VID GYMNASIER

Hos Viden Djurs kan du tage HHX og HTX. HHX er det merkantile erhvervsrettede gymnasium, mens HTX giver dig en højere teknisk studentereksamen.
Handelsgymnasium Grenaa Handelsgymnasium Rønde Teknisk gymnasium Grenaa Brobygning/introforløb

VID ERHVERVSUDDANNELSER

Hos Viden Djurs tilbyder vi et stort udvalg af erhvervsuddannelser – både indenfor medier, mekanik, el, metal, handel, økologisk landbrug og fødevarer
Til dig der kommer direkte fra folkeskolen (GF1) TIl dig der er under 25 (GF2) Til dig der er +25 (EUV) Brobygning/introforløb

10. klasse

Kickstart din ungdomsuddannelse med et lærerigt år i 10. klasse. Vi sætter fokus på din udvikling og gør dig klar til at fortsætte på en ungdomsuddannelse.
10KCD, Grenaa EUD10, Kalø

COLLEGE TILBUD

Få endnu mere ud af din uddannelse på Viden Djurs med et af vores college tilbud. Her får du mulighed for at dyrke din særlige interesse.
Kalø Økologisk Landbrugsskole 3D College Game College Brazil Football College Danish Horse College

VID detail

Hos VID detail kan du udvikle din virksomhed og dine medarbejdere. Vi skræddersyer uddannelsesforløb efter jeres forretningsmæssige behov.
Elevuddannelsen AMU kurser Akademiuddannelse

Søg på videndjurs.dk

Temadag om kunstig intelligens

Spændende temadag for de merkantile GF1-elever

Det er vildt imponerende, hvor lang tid vi har brugt kunstig intelligens, og at robotter er en større del af ens hverdag. Jeg synes det er fedt, at vi har en dag som i dag!   

Kunstig intelligens – eller AI (Artificial Intelligence) bliver i stigende grad en del af vores hverdag. Du tænker måske, at kunstig intelligens kun handler om selvkørende biler og robotter. Men faktisk anvendes det i stigende grad blandt virksomheder, inden for den merkantile sektor. Kunstig intelligens bruges fx til betalingsløsninger der bygger på ansigtskendelse, tracking af kundeflow i butikker, når du møder chatbots på hjemmesider, RPA-software robotter, som kan effektivisere kontorarbejdet, og i de algoritmer, der anvendes på sociale medier.

Udviklingen går mod, at kunstig intelligens især anvendes til fx administration, indkøb, salgsoptimering og effektivisering af administrative arbejdsprocesser. Det kan frigøre medarbejderressourcer til at andre opgaver. Men det kræver, at fremtidens medarbejdere har de rette kompetencer, herunder digitale kompetencer og STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering & Math).

Det var hovedbudskabet i den anden række af MasterClass3+5 temadage, som i oktober og november er blevet afholdt på de fem partnerskoler i projektet Merkantil dannelse i et STEM-perspektiv, Campus Vejle, Tradium, Tietgen, IBC og Viden Djurs. Temadagen var tilrettelagt af Viden om Data i et samarbejde med firmaet Yodaway, der er specialiseret i robotteknologi og databehandling.

Formålet var at give grundforløbseleverne på de merkantile uddannelser et indblik i brugen af kunstig intelligens. De skal klædes på til at se, hvordan kunstig intelligens kan anvendes i virksomhederne fremadrettet og deltage i selve udviklingen. 

”Vi har sat to mål op for eleverne: Genfortæl med jeres egne ord, hvad kunstig intelligens er, og I skal kunne gennemskue processen for, hvordan man tænker det ind i en virksomhed. I detail handler det om at indsamle nok data til at blive så klog på sine kunder, at man kan optimere ens bundlinje og skabe et bedre kundeflow og kundeservice”, fortæller Mette Kronborg Laursen, som er Videnscenterleder i Viden om Data.  

Eleverne vil møde den kunstige intelligens, når de kommer ud på arbejdsmarkedet. ”Tre ud af fire virksomheder i Danmark bruger allerede nu AI i en eller anden form, og hvis ikke eleverne ved, hvad det er, så starter de allerede på bagerste fod. Det er meningen, at de skal kunne spotte og kortlægge en arbejdsgang med mange gentagelser og så forstå, at der findes software, som kan automatisere det”, fortæller Kian Floor Ulriksen, som er medstifter af Yodaway.

Til temadagen på IBC i Kolding og på Viden Djurs var der stor begejstring at spore hos eleverne:

”Det er vildt imponerende, hvor lang tid vi har brugt kunstig intelligens, og at robotter er en større del af ens hverdag. Jeg synes det er fedt, at vi har en dag som i dag”, siger Oscar Foss.

”Jeg er blevet meget klogere på kunstig intelligens. Jeg vidste ikke, at vi var kommet så langt med robotter”, fortæller Jamie Guldbjerg, som allerede kan se mulighederne på sit fritidsjob.

”Vi kommer nok til at bruge det i fremtiden. Jeg arbejder fx i Elgiganten, og der kunne man bruge det på den måde, at hvis der er en vare der ikke er på lager, så kunne den kunstige intelligens gå ind og bestille hjem til butikken”, siger han.

”Vi har lært, hvordan butikker kan bruge data til at ramme den rigtige målgruppe”, siger Danniella Baltzer.

”Jeg synes, det har være meget spændende at arbejde med case-opgaver og at lave et produkt som chatbotten, som vi har gjort i dag”, siger Mikkel Bang.

”Projektets fornemste opgave er at understøtte eleverne i at opnå STEM-kompetencer. Det gør dem endnu mere attraktive for virksomhederne. Samtidig sikrer det eleverne et rigtig godt afsæt på det merkantile arbejdsmarked. Vi er derfor utrolig glade for, at elever og lærere har taget så godt imod temadagen på alle fem skoler” siger central projektleder Asbjørn Kurup.

Projekt Merkantil Dannelse i et STEM perspektiv er støttet af midler fra Den Europæiske Socialfond, Erhvervsstyrelsen, Region Midtjylland og Region Syddanmark, og løber frem til udgangen af 2022.