'Oplæring' af vejledere og lærere i grundskolen styrker kendskabet til erhvervsuddannelser
PRESSEMEDDELELSE: For andet år i træk har Norddjurs Kommune sendt folkeskolelærere og UU-vejledere i oplæring for at øge kendskabet til erhvervsuddannelser og FGU på Djursland. Her har de fulgt undervisningen for at blive klogere på, hvordan de kan vejlede eleverne i deres valg af ungdomsuddannelse.
- Erhvervsuddannelserne skal være førstevalget for mange flere, lød det fra Statsminister Mette Frederiksen i årets nytårstale, hvor hun ligeledes kaldte på mindre teori, mere praksis og en tilbagevenden til mesterlæren på landets erhvervsuddannelser.
Antallet af elever på landets erhvervsuddannelser har gennem mange år været faldende, og det har affødt et politisk fokus, som man også i Norddjurs Kommune tager alvorligt. For andet år i træk tager de nemlig kampen op for erhvervsuddannelserne i et projekt, hvor lærere og vejledere i kommunens folkeskoler har fået muligheden for at komme på et todages forløb på de lokale erhvervsskoler Viden Djurs, Randers Social- og Sundhedsskoles afdeling i Grenaa og ved den forberedende grunduddannelse, FGU Østjylland.
- Formålet er at give vores udskolingselever i folkeskolen den bedst mulige og mest kvalificerede vejledning, der åbner deres blik for en så bred vifte af forskellige uddannelser som muligt. Det er vigtigt, at vi sikrer os, at flest mulige ender på den rette hylde, især for den enkelte elev, men også for Norddjurs Kommune. Vi skal hjælpe dem bedst muligt videre i deres ungdoms- og voksenliv, udtaler Aleksander Myrhøj (SF), medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs Kommune og formand i Børne- og Ungdomsudvalget.
Lærere og UU-vejledere har deltaget i undervisningen og gennem mødet med eleverne er de blevet klogere på, hvilke krav der stilles til eleverne, hvordan undervisningen foregår og hvordan man bedst bliver forberedt til at tage en erhvervsuddannelse eller starte på FGU. Den viden er guld værd i vejledningen af eleverne i grundskolen og skal give mere tryghed hos alle parter, fortæller Aleksander Myrhøj:
- Hvis læreren eller UU-vejlederen selv har besøgt uddannelsen, så kan de vejlede eleverne med en helt anden sikkerhed i stemmen, fordi de faktisk har styr på, hvad det handler om. Det betyder også at elever og forældre kan gå mere selvsikre ind i ad døren, fordi de ved, hvad de går ind til.
Undervisning i gummistøvler
Hos Viden Djurs har der i løbet af efteråret og vinteren været forløb på VID Erhvervsuddannelsers værksteds-, medie- og køkkenuddannelser samt på Kalø Økologisk Landbrugsskole.
Ved sidstnævnte trak Helle Martinsen og Birgitte Larsen, som er lærere på Auning Skole, i gummistøvlerne og deltog i undervisningen med grundforløbseleverne på Danmarks største økologiske landbrugsskole. Det bød på både teoretisk klasseundervisning og en grundig gennemgang af skolens landbrugsmaskiner.
- Eleverne kan tit have en tro på, at når de skal videre, så behøver de ikke noget af det faglige. Vi bliver hele tiden spurgt, hvad skal vi bruge det her til? Med sådan et forløb kan vi se, at de faktisk skal bruge noget af alt det vi lærer dem, siger Birgitte Larsen og fortsætter:
- I skolen har vi snakket om kvælstofkredsløb, og det kan jo godt være svært at forstå hvorfor, men her har vi et godt eksempel på, at man skal bruge det, siger hun.
Udover et indblik i uddannelsens opbygning gav forløbet også en indsigt i, hvilke redskaber eleverne bruger. Her fik brugen af Excel i undervisningen Helle Martinsen til at reflektere over, hvad man som lærer giver eleverne med af kompetencer fra grundskolen.
- Hvad har de brug for at vide for at komme videre i en anden uddannelse? Det kan godt være et dilemma, for en ting er at undervise dem til testen, så de kan bestå deres afgangsprøve, og noget andet er at undervise dem til livet. Det er to forskellige ting. Det er rart at vide, at jeg gerne må undervise dem i Excel, så de kan noget i forvejen, siger Helle Martinsen.
Det virker at mærke undervisningen på egen krop
Casper Zolon er lærer på Auning Skole, og han var i praktik på Randers Social- og Sundhedsskoles afdeling i Grenaa sidste år.
Han har efterfølgende mærket stor værdi af sin deltagelse, når han skal vejlede elever i 9. klasse, efter han har fulgt undervisningen og haft mulighed for at have nogle faglige snakke med underviserne på social- og sundhedsskolen.
- Hvis jeg skal lave en god vejledning om en uddannelse, så er jeg nødt til at have været på stedet, mærket undervisningen på egen krop og have nogle snakke med underviserne. Det at have et professionelt samarbejde mellem lærere i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne giver meget værdi, siger han.
Casper Zolon har siden haft sin 9. klasse med på brobygningsforløb på social- og sundhedsskolen. Når han kender til skolens uddannelser, kan han også være med til at give sine elever et endnu bedre udbytte, når de besøger de forskellige ungdomsuddannelser, fortæller han.
- Når jeg kender til uddannelsen, så kan jeg bedre bidrage til, at mine elever kommer hjem med det bedste udbytte i samarbejde med social- og sundhedsskolens undervisere. Det gør det også nemmere for mig at snakke med mine elever om deres oplevelser i brobygning og at koble en SOSU-kontekst på undervisningen, når vi er hjemme på skolen igen, siger Casper Zolon.
Der er i alt blevet bevilget puljemidler til 50 praktikforløb, hvor de sidste bliver afholdt i efteråret 2023.