bæredygtighed ikke blot opfattes som noget ydre, der omhandler miljømæssige, sociale og økonomiske forhold, men også noget indre, der fokuserer på, hvordan vi hver især kan arbejde med at udvikle vores måde at være, relatere, samarbejde og handle på (Inner Development Goals). Ved at have øje for både den ydre og indre dimension af bæredygtighed, arbejder vi på at udvikle os i en stadig mere bæredygtig retning.
Viden Djurs har siden 2021 været UNESCO Verdensmålsskole, og derfor ser vi FN´s 17 verdensmål, som en naturlig del af bæredygtighedsarbejdet, hvor vi har særligt fokus på fire specifikke mål, som er verdensmål 3,4,5 og 13. Verdensmålene er en del af vores forståelse af bæredygtighed, og derfor har vi også flere eksempler på, at de udvalgte mål sætter aftryk. Det gælder både i sammenhæng med undervisningen og i vores tværorganisatoriske arbejde.
HVAD ER ESG?
Et andet vigtigt begreb, der ligger i vores bæredygtighedsforståelse er ESG. ESG er en dansk ramme til at forstå den EU-forordning (CSRD), der stiller krav til store virksomheder, om at de skal kunne dokumentere, hvordan de arbejder med bæredygtighed. Derfor kan man også se ESG-rammen som en operationalisering af de 17 verdensmål.
E står for Environment og dækker over miljø- og klimamæssige forhold som fx co2-udledninger, vandforbrug, strømforbrug, affaldshåndtering og energiforbrug. S står for Social og dækker eksempelvis over arbejdsforhold for både medarbejdere og elever, sygefravær, diversitet og medarbejdertilfredshed og elevtrivsel, mens G står for Governance, som handler om virksomhedskultur/-adfærd herunder etisk og transparent ledelse, medarbejderpolitik og lønforhold.
Vi arbejder aktivt med verdensmål
På Viden Djurs arbejder vi gennem tilgangen “A Whole School Approach”, hvor bæredygtighed tænkes aktivt ind i hele skolens samlede virke på mange forskellige niveauer i vores skole og i vores brede pallette af relevante uddannelsestilbud.
Vi har forpligtet os til et øget fokus på bæredygtighed. Det skal ikke kun være noget vi underviser i, det skal også være en rettesnor for, hvordan vi driver skole.
- Bo Nørregaard Jensen, Direktør