VID GYMNASIER & HF

Hos Viden Djurs kan du tage HHX og HTX. HHX er det merkantile erhvervsrettede gymnasium, mens HTX giver dig en højere teknisk studentereksamen. Fra sommeren 2024 udbyder vi tilmed HF-enkeltfag.
HHX Grenaa HHX Rønde HTX Grenaa HF-enkeltfag - Grenaa, Hornslet Brobygning/introforløb

VID ERHVERVSUDDANNELSER

Hos Viden Djurs tilbyder vi et stort udvalg af erhvervsuddannelser – både indenfor medier, mekanik, el, metal, handel, økologisk landbrug og fødevarer.
Til dig der kommer direkte fra folkeskolen (GF1) Til dig der er under 25 (GF2) Til dig der er over 25 (EUV) Brobygning/introforløb

10. klasse

Kickstart din ungdomsuddannelse med et lærerigt år i 10. klasse. Vi udbyder både almen 10. klasse og den erhvervsrettede EUD10.
10KCD og EUD10

COLLEGE TILBUD

Få endnu mere ud af din uddannelse på Viden Djurs med et af vores college tilbud. Her får du mulighed for at dyrke din særlige interesse.
Kalø Økologisk Landbrugsskole 3D College Game College Brazil Football College

VID detail

Hos VID detail kan du udvikle din virksomhed og dine medarbejdere. Vi skræddersyer uddannelsesforløb efter jeres forretningsmæssige behov.
Elevuddannelser Elevonline AMU kurser Akademiuddannelser

VUC og Efteruddannelse

Hos Viden Djurs tilbyder vi en bred vifte af voksen- og efteruddannelse, der udvikler og styrker dine kompetencer.
VUC (HF-enkeltfag, AVU, FVU, OBU) Efteruddannelse (AMU)

Om Viden Djurs

Viden Djurs er din dør til en verden af muligheder. Her kan du tage den uddannelse, du drømmer om.

Læreplads

Vi finder det rette match mellem elev og virksomhed - vores vejledere hjælper dig på vej med gode råd og sparring hele vejen.

Mød os

Få vejledning til at træffe det rigtig valg af ungdomsuddannelse. Mød os til messer, åbent hus og brobygning.

Kontakt

Se vores kontaktoplysninger og få et overblik over vores mange forskellige adresser på Djursland.

Skolehjem/Campus

Bo på vores skolehjem under din uddannelse. Her deler du hverdagen med andre elever fra Viden Djurs.

Personale

Find alle vores medarbejdere lige her. De er sorteret efter afdelinger, så du får det bedste overblik.

Nyheder

Se alle vores seneste nyheder lige her, og bliv opdateret på vores mange spændende projekter og opgaver

Elevfortællinger

Hvem er bedst til at fortælle om livet på Viden Djurs? Det er selvfølgelig eleverne selv.

Job på Viden Djurs

Vil du være en del af Viden Djurs? Se vores ledige stillinger eller send os en uopfordret ansøgning.

Kvalitet

Hos Viden Djurs arbejder vi målrettet for at sikre et højt uddannelsesniveau på alle skolens uddannelser.

Brochurereol

Få overblik over alle brochurerne ved Viden Djurs. I brochurerne finder du information om vores uddannelser og kurser.

Oplæsning af tekst

er du syns- eller læsebesværet? Find en vejledning til oplæsning af tekst her.

Søg på videndjurs.dk

VUC på Djursland

VUC er en del af Viden Djurs, og vi arbejder i fællesskab på at blive en endnu mere markant uddannelsesinstitution på Djursland. På VUC udbyder vi HF, AVU og FVU samt ordblindeundervisning.

VUC er fleksibel uddannelse - og din vej videre

En uddannelse fra VUC er skridtet nærmere en erhvervs- eller gymnasieuddannelse og dermed vejen til dit fremtidige arbejdsliv. Her er rum til alle. Det gælder, uanset hvad du drømmer om og hvilket niveau, du vil uddanne dig på. Hos os finder du et varieret og fleksibelt udbud af uddannelser. Vores mål er at give dig de redskaber og ressourcer, du har brug for, for at nå dine mål og forme din egen fremtid. 

Vi har adresser i både Grenaa og Hornslet.

 

VUC Erhverv - for virksomheder og medarbejdere

VUC Erhverv er landsdækkende og vi hjælper med at implementere virksomheders kompetenceudviklingsplaner og dermed udvikle medarbejdernes færdigheder og kompetencer. På den måde får medarbejderne bedre forudsætninger for at løse deres arbejdsopgaver i en tid med store forandringer og et arbejdsmarked med fokus på fastholdelse, bevægelse og vækst.

Læs mere om VUC Erhverv 

HAR DU SPØRGSMÅL?

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til vores uddannelser.

Find åbningstider og kontaktoplysninger under KONTAKT.

  • Århusvej 49, 8500 Grenaa (AVU, FVU og OBU)
  • N.P. Josiassens Vej 44E, 8500 Grenaa (HF)
  • Hematoften 1, 8543 Hornslet (HF, AVU, FVU og OBU)

Kontakt vores studievejledere

Kontakt

Nyttig Viden

Skema, fagpakker 2024/25

Skemaet er under udarbejdelse. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

Studie- og ordensregler

Studie- og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, samt at bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som kursist skal du følge disse studie- og ordensregler.

Aktiv deltagelse og studieaktivitet i undervisningen
Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen på skolen. Dette indebærer:

  • Du skal overholde mødetiderne, deltage aktivt i undervisning og gruppearbejde, samt du skal skrive fraværsårsag i LudusWeb hvis du er syg
  • Du skal bruge din computer til studiearbejde i undervisningstiden
  • Du skal aflevere dine opgaver til tiden. Du skal desuden selv have produceret dem. Enhver form for afskrift betragtes som snyd/manglende studieaktivitet
  • Du skal deltage i eksamener, terminsprøver og ekskursioner. Du har pligt til at deltage i ekskursioner med en deltagerbetaling, der alene vedrører og højest udgør 100 kr. pr. deltager.
  • Du skal holde dig orienteret om eksamensregler og eksamenstidspunkter

Almindelig orden og adfærd på skolen
På skolen, og i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, gælder almindelige regler for god opførsel. Dette indebærer blandt andet:

  • at skolen er røgfri – både inde og ude
  • at du møder ind til tiden, at mobiltelefonerne er ikke fremme i undervisningstiden samt ingen spisning i timerne
  • at alle medvirker til at holde orden på skolen - fx ved at rydde op efter sig og sætte stole op
  • at undervisningsmateriale, der udlånes af skolen, afleveres umiddelbart efter, at undervisningen/eksamen er afsluttet. Ved udmeldelse før undervisningen er slut, afleveres det lånte materiale straks
  • de almindelige regler og normer for god opførsel gælder på hele skolen, og det forventes, at du behandler dine medmennesker og omgivelser med respekt. Skolen accepterer ikke mobning, uønsket seksuel opmærksomhed eller anden form for diskrimination. Se ligeledes skolens Antimobbestrategi
  • at indtagelse af alkohol, stoffer eller fremmøde i beruset tilstand er forbudt

Ved overtrædelse af ordensreglerne træffes en afgørelse om sanktioner, som i værste fald kan betyde bortvisning.

Fravær og studieaktivitet

Hvis du er forhindret i at deltage i undervisningen, skal dine lærere informeres herom i Studie+.

Alle former for fravær medregnes som fravær, herunder hvis man møder for sent eller forlader undervisningen før tid. Dette gælder uanset årsagen til fraværet, og uanset at fraværet er velbegrundet.

Ved fravær er man selv ansvarlig for at orientere sig om holdets arbejde.

Viden Djurs har ret til at kræve lægeerklæring af kursister ved langvarigt eller hyppigt fravær. Lægeerklæringen betales af kursisten.

Husk, at en betingelse for at få SU er, at du er studieaktiv og går til prøve og eksamen.

Lærere, studievejledere og hf-leder følger med i din studieaktivitet. Studieaktiviteten vurderes løbende hen over skoleåret og bedømmes ud fra en helhedsvurdering af fremmøde, aktiv deltagelse og skriftlige afleveringer.

Hvis det skønnes, at du er i fare for at blive erklæret studieinaktiv, har det følgende konsekvenser:  

Du indkaldes til en samtale med en studievejleder, hvor I sammen laver en aftale for det videre forløb. Overholdes denne aftale ikke, vil du blive indkaldt til en samtale med hf-lederen. Dette møde skal ses som sidste chance. Hf-lederen kan ud fra en individuel og konkret vur­dering af din manglende studieaktivitet beslutte, om der skal tages særlige hensyn, eller om din SU skal stoppes.

Optagelsesprocedure

HF-enkeltfag optagelsesprocedure Grenaa og Hornslet

For at blive optaget på et eller flere Hf-enkeltfag skal du have bestået 9. eller 10. klasse, mindst et år inden du søger om optagelse.

Optagelsesperioden begynder i første uge i maj og perioden afsluttes medio september. Optagelsen sker ud fra en individuel samtale med HF-studievejleder. Du skal medbringe eksamenspapirer til samtalen.

SPS-støtte og ordblindhed på HF

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Der indgår elektroniske hjælpemidler i undervisningen, og du får it-programmer, der kan kompensere for dine læse- og skrivevanskeligheder. Nu og i fremtiden.

  • Du får ekstra træning og støtte i at læse, skrive og stave samt støttetimer, så du bliver ekspert i brug af hjælpemidler, som fx Appwriter
  • Du får adgang til Nota, hvor undervisningsmateriale er tilgængelig i digital form
  • Du får forlænget tid til eksamen og mulighed for at bruge dine hjælpemidler til eksamen

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Parallel- og onlineundervisning

Parallelundervisning – flere steder på én gang

Parallelundervisning giver mulighed for, at læreren kan undervise på tværs af afdelinger i 2 lokaler ad gangen. Det betyder, at vi kan tilbyde flere fag og hold med få kursister i både Grenaa og Hornslet. Undervisningen foregår via det sidste nye it-udstyr, så vi kan understøtte den bedste kvalitet for både lærere og kursister.

Parallelundervisning betyder i praksis, at du den ene dag sidder med halvdelen af dit hold i et lokale i Grenaa og modtager undervisning fra en lærer, der befinder sig i Hornslet. Den næste dag vil din lærer undervise fra Grenaa i samme lokale som dig, og den anden halvdel af holdet i Hornslet er så med direkte online.

Læreren starter undervisningen, og du vil tilgå undervisning via en computer fra det tildelte lokale.

Nogle fag vil også kunne udbydes som onlineundervisning. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

Regler om aktiv deltagelse og orden

At være studieaktiv, betyder at du

  • møder til tiden til alle timer på skemaet både på skolen og virtuelt over Teams
  • deltager aktivt i undervisningen
  • følger lærerens instrukser
  • deltager aktivt i gruppearbejde

Fravær

  • Alt fravær er fravær – ligegyldigt om det handler om sygdom, bussen er forsinket osv.
  • Fravær skal altid meldes ind på Studie+ inden undervisningen begynder.
  • Ved du, at du får fravær i en kommende periode, så lav aftaler med din lærer og studievejlederen.
  • Længerevarende sygdom eller karantæneforløb skal altid dokumenteres til studievejlederen.

Stigende fravær

Jo bedre kontakt, vi har med dig, jo bedre kan vi hjælpe dig. Hvis du har stigende fravær, forsøger vi altid at kontakte dig pr. telefon eller e-boks. Fravær bliver behandlet og set individuelt.

Hvis dit fravær er stigende, kan følgende ske:

  • din lærer kontakter dig i skolen, via telefon, sms eller Teams.
  • du modtager et brev om dit stigende fravær i E-boks (efter 3 breve udmeldes du)
  • du indkaldes til en samtale med studievejlederen og evt. afdelingslederen, hvor du får mulighed for at forklare din situation.
  • du udmeldes fra VUC, hvis dit fravær ikke forbedres vha. ovenstående indsats, eller hvis vi ikke har kontakt til dig. Ved udmeldelse stopper din SU.

Adfærd

Vi forventer, at alle kursister opfører sig som voksne mennesker og viser respekt over for hinanden og de ansatte på VUC. VUC accepterer ikke mobning, og afdelingslederen indkalder til samtale, såfremt VUC vurderer, at der er anledning til det.

VUC på Djursland tolererer ingen former for tobak eller rusmidler. Hvis vi observerer, at en kursist er påvirket eller har anden omgang med rusmidler i studietiden, kan det medføre øjeblikkelig bortvisning.

Studieordensregler

Studie- og ordensregler på AVU, FVU OG OBU

Studie- og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, og det skal bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som kursist skal du følge studie- og ordensreglerne.  

Ordensreglerne omfatter også din adfærd uden for skolen, i det omfang den har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet, ordenen og samværet på skolen.

At være studieaktiv betyder, at DU

  • møder til tiden til alle timer på skemaet både på skolen og virtuelt over Teams
  • deltager aktivt i undervisningen
  • følger lærerens instrukser
  • deltager aktivt i gruppearbejde
  • deltager i eksamener, terminsprøver og lignende
  • deltager i ture og ekskursioner uden for Viden Djurs
  • deltager i samtaler hos vejlederen

FRAVÆR

  • Alt fravær er fravær – ligegyldigt om det handler om sygdom, bussen er forsinket osv.
  • Fravær skal altid meldes ind i Studie+, inden undervisningen begynder.
  • Ved du, at du får fravær i en kommende periode, så lav aftaler med din lærer og vejleder.
  • Længerevarende sygdom eller karantæneforløb skal altid dokumenteres til studievejlederen.

STIGENDE FRAVÆR

Jo bedre kontakt, vi har med dig, jo bedre kan vi hjælpe dig. Hvis du har stigende fravær, forsøger vi altid at kontakte dig pr. telefon eller e-boks. Fravær bliver behandlet og set individuelt.

Hvis dit fravær er stigende, kan følgende ske:

  • din lærer kontakter dig i skolen, via telefon, sms eller Teams.
  • du modtager et brev om dit stigende fravær i Studie+ og/eller E-boks
  • du indkaldes til en samtale med studievejlederen og evt. uddannelseslederen
  • Når du har modtaget 3 breve med indkaldelser til opfølgning på fravær og studieaktivitet, vil det typisk betyde en udmeldelse fra uddannelsen
  • du udmeldes fra VUC, hvis dit fravær ikke forbedres vha. ovenstående indsats, eller hvis vi ikke har kontakt til dig. Ved udmeldelse stopper din SU.

FRAVÆRSREGLER
20 lektioners fravær = Påtænkt advarsel

Studievejleder vurderer fraværsårsager og indkalder kursisten, når de første 20 lektioners fravær er overskredet. Studievejlederen er ansvarlig for at indkalde kursisten og skrive kort resumé i Studie+ som kursisten, kursistens undervisere og uddannelsesleder kan se.

50 lektioners fravær = Påtænkt advarsel

Studievejleder vurderer fraværsårsager ift. aftaler, der er indgået efter tidligere samtaler og indkalder kursisten, når de 50 lektioners fravær er overskredet. Studievejlederen er ansvarlig for at indkalde kursisten og skrive kort resumé i Studie+ som kursisten, kursistens undervisere og uddannelsesleder kan se.

80 lektioners fravær = Påtænkt advarsel

Studievejlederen indkalder kursisten til samtale efter aftale med uddannelsesledere. Uddannelseslederen kan deltage i samtalen, hvor der følges op på fraværshistorik og de aftaler, der tidligere er indgået. Der træffes en afgørelse ift. om den påtænkte advarsel bliver til en reel advarsel. Afgørelsen uploades i Studie+ og kursisten adviseres. Der laves en handlingsplan sammen med kursisten for at undgå, at fravær får et omfang af 100 lektioner. Afgørelsen på påtænkt advarsel sendes i Eboks til eleven.

100 lektioners fravær = påtænkt udmeldelse

Studievejlederen indkalder i samarbejde med uddannelseslederen til samtale med henblik på påtænkt udmeldelse fra uddannelsen.

Det gælder for alle indkaldelse til samtaler med kursister under 18 år, at der også sendes brev afsted til værger.

VIRTUEL UNDEVISNING

Ved al virtuel undervisning skal du, ligesom ved almindelig undervisning, rette dig efter lærerens anvisninger og skolens almindelige ordensregler. Derudover gælder følgende regler for virtuel undervisning.

  • Dit kamera skal være tændt under undervisningen, hvis læreren beder om det.
  • Din mikrofon skal være slukket, når undervisningen går i gang.
  • Det er ikke tilladt at optage, tage screenshots eller lignende i forbindelse med virtuel undervisning.
  • Det er ikke tilladt at udelukke eller mute andre elever fra Teams-undervisningen, eller at give adgang til uvedkommende deltagere.
  • Du skal være undervisningsparat og deltage aktivt under hele den virtuelle undervisning. Det betyder, at du skal være til stede i hele modulet. Du kan blive ført som fraværende, hvis din underviser vurderer, at du ikke er til stede. Hvis du kommer for sent til online-undervisningen, skal du gøre underviseren opmærksom på, at du er ankommet.

Den enkelte lærer har mulighed for at afvige fra ovenstående regler, hvis det er nødvendigt for at gennemføre den virtuelle undervisning.

Overtrædelse af ovenstående retningslinjer og al øvrig misbrug af de virtuelle hjælpemidler kan føre til sanktioner.

ADFÆRD

Vi forventer, at alle kursister opfører sig som voksne mennesker og viser respekt over for hinanden og de ansatte på Viden Djurs. Viden Djurs accepterer ikke mobning, og uddannelseslederen indkalder til samtale, hvis det vurderes, at der er anledning til det.

ALKOHOL OG RUSMIDDELPOLITIK

Det er ikke tilladt at drikke alkohol eller møde beruset op i skoletiden

  • Alle arrangementer på VUC / Viden Djurs er som udgangspunkt alkoholfrie
  • Alkoholiske drikke er tilladt på skolen ved særlige lejligheder, men kun hvis der foreligger en aftale med skolens uddannelseschef eller dennes stedfortræder.
  • Ved fester, fredagscaféer og lignende kan du ud over alkoholfrie drikke købe øl, vin, Cult Shaker, Sommersby, cider og lignende drikke. Stærk spiritus sælges ikke. Det er ikke tilladt at medbringe egne drikkevarer. Ved særlige lejligheder som f.eks. klassearrangementer kan skolens ledelse give dispensation for dette.
  • Der må under ingen omstændigheder indtages, opbevares eller distribueres euforiserende stoffer på skolens område. Det er forbudt at møde op på skolen påvirket af stoffer. Dette gælder ligeledes på ekskursioner, studieture, introture mv. Skolen forbeholder sig ret til at teste dig, hvis der er en begrundet mistanke om, at du er påvirket af euforiserende stoffer. Er du under 18 år involveres dine forældre/værge altid.
  • Viden Djurs forbeholder sig retten til, ved mistanke om brug eller distribution af euforiserende stoffer, at anmode politiet om at komme med en narkohund.

RØGFRI SKOLE

På VID Erhvervsuddannelser er der røgfri skoletid. Det gælder fra du møder ind, og indtil dit sidste undervisningsmodul slutter. Det betyder, at du hverken må ryge, dampe eller snuse i skoletiden, hverken på skolens arealer eller uden for skolens område.

Reglerne om røgfri skoletid gælder alle tobaksrelaterede produkter. Det vil sige alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler – herunder cigaretter, e-cigaretter, tyggetobak, snus, tobaksfri snus, opvarmet tobak og lignende. Det gælder også relaterede produkter som f.eks. e-cigaretter uden nikotin, idet der er en negativ effekt for alle disse produkter.

Disse regler gælder både elever, kursister, gæster og ansatte. I forbindelse med visse arrangementer i forbindelse med uddannelsen gælder der særlige regler

  • Ved studieture, ekskursion og konferencer gælder røgfri skoletid i den programlagte undervisningstid.
  • Ved fredagscaféer er det tilladt at bruge tobak uden for skolens område efter sidste undervisningsmodul.
  • Ved eksamener og afslutninger er det tilladt at bruge tobak uden for skolens område efter aftale.
  • Ved elevfester og andre særlige arrangementer kan der gives tilladelse til at bruge tobak uden for skolens matrikel.

LYD OG BILLEDOPTAGELSER

Det kun tilladt at lave lyd- og billedoptagelser af begivenheder på skolens område – eller ved skolemæssige aktiviteter uden for skolens område – til internt brug på skolen. Lyd- og billedoptagelser skal altid ske med samtykke fra de involverede jf. proceduren vedrørende samtykkeerklæring. Udspredelse af optagelserne på internettet eller andre steder kan kun ske efter tilladelse fra skolens ledelse.

Det er ikke tilladt at udsprede/dele lyd- og billedoptagelser, som kan krænke elever eller personale på Viden Djurs. Det kan være optagelser, der handler om private forhold eller andre omstæn­digheder, som den pågældende ikke ønsker at dele. Det gælder ikke mindst optagelser med et indhold, som kan krænke blufærdigheden eller andres personlige integritet.

KONSEKVENSER OG SANKTIONER

Det er op til skolens ledelse at vurdere, hvilken konsekvens/sanktion der er passende i den konkrete situation. I særligt grove tilfælde eller i gentagelsestilfælde behøver skolen ikke udstede en advarsel, før den griber til mere omfattende sanktioner. I særlige tilfælde kan skolens ledelse beslutte, at du ikke må være til stede på skolen, mens din sag undersøges nærmere.

Oversigt over mulige konsekvenser/sanktioner:

  • En eller flere samtaler
  • Advarsler. Er eleven under 18 år så skal værger holde sig orienteret via studie+. Ved 3. advarsel vil værger få tilsendt advarslen via Eboks.
  • Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter
  • Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage på et skoleår (registreres som fravær)
  • Nægte en elev oprykning til næste niveau
  • Bortvisning (Udskrivning fra skolen)
  • Stop af SU (Statens Uddannelsesstøtte)
  • Involvering af forældre/værge, praktikvirksomhed, kommunen, politi og/eller andre offentlige instanser
  • Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår.
  • Ved snyd ved skriftlige afleveringer og/eller til interne prøver, beslutter skolens ledelse, hvilken sanktion, der skal gives. Ved gentagne tilfælde kan der ikke indstilles til eksamen.
  • Henvisning til at aflægge prøve i et eller flere fag, der kan afsluttes med prøve på det pågældende klassetrin.
  • Ved snyd til eksamen bortvises eleven fra eksamen, og der kan først aflægges prøve til næstkommende eksamenstermin.
  • Ved længerevarende sygdom kan skolen kræve, at du dokumenterer fravær med en lægeerklæring, som du selv skal betale.
  • Erstatningskrav i forbindelse med ting eller personskade (evt. via forsikringsselskab).
  • Erstatningskrav ved manglende aflevering af skolens materialer, bøger, computere mv. Der opkræves altid nypris.
  • Krav om et behandlingsforløb (f.eks. Kommunernes Rusmiddelcentre), jf. alkohol- og rusmiddelpolitikken.

KLAGER OVER SANKTIONER OG AFGØRELSER

Hvis du vil klage over institutionens afgørelse vedr. AVU, FVU eller OBU, skal du sende klagen til Viden Djurs. Vi skal have din klage senest 4 uger efter udmeldelsen. Hvis du ikke få medhold i din klage, kan du indgive klage til styrelsen for Undervisning og Kvalitet (stukuvm.dk). Jf.: https://www.uvm.dk/almen-voksenuddannelse-avu/ansvar-og-aktoerer/klager

KLAGERET VEDR. SU

Vi meddeler altid Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, at du ikke længere er indskrevet på og gennemgår uddannelse, som giver ret til SU, hvis du er blevet udmeldt.

Ønsker du at klage over afgørelsen, skal du sende din klage til Viden Djurs. Du skal mærke brevet ”Klage til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger”. Vi skal have modtaget din klage senest 4 uger fra den dag, du modtog afgørelsen. Ved en eventuel klage bedes du medsende kopi af udmeldelsesbrevet samt oplyse skolens navn og dit personnummer.

Der henvises til Bekendtgørelsen af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), § 46, lbk nr 395 af 13/04/2023.

Eksamen

På AVU er du som udgangspunkt tilmeldt de skriftlige og mundtlige prøver, så snart du er tilmeldt et G- eller D-modul. Hvis du er selvstuderende på AVU, skal du tilmelde dig senest udgang af marts måned.

Selvstuderende på FVU tilmelder sig senest 2 uger før prøveafholdelse.

Ved frafald eller bortvisning fra undervisning efter denne frist kan en kursist tilmelde sig eksamen ved omgående henvendelse.

Mødetidspunkt

senest 30 minutter før din eksamensstart for skriftlig eksamen.

Ved mundtlig eksamen senest 1 plads før dit aftalte starttidspunkt 

Sygdom

Sygdom på eksamensdagen skal hurtigst muligt samme dag meddeles skolen.

Hvis du bliver syg i ugen for større skriftlig opgave eller ved tværfagligt eksamensprojekt, kan du enten få forlænget afleveringsfristen eller aflægge prøven i sygeeksamensperioden. Du skal kontakte skolen omgående, hvis du bliver syg.

Skolen sender dig en tilmelding til sygeeksamen, som du bedes returnere senest 3 dage før sommerferien.

Der kræves en lægeattest , hvis der skal afholdes sygeeksamen, eller du skal have forlænget afleveringsfristen. Du skal selv betale for lægeattesten. Skema til udfyldelse og aflevering sammen med lægeattest kan downloades herunder.

Hent formular...

På AVU tilbydes der ikke sygeeksamen.

For sent til skriftlig eksamen:

Kursister, der kommer efter eksamens begyndelse, vil som udgangspunkt ikke kunne deltage i prøven. Forstander træffer afgørelsen. Selv om du får lov til at deltage, får du ikke længere tid til prøven.

For sent til mundtlig eksamen:

Du kan ikke forvente at blive eksamineret umiddelbart efter dit fremmøde. Såfremt forsinkelsen er rimeligt begrundet, kan du i de fleste tilfælde blive eksamineret som dagens sidste eksaminand.

Udeblivelse 

Udebliver du fra eksamen, kan du tidligst komme til eksamen igen ved næste ordinære eksamenstermin. Normalt vil det da blive som selvstuderende.

Snyd

Det er ikke tilladt at give eller at modtage hjælp under en prøve. Det betragtes som snyd, hvis du prøver på at anvende ikke tilladte hjælpemidler. 

  • Din faglærer oplyser om tilladte hjælpemidler
  • Konstateres det, at du har snydt, vil du omgående blive bortvist fra prøven. 
  • Det er ikke tilladt at medbringe mobiltelefon til forberedelse eller eksamen.
  • Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under forberedelse eller til prøven.
  • Ved bortvisning bortfalder den pågældende karakter. Der vil ikke være mulighed for at deltage i en prøve på ny før efterfølgende eksamenstermin.

Optagelsesprocedure

Optagelse til AVU

For at blive optaget på 9. eller 10. klasse for voksne skal du tale med en studievejleder.

Optagelsen sker efter en individuel vurdering, hvor vi vurderer dine forudsætninger for at kunne følge undervisningen. Under samtalen vurderer vi også, hvilket niveau der passer til dig.

Der findes flere forskellige fag og niveauer, og vi kan næste altid sammensætte et forløb, der passer netop dit niveau og behov. Vi tilbyder også ”Dansk som andetsprog” (evt. link).

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på AVU, men voksne under 25 år kan under særlige omstændigheder få adgang, f.eks. hvis du er selvforsørgende eller deltidsbeskæftiget. Spørg studievejlederen om de nærmere regler eller læs mere om AVU for dig under 25 år.

Deltagerbetaling
Der er deltagerbetaling for AVU. Den almindelige deltagerbetaling udgør aktuelt 140 kroner for kernefag, og 1.380 kroner for tilbudsfag.

Kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, betaler en forhøjet deltagerbetaling på 750 kroner ekstra pr. fag.

Kursister, der har en videregående uddannelse, skal betale fuld deltagerbetaling. Prisen afhænger af uddannelsestiden og varierer derfor mellem cirka 4.600 kroner og 17.300 kroner. 

 

Optagelse til FVU

For at blive optaget på FVU skal du tale med en studievejleder. Du skal kunne tale, læse og forstå dansk i rimelig grad og tage en kort test, der viser, om du er berettiget til at modtage FVU-undervisning.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på FVU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om FVU for dig under 25 år.

FVU er gratis.

 

Optagelse til OBU

For at blive optaget på ordblindeundervisning skal du tale med en studievejleder, der også vil snakke med dig om en ordblindetest.

Det er nødvendigt, at du er testet ordblind for at kunne følge undervisningen.

Vi hjælper dig hele vejen igennem forløbet for at give dig en god og tryg oplevelse, og du møder kun professionelle ordblindelærere.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på OBU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om OBU for dig under 25 år.

OBU er gratis.

 

SPS

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du på VUC få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer fra VUC, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten på VUC ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Studie+

Studie+

 

 

Kursistrådet

Kursistrådet er kursisternes talerør og varetager alle kursisters interesser, der vedrører undervisningen, rammerne for undervisningen, forholdene på skolen samt studiemiljø og almindelig trivsel. Som medlem af Kursistrådet er din allervigtigste opgave at få gode ideer til, hvordan vi kan gøre skolen endnu bedre, og arbejdsmængden er for en stor del begrænset til deltagelse i de ca. 5-7 årlige kursistrådsmøder, så vidt muligt uden for planlagt undervisning.

Kursistrådet arbejder tæt sammen med skolens lærere og ledelse, så der er altid kort vej fra de gode ideer til konkret handling, og der er gode muligheder for at gøre god reklame for arrangementer m.m. I mange tilfælde vil det også være muligt at få tildelt midler til skolerelevante projekter.

Kalender og ferieplan VUC 2024

9. maj Kr. Himmelfart. Skolen er lukket 9. og 10. maj
13. maj Dansk sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 9.30
Dansk sproglig prøve, niveau D kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk, niveau G+D kl. 10.00Dansk som andetsprog sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk som andetsprog, niveau G+D kl. 10.00
14. maj Dansk skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00
15. maj AVU skriftlige prøver:Engelsk G
Engelsk D
16. maj AVU skr. Prøver. Matematik D, skriftlig prøve
17. maj Sidste skoledag HF
20. maj 2. pinsedag 
23. maj Første mulige prøvedag HFAVU - Dansk A og DSA A
23-28. maj HF skr. prøver (eksamen)
27. maj Engelsk B
28. maj Matematik C
26. juni Sidste mulige prøvedag HFSidste mulige prøvedag AVU
28. juni Translokation HF og AVUSommerferie. Kontoret lukker.

HF - vigtige datoer skoleåret 2024/25

7. august Første skoledag
19. september Foredrag v. Julius Mygind
Uge 42 Efterårsferie
29.november Sidste skoledag før vintereksamen
20. december Juleafslutning
6. januar Første skoledag efter juleferie
6. februar Terminsprøve - Engelsk B via netprøver.dk 
Uge 7 Vinterferie
25. februar Terminsprøve - Matematik C via netprøver.dk 
6. marts Terminsprøve - Dansk A og Dansk som andetsprog A
Uge 16 Påskeferie
Uge 20 Sidste skoledag på HF (15. maj 2025)Skriftlig eksamen Dansk A (16.maj 2025)Offentliggørelse af sommereksamen
Uge 21 Skriftlig eksamen engelsk B (20 maj 2025) Skriftlig eksamen matematik C (21. maj 2025)
25.juni Sidste prøvedag på HF
27.juni Dimission i Grenaa

SU - Statens uddannelsesstøtte

Du er SU-berettiget, hvis du er over 18 år, har mindst 23 timer om ugen og er studieaktiv. Har du børn under 7 år, er kravet 17 timer om ugen, og derudover er der mulighed for at søge om et ekstra tillæg, hvis du er enlig forsørger. Der er desuden nedsat timetal, hvis du er i færd med en gymnasial supplering. Du kan søge SU via SU's hjemmeside. For at søge SU kræver det, at du har en digital signatur.

Se nærmere på SU's hjemmeside - www.su.dk eller kontakt SU-vejleder Bente Lund-Laursen på telefon 8758 0450 (dagligt kl. 08.00-12.00) eller på e-mail SU@videndjurs.dk.

SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte

Statens voksenuddannelsesstøtte gives til kortuddannede mellem 25 og 64 år. Du kan få støtte i op til 80 uger, og støtten kan søges af både beskæftigede og ledige (ledige dog kun i 6 uger). Er du i beskæftigelse, skal du have mindst 6 timer om ugen, og støtten kan udbetales til din arbejdsgiver, hvis din arbejdsgiver betaler dig løn, mens du deltager i undervisningen.

Statens voksenuddannelsesstøtte gives også til forberedende voksenundervisning (FVU), og her gælder lidt andre regler:

  • du skal være mellem 20 og 64 år
  • du skal have mindst 3 timer om ugen
  • du må gerne være faglært
  • du kan få SVU i 18 uger

Se nærmere på www.svu.dk

Revalidering

Hvis du er kommet i en situation, hvor du skal omskoles til et andet job, kræver det, at du og din sagsbehandler i kommunen sammen udarbejder en handlingsplan. Kontakt din sagsbehandler hos kommunen og hør om dine muligheder for en revalidering.

Kontanthjælp

Er du kontanthjælpsmodtager, har du mulighed for at gå på VUC. Der er to regler, du skal tage hensyn til:

Kontanthjælpsmodtager, der ikke er aktiveret

Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du ikke er aktiveret, skal du selv betale deltagergebyret. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet – dvs. at du har pligt til at søge arbejde og modtage anvist aktiveringstilbud.

Kontanthjælpsmodtager, der er aktiveret
Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du er i aktivperioden, skal der laves en aftale mellem kommunen og VUC. Undervisningen er så gratis for dig.

Dagpenge

Er du ledig, kan du gå på VUC og bevare dine dagpenge. Du skal dog samtidig stå til rådighed for arbejdsmarkedet. På avu-niveau må du have alle de timer, du ønsker, og på hf må du have max. 18 timers undervisning om ugen.

Bemærk: du behøver ikke at bruge din ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse som VUC-kursist.

Sygedagpenge

Modtager du sygedagpenge, kan du også gå på VUC, hvis din sagsbehandler giver dig lov til det.

Kontakt vejlederne på VUC og få yderligere oplysninger.

Priser på fag

Pris på HF

Følgende HF-enkeltfag koster 550 kr. pr. fag:

  • biologi
  • dansk
  • dansk som andetsprog
  • engelsk
  • geografi
  • historie
  • kemi
  • matematik
  • psykologi
  • religion
  • samfundsfag
  • mediefag

Følgende HF-enkeltfag koster 1.400 kr. pr. fag:

  • Filosofi
  • Erhvervsøkonomi

Refusion af deltagerbetaling HF-enkeltfag

Når du har bestået fagpakke eller en hel Hf-eksamen, kan du få tilbagebetalt deltagerbetalingen for de fag, der står på dit eksamensbevis.

Du skal ansøge om at få tilbagebetalt din deltagerbetaling (skema kan hentes på kontoret).

 

Pris på AVU

Når du tilmelder dig et fag på AVU, er der et deltagergebyr. 

Kernefag koster 130 kr. pr. fag.

Kernefag på AVU er:

  • dansk
  • engelsk
  • naturvidenskab
  • historie
  • samfundsfag

Valgfag på AVU koster 1.300 kr. pr. fag

Valgfag kan være:

  • billedkunst
  • formidling
  • grundlæggende it
  • idræt
  • latin
  • livsanskuelse
  • psykologi
  • samarbejde & kommunikation

Særlige regler for dig med en videregående uddannelse

Har du en videregående uddannelse, er prisen for alle fag på AVU højere, da du skal betale den fulde driftsomkostning, hvilket vil sige mellem 7.500 kr. og 25.000 kr. afhængig af fag og forløb. 

Særlige regler for dig, der er pensionist

Alderspensionister, dvs. folkepensionister og efterlønnere skal betale 750 kr. ekstra for hvert fag.

Se evt. mere på: Opslag af kursistpriser: https://statistik.uni-c.dk/Efteruddannelse/

 

Pris på OBU og FVU

OBU og FVU er gratis for alle.

Undtaget er dog FVU, hvis du samtidig er på kontanthjælp. Snak videre med en studievejleder, hvis det gælder dig.

 

 

Åbningstider for studievejledning

Studievejledning for HF-enkeltfag 

Åbningstider:

Grenaa

  • Torsdag kl. 13-14

Hornslet

  • Onsdag kl. 10-11

HF-koordinator/studievejleder Anja Galijatovic kan også træffes på e-mail anja@videndjurs.dk eller tlf. 2491 3092.



Studievejledning for AVU

Grenaa - Århusvej 49 (Anitta Linde-Jørgensen)

Studievejledningens åbningstider i Grenaa:

Fredage kl. 10.30-12.30. 

Studievejleder Anitta Linde-Jørgensen kan også træffes på e-mail al@videndjurs.dk eller tlf. 6141 0075.



Hornslet - Hematoften 1 (Jens Kappel Hansen)

Studievejledningens åbningstider i Hornslet:

Onsdag kl. 9.00-11.00 til og med 12/5 2025.

Hvis studievejlederen ikke er til stede, så send en mail til ham på jkh@videndjurs.dk og du vil blive kontaktet.

Du kan ringe på tlf: 8758 0400 eller møde os på skolerne i ovenstående tidsrum.

 

OBU (Ordblindeundervisning) Grenaa og Hornslet

Vores OBU-koordinator, Charlotte Mosbæk Jensen, er klar til at svare på spørgsmål om alt vedr. ordblindhed. Det kan være spørgsmål om ordblindetest, om optag på vores ordblindehold og om mulighederne for virksomhedshold.

Du er velkommen til at kontakte Charlotte på mail cm@videndjurs.dk eller ringe til hende direkte på tlf.: 6141 0074.

Du kan også ringe til VUCs hovednummer: 8758 0400. Herefter bliver du viderestillet til Charlotte.

Åbningstider

Vi træffes på tlf. 8758 0400 fra kl. 8.00 – 14.00 alle ugens dage på alle afdelinger.
(I Hornslet er der åben for fysisk henvendelse ift. SU og administration på onsdage fra kl. 7.30-15.00).

  • Århusvej 49, 8500 Grenaa (AVU, FVU og OBU)
  • N.P. Josiassens Vej 44E, 8500 Grenaa (HF)
  • Hematoften 1, 8543 Hornslet (HF, AVU, FVU og OBU) 

HF enkeltfag

Skema, fagpakker 2024/25

Skemaet er under udarbejdelse. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

Studie- og ordensregler

Studie- og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, samt at bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som kursist skal du følge disse studie- og ordensregler.

Aktiv deltagelse og studieaktivitet i undervisningen
Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen på skolen. Dette indebærer:

  • Du skal overholde mødetiderne, deltage aktivt i undervisning og gruppearbejde, samt du skal skrive fraværsårsag i LudusWeb hvis du er syg
  • Du skal bruge din computer til studiearbejde i undervisningstiden
  • Du skal aflevere dine opgaver til tiden. Du skal desuden selv have produceret dem. Enhver form for afskrift betragtes som snyd/manglende studieaktivitet
  • Du skal deltage i eksamener, terminsprøver og ekskursioner. Du har pligt til at deltage i ekskursioner med en deltagerbetaling, der alene vedrører og højest udgør 100 kr. pr. deltager.
  • Du skal holde dig orienteret om eksamensregler og eksamenstidspunkter

Almindelig orden og adfærd på skolen
På skolen, og i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, gælder almindelige regler for god opførsel. Dette indebærer blandt andet:

  • at skolen er røgfri – både inde og ude
  • at du møder ind til tiden, at mobiltelefonerne er ikke fremme i undervisningstiden samt ingen spisning i timerne
  • at alle medvirker til at holde orden på skolen - fx ved at rydde op efter sig og sætte stole op
  • at undervisningsmateriale, der udlånes af skolen, afleveres umiddelbart efter, at undervisningen/eksamen er afsluttet. Ved udmeldelse før undervisningen er slut, afleveres det lånte materiale straks
  • de almindelige regler og normer for god opførsel gælder på hele skolen, og det forventes, at du behandler dine medmennesker og omgivelser med respekt. Skolen accepterer ikke mobning, uønsket seksuel opmærksomhed eller anden form for diskrimination. Se ligeledes skolens Antimobbestrategi
  • at indtagelse af alkohol, stoffer eller fremmøde i beruset tilstand er forbudt

Ved overtrædelse af ordensreglerne træffes en afgørelse om sanktioner, som i værste fald kan betyde bortvisning.

Fravær og studieaktivitet

Hvis du er forhindret i at deltage i undervisningen, skal dine lærere informeres herom i Studie+.

Alle former for fravær medregnes som fravær, herunder hvis man møder for sent eller forlader undervisningen før tid. Dette gælder uanset årsagen til fraværet, og uanset at fraværet er velbegrundet.

Ved fravær er man selv ansvarlig for at orientere sig om holdets arbejde.

Viden Djurs har ret til at kræve lægeerklæring af kursister ved langvarigt eller hyppigt fravær. Lægeerklæringen betales af kursisten.

Husk, at en betingelse for at få SU er, at du er studieaktiv og går til prøve og eksamen.

Lærere, studievejledere og hf-leder følger med i din studieaktivitet. Studieaktiviteten vurderes løbende hen over skoleåret og bedømmes ud fra en helhedsvurdering af fremmøde, aktiv deltagelse og skriftlige afleveringer.

Hvis det skønnes, at du er i fare for at blive erklæret studieinaktiv, har det følgende konsekvenser:  

Du indkaldes til en samtale med en studievejleder, hvor I sammen laver en aftale for det videre forløb. Overholdes denne aftale ikke, vil du blive indkaldt til en samtale med hf-lederen. Dette møde skal ses som sidste chance. Hf-lederen kan ud fra en individuel og konkret vur­dering af din manglende studieaktivitet beslutte, om der skal tages særlige hensyn, eller om din SU skal stoppes.

Optagelsesprocedure

HF-enkeltfag optagelsesprocedure Grenaa og Hornslet

For at blive optaget på et eller flere Hf-enkeltfag skal du have bestået 9. eller 10. klasse, mindst et år inden du søger om optagelse.

Optagelsesperioden begynder i første uge i maj og perioden afsluttes medio september. Optagelsen sker ud fra en individuel samtale med HF-studievejleder. Du skal medbringe eksamenspapirer til samtalen.

SPS-støtte og ordblindhed på HF

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Der indgår elektroniske hjælpemidler i undervisningen, og du får it-programmer, der kan kompensere for dine læse- og skrivevanskeligheder. Nu og i fremtiden.

  • Du får ekstra træning og støtte i at læse, skrive og stave samt støttetimer, så du bliver ekspert i brug af hjælpemidler, som fx Appwriter
  • Du får adgang til Nota, hvor undervisningsmateriale er tilgængelig i digital form
  • Du får forlænget tid til eksamen og mulighed for at bruge dine hjælpemidler til eksamen

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Parallel- og onlineundervisning

Parallelundervisning – flere steder på én gang

Parallelundervisning giver mulighed for, at læreren kan undervise på tværs af afdelinger i 2 lokaler ad gangen. Det betyder, at vi kan tilbyde flere fag og hold med få kursister i både Grenaa og Hornslet. Undervisningen foregår via det sidste nye it-udstyr, så vi kan understøtte den bedste kvalitet for både lærere og kursister.

Parallelundervisning betyder i praksis, at du den ene dag sidder med halvdelen af dit hold i et lokale i Grenaa og modtager undervisning fra en lærer, der befinder sig i Hornslet. Den næste dag vil din lærer undervise fra Grenaa i samme lokale som dig, og den anden halvdel af holdet i Hornslet er så med direkte online.

Læreren starter undervisningen, og du vil tilgå undervisning via en computer fra det tildelte lokale.

Nogle fag vil også kunne udbydes som onlineundervisning. Kontakt en studievejleder for evt. spørgsmål.

AVU, FVU & OBU

Regler om aktiv deltagelse og orden

At være studieaktiv, betyder at du

  • møder til tiden til alle timer på skemaet både på skolen og virtuelt over Teams
  • deltager aktivt i undervisningen
  • følger lærerens instrukser
  • deltager aktivt i gruppearbejde

Fravær

  • Alt fravær er fravær – ligegyldigt om det handler om sygdom, bussen er forsinket osv.
  • Fravær skal altid meldes ind på Studie+ inden undervisningen begynder.
  • Ved du, at du får fravær i en kommende periode, så lav aftaler med din lærer og studievejlederen.
  • Længerevarende sygdom eller karantæneforløb skal altid dokumenteres til studievejlederen.

Stigende fravær

Jo bedre kontakt, vi har med dig, jo bedre kan vi hjælpe dig. Hvis du har stigende fravær, forsøger vi altid at kontakte dig pr. telefon eller e-boks. Fravær bliver behandlet og set individuelt.

Hvis dit fravær er stigende, kan følgende ske:

  • din lærer kontakter dig i skolen, via telefon, sms eller Teams.
  • du modtager et brev om dit stigende fravær i E-boks (efter 3 breve udmeldes du)
  • du indkaldes til en samtale med studievejlederen og evt. afdelingslederen, hvor du får mulighed for at forklare din situation.
  • du udmeldes fra VUC, hvis dit fravær ikke forbedres vha. ovenstående indsats, eller hvis vi ikke har kontakt til dig. Ved udmeldelse stopper din SU.

Adfærd

Vi forventer, at alle kursister opfører sig som voksne mennesker og viser respekt over for hinanden og de ansatte på VUC. VUC accepterer ikke mobning, og afdelingslederen indkalder til samtale, såfremt VUC vurderer, at der er anledning til det.

VUC på Djursland tolererer ingen former for tobak eller rusmidler. Hvis vi observerer, at en kursist er påvirket eller har anden omgang med rusmidler i studietiden, kan det medføre øjeblikkelig bortvisning.

Studieordensregler

Studie- og ordensregler på AVU, FVU OG OBU

Studie- og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, og det skal bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som kursist skal du følge studie- og ordensreglerne.  

Ordensreglerne omfatter også din adfærd uden for skolen, i det omfang den har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet, ordenen og samværet på skolen.

At være studieaktiv betyder, at DU

  • møder til tiden til alle timer på skemaet både på skolen og virtuelt over Teams
  • deltager aktivt i undervisningen
  • følger lærerens instrukser
  • deltager aktivt i gruppearbejde
  • deltager i eksamener, terminsprøver og lignende
  • deltager i ture og ekskursioner uden for Viden Djurs
  • deltager i samtaler hos vejlederen

FRAVÆR

  • Alt fravær er fravær – ligegyldigt om det handler om sygdom, bussen er forsinket osv.
  • Fravær skal altid meldes ind i Studie+, inden undervisningen begynder.
  • Ved du, at du får fravær i en kommende periode, så lav aftaler med din lærer og vejleder.
  • Længerevarende sygdom eller karantæneforløb skal altid dokumenteres til studievejlederen.

STIGENDE FRAVÆR

Jo bedre kontakt, vi har med dig, jo bedre kan vi hjælpe dig. Hvis du har stigende fravær, forsøger vi altid at kontakte dig pr. telefon eller e-boks. Fravær bliver behandlet og set individuelt.

Hvis dit fravær er stigende, kan følgende ske:

  • din lærer kontakter dig i skolen, via telefon, sms eller Teams.
  • du modtager et brev om dit stigende fravær i Studie+ og/eller E-boks
  • du indkaldes til en samtale med studievejlederen og evt. uddannelseslederen
  • Når du har modtaget 3 breve med indkaldelser til opfølgning på fravær og studieaktivitet, vil det typisk betyde en udmeldelse fra uddannelsen
  • du udmeldes fra VUC, hvis dit fravær ikke forbedres vha. ovenstående indsats, eller hvis vi ikke har kontakt til dig. Ved udmeldelse stopper din SU.

FRAVÆRSREGLER
20 lektioners fravær = Påtænkt advarsel

Studievejleder vurderer fraværsårsager og indkalder kursisten, når de første 20 lektioners fravær er overskredet. Studievejlederen er ansvarlig for at indkalde kursisten og skrive kort resumé i Studie+ som kursisten, kursistens undervisere og uddannelsesleder kan se.

50 lektioners fravær = Påtænkt advarsel

Studievejleder vurderer fraværsårsager ift. aftaler, der er indgået efter tidligere samtaler og indkalder kursisten, når de 50 lektioners fravær er overskredet. Studievejlederen er ansvarlig for at indkalde kursisten og skrive kort resumé i Studie+ som kursisten, kursistens undervisere og uddannelsesleder kan se.

80 lektioners fravær = Påtænkt advarsel

Studievejlederen indkalder kursisten til samtale efter aftale med uddannelsesledere. Uddannelseslederen kan deltage i samtalen, hvor der følges op på fraværshistorik og de aftaler, der tidligere er indgået. Der træffes en afgørelse ift. om den påtænkte advarsel bliver til en reel advarsel. Afgørelsen uploades i Studie+ og kursisten adviseres. Der laves en handlingsplan sammen med kursisten for at undgå, at fravær får et omfang af 100 lektioner. Afgørelsen på påtænkt advarsel sendes i Eboks til eleven.

100 lektioners fravær = påtænkt udmeldelse

Studievejlederen indkalder i samarbejde med uddannelseslederen til samtale med henblik på påtænkt udmeldelse fra uddannelsen.

Det gælder for alle indkaldelse til samtaler med kursister under 18 år, at der også sendes brev afsted til værger.

VIRTUEL UNDEVISNING

Ved al virtuel undervisning skal du, ligesom ved almindelig undervisning, rette dig efter lærerens anvisninger og skolens almindelige ordensregler. Derudover gælder følgende regler for virtuel undervisning.

  • Dit kamera skal være tændt under undervisningen, hvis læreren beder om det.
  • Din mikrofon skal være slukket, når undervisningen går i gang.
  • Det er ikke tilladt at optage, tage screenshots eller lignende i forbindelse med virtuel undervisning.
  • Det er ikke tilladt at udelukke eller mute andre elever fra Teams-undervisningen, eller at give adgang til uvedkommende deltagere.
  • Du skal være undervisningsparat og deltage aktivt under hele den virtuelle undervisning. Det betyder, at du skal være til stede i hele modulet. Du kan blive ført som fraværende, hvis din underviser vurderer, at du ikke er til stede. Hvis du kommer for sent til online-undervisningen, skal du gøre underviseren opmærksom på, at du er ankommet.

Den enkelte lærer har mulighed for at afvige fra ovenstående regler, hvis det er nødvendigt for at gennemføre den virtuelle undervisning.

Overtrædelse af ovenstående retningslinjer og al øvrig misbrug af de virtuelle hjælpemidler kan føre til sanktioner.

ADFÆRD

Vi forventer, at alle kursister opfører sig som voksne mennesker og viser respekt over for hinanden og de ansatte på Viden Djurs. Viden Djurs accepterer ikke mobning, og uddannelseslederen indkalder til samtale, hvis det vurderes, at der er anledning til det.

ALKOHOL OG RUSMIDDELPOLITIK

Det er ikke tilladt at drikke alkohol eller møde beruset op i skoletiden

  • Alle arrangementer på VUC / Viden Djurs er som udgangspunkt alkoholfrie
  • Alkoholiske drikke er tilladt på skolen ved særlige lejligheder, men kun hvis der foreligger en aftale med skolens uddannelseschef eller dennes stedfortræder.
  • Ved fester, fredagscaféer og lignende kan du ud over alkoholfrie drikke købe øl, vin, Cult Shaker, Sommersby, cider og lignende drikke. Stærk spiritus sælges ikke. Det er ikke tilladt at medbringe egne drikkevarer. Ved særlige lejligheder som f.eks. klassearrangementer kan skolens ledelse give dispensation for dette.
  • Der må under ingen omstændigheder indtages, opbevares eller distribueres euforiserende stoffer på skolens område. Det er forbudt at møde op på skolen påvirket af stoffer. Dette gælder ligeledes på ekskursioner, studieture, introture mv. Skolen forbeholder sig ret til at teste dig, hvis der er en begrundet mistanke om, at du er påvirket af euforiserende stoffer. Er du under 18 år involveres dine forældre/værge altid.
  • Viden Djurs forbeholder sig retten til, ved mistanke om brug eller distribution af euforiserende stoffer, at anmode politiet om at komme med en narkohund.

RØGFRI SKOLE

På VID Erhvervsuddannelser er der røgfri skoletid. Det gælder fra du møder ind, og indtil dit sidste undervisningsmodul slutter. Det betyder, at du hverken må ryge, dampe eller snuse i skoletiden, hverken på skolens arealer eller uden for skolens område.

Reglerne om røgfri skoletid gælder alle tobaksrelaterede produkter. Det vil sige alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler – herunder cigaretter, e-cigaretter, tyggetobak, snus, tobaksfri snus, opvarmet tobak og lignende. Det gælder også relaterede produkter som f.eks. e-cigaretter uden nikotin, idet der er en negativ effekt for alle disse produkter.

Disse regler gælder både elever, kursister, gæster og ansatte. I forbindelse med visse arrangementer i forbindelse med uddannelsen gælder der særlige regler

  • Ved studieture, ekskursion og konferencer gælder røgfri skoletid i den programlagte undervisningstid.
  • Ved fredagscaféer er det tilladt at bruge tobak uden for skolens område efter sidste undervisningsmodul.
  • Ved eksamener og afslutninger er det tilladt at bruge tobak uden for skolens område efter aftale.
  • Ved elevfester og andre særlige arrangementer kan der gives tilladelse til at bruge tobak uden for skolens matrikel.

LYD OG BILLEDOPTAGELSER

Det kun tilladt at lave lyd- og billedoptagelser af begivenheder på skolens område – eller ved skolemæssige aktiviteter uden for skolens område – til internt brug på skolen. Lyd- og billedoptagelser skal altid ske med samtykke fra de involverede jf. proceduren vedrørende samtykkeerklæring. Udspredelse af optagelserne på internettet eller andre steder kan kun ske efter tilladelse fra skolens ledelse.

Det er ikke tilladt at udsprede/dele lyd- og billedoptagelser, som kan krænke elever eller personale på Viden Djurs. Det kan være optagelser, der handler om private forhold eller andre omstæn­digheder, som den pågældende ikke ønsker at dele. Det gælder ikke mindst optagelser med et indhold, som kan krænke blufærdigheden eller andres personlige integritet.

KONSEKVENSER OG SANKTIONER

Det er op til skolens ledelse at vurdere, hvilken konsekvens/sanktion der er passende i den konkrete situation. I særligt grove tilfælde eller i gentagelsestilfælde behøver skolen ikke udstede en advarsel, før den griber til mere omfattende sanktioner. I særlige tilfælde kan skolens ledelse beslutte, at du ikke må være til stede på skolen, mens din sag undersøges nærmere.

Oversigt over mulige konsekvenser/sanktioner:

  • En eller flere samtaler
  • Advarsler. Er eleven under 18 år så skal værger holde sig orienteret via studie+. Ved 3. advarsel vil værger få tilsendt advarslen via Eboks.
  • Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter
  • Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 dage på et skoleår (registreres som fravær)
  • Nægte en elev oprykning til næste niveau
  • Bortvisning (Udskrivning fra skolen)
  • Stop af SU (Statens Uddannelsesstøtte)
  • Involvering af forældre/værge, praktikvirksomhed, kommunen, politi og/eller andre offentlige instanser
  • Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår.
  • Ved snyd ved skriftlige afleveringer og/eller til interne prøver, beslutter skolens ledelse, hvilken sanktion, der skal gives. Ved gentagne tilfælde kan der ikke indstilles til eksamen.
  • Henvisning til at aflægge prøve i et eller flere fag, der kan afsluttes med prøve på det pågældende klassetrin.
  • Ved snyd til eksamen bortvises eleven fra eksamen, og der kan først aflægges prøve til næstkommende eksamenstermin.
  • Ved længerevarende sygdom kan skolen kræve, at du dokumenterer fravær med en lægeerklæring, som du selv skal betale.
  • Erstatningskrav i forbindelse med ting eller personskade (evt. via forsikringsselskab).
  • Erstatningskrav ved manglende aflevering af skolens materialer, bøger, computere mv. Der opkræves altid nypris.
  • Krav om et behandlingsforløb (f.eks. Kommunernes Rusmiddelcentre), jf. alkohol- og rusmiddelpolitikken.

KLAGER OVER SANKTIONER OG AFGØRELSER

Hvis du vil klage over institutionens afgørelse vedr. AVU, FVU eller OBU, skal du sende klagen til Viden Djurs. Vi skal have din klage senest 4 uger efter udmeldelsen. Hvis du ikke få medhold i din klage, kan du indgive klage til styrelsen for Undervisning og Kvalitet (stukuvm.dk). Jf.: https://www.uvm.dk/almen-voksenuddannelse-avu/ansvar-og-aktoerer/klager

KLAGERET VEDR. SU

Vi meddeler altid Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte, at du ikke længere er indskrevet på og gennemgår uddannelse, som giver ret til SU, hvis du er blevet udmeldt.

Ønsker du at klage over afgørelsen, skal du sende din klage til Viden Djurs. Du skal mærke brevet ”Klage til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger”. Vi skal have modtaget din klage senest 4 uger fra den dag, du modtog afgørelsen. Ved en eventuel klage bedes du medsende kopi af udmeldelsesbrevet samt oplyse skolens navn og dit personnummer.

Der henvises til Bekendtgørelsen af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), § 46, lbk nr 395 af 13/04/2023.

Eksamen

På AVU er du som udgangspunkt tilmeldt de skriftlige og mundtlige prøver, så snart du er tilmeldt et G- eller D-modul. Hvis du er selvstuderende på AVU, skal du tilmelde dig senest udgang af marts måned.

Selvstuderende på FVU tilmelder sig senest 2 uger før prøveafholdelse.

Ved frafald eller bortvisning fra undervisning efter denne frist kan en kursist tilmelde sig eksamen ved omgående henvendelse.

Mødetidspunkt

senest 30 minutter før din eksamensstart for skriftlig eksamen.

Ved mundtlig eksamen senest 1 plads før dit aftalte starttidspunkt 

Sygdom

Sygdom på eksamensdagen skal hurtigst muligt samme dag meddeles skolen.

Hvis du bliver syg i ugen for større skriftlig opgave eller ved tværfagligt eksamensprojekt, kan du enten få forlænget afleveringsfristen eller aflægge prøven i sygeeksamensperioden. Du skal kontakte skolen omgående, hvis du bliver syg.

Skolen sender dig en tilmelding til sygeeksamen, som du bedes returnere senest 3 dage før sommerferien.

Der kræves en lægeattest , hvis der skal afholdes sygeeksamen, eller du skal have forlænget afleveringsfristen. Du skal selv betale for lægeattesten. Skema til udfyldelse og aflevering sammen med lægeattest kan downloades herunder.

Hent formular...

På AVU tilbydes der ikke sygeeksamen.

For sent til skriftlig eksamen:

Kursister, der kommer efter eksamens begyndelse, vil som udgangspunkt ikke kunne deltage i prøven. Forstander træffer afgørelsen. Selv om du får lov til at deltage, får du ikke længere tid til prøven.

For sent til mundtlig eksamen:

Du kan ikke forvente at blive eksamineret umiddelbart efter dit fremmøde. Såfremt forsinkelsen er rimeligt begrundet, kan du i de fleste tilfælde blive eksamineret som dagens sidste eksaminand.

Udeblivelse 

Udebliver du fra eksamen, kan du tidligst komme til eksamen igen ved næste ordinære eksamenstermin. Normalt vil det da blive som selvstuderende.

Snyd

Det er ikke tilladt at give eller at modtage hjælp under en prøve. Det betragtes som snyd, hvis du prøver på at anvende ikke tilladte hjælpemidler. 

  • Din faglærer oplyser om tilladte hjælpemidler
  • Konstateres det, at du har snydt, vil du omgående blive bortvist fra prøven. 
  • Det er ikke tilladt at medbringe mobiltelefon til forberedelse eller eksamen.
  • Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under forberedelse eller til prøven.
  • Ved bortvisning bortfalder den pågældende karakter. Der vil ikke være mulighed for at deltage i en prøve på ny før efterfølgende eksamenstermin.

Optagelsesprocedure

Optagelse til AVU

For at blive optaget på 9. eller 10. klasse for voksne skal du tale med en studievejleder.

Optagelsen sker efter en individuel vurdering, hvor vi vurderer dine forudsætninger for at kunne følge undervisningen. Under samtalen vurderer vi også, hvilket niveau der passer til dig.

Der findes flere forskellige fag og niveauer, og vi kan næste altid sammensætte et forløb, der passer netop dit niveau og behov. Vi tilbyder også ”Dansk som andetsprog” (evt. link).

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på AVU, men voksne under 25 år kan under særlige omstændigheder få adgang, f.eks. hvis du er selvforsørgende eller deltidsbeskæftiget. Spørg studievejlederen om de nærmere regler eller læs mere om AVU for dig under 25 år.

Deltagerbetaling
Der er deltagerbetaling for AVU. Den almindelige deltagerbetaling udgør aktuelt 140 kroner for kernefag, og 1.380 kroner for tilbudsfag.

Kursister, der modtager efterløn eller en aldersbetinget pension, betaler en forhøjet deltagerbetaling på 750 kroner ekstra pr. fag.

Kursister, der har en videregående uddannelse, skal betale fuld deltagerbetaling. Prisen afhænger af uddannelsestiden og varierer derfor mellem cirka 4.600 kroner og 17.300 kroner. 

 

Optagelse til FVU

For at blive optaget på FVU skal du tale med en studievejleder. Du skal kunne tale, læse og forstå dansk i rimelig grad og tage en kort test, der viser, om du er berettiget til at modtage FVU-undervisning.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på FVU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om FVU for dig under 25 år.

FVU er gratis.

 

Optagelse til OBU

For at blive optaget på ordblindeundervisning skal du tale med en studievejleder, der også vil snakke med dig om en ordblindetest.

Det er nødvendigt, at du er testet ordblind for at kunne følge undervisningen.

Vi hjælper dig hele vejen igennem forløbet for at give dig en god og tryg oplevelse, og du møder kun professionelle ordblindelærere.

Du skal som hovedregel være fyldt 25 år for at starte på OBU, men du kan optages, hvis du er under 25 år (og over 18 år) og opfylder ét af følgende:

  • Selvforsørgende
  • Deltidsbeskæftiget (min. 20 timer om ugen)
  • I gang med HF-enkeltfag og ønsker faglig opkvalificering i højst ét AVU-fag hvert halvår
  • Har en ungdomsuddannelse, men ønsker faglig opkvalificering
  • I gang med ungdomsuddannelse, men har behov for supplerende fag

Der er løbende optag gennem året.

Læs mere om OBU for dig under 25 år.

OBU er gratis.

 

SPS

Har du fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan du på VUC få SPS - Special Pædagogisk Støtte.

SPS skal sikre, at studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse får mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre. Endvidere kan SPS gives til kursister, der har svært ved at læse, stave eller skrive.

Hvad kan man søge om?

IT-startpakke
Du kan via SPS søge om en IT-startpakke, der indeholder en computer, som du låner af uddannelsesstedet. Med i IT-pakken får du ligeledes en række af programmer, der kan hjælpe dig, når du læser og skriver.

Studiestøttetimer
Du kan søge studiestøttestimer, hvor du får tilknyttet en SPS-støtteperson, oftest en lærer fra VUC, som du mødes med på et aftalt tidspunkt. Din SPS-støtte kan bl.a. hjælpe dig med at strukturere lektielæsning og med at arbejde med afleveringer. Støttetimerne kan fx også bruges til at tale om, hvordan du adskiller skole og fritid på en god måde.

OBS! Du kan søge om støtten på VUC ved at henvende dig til din studievejleder. 

Se video om SPS:

 

Studieliv

Studie+

Studie+

 

 

Kursistrådet

Kursistrådet er kursisternes talerør og varetager alle kursisters interesser, der vedrører undervisningen, rammerne for undervisningen, forholdene på skolen samt studiemiljø og almindelig trivsel. Som medlem af Kursistrådet er din allervigtigste opgave at få gode ideer til, hvordan vi kan gøre skolen endnu bedre, og arbejdsmængden er for en stor del begrænset til deltagelse i de ca. 5-7 årlige kursistrådsmøder, så vidt muligt uden for planlagt undervisning.

Kursistrådet arbejder tæt sammen med skolens lærere og ledelse, så der er altid kort vej fra de gode ideer til konkret handling, og der er gode muligheder for at gøre god reklame for arrangementer m.m. I mange tilfælde vil det også være muligt at få tildelt midler til skolerelevante projekter.

Kalender og ferieplan VUC 2024

9. maj Kr. Himmelfart. Skolen er lukket 9. og 10. maj
13. maj Dansk sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 9.30
Dansk sproglig prøve, niveau D kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk, niveau G+D kl. 10.00Dansk som andetsprog sproglig prøve, niveau G kl. 9.00 – 10.00
Udlevering af hæfter dansk som andetsprog, niveau G+D kl. 10.00
14. maj Dansk skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau G kl. 10.00 – 13.30
Dansk som andetsprog skriftlig fremstilling, niveau D kl. 10.00 – 14.00
15. maj AVU skriftlige prøver:Engelsk G
Engelsk D
16. maj AVU skr. Prøver. Matematik D, skriftlig prøve
17. maj Sidste skoledag HF
20. maj 2. pinsedag 
23. maj Første mulige prøvedag HFAVU - Dansk A og DSA A
23-28. maj HF skr. prøver (eksamen)
27. maj Engelsk B
28. maj Matematik C
26. juni Sidste mulige prøvedag HFSidste mulige prøvedag AVU
28. juni Translokation HF og AVUSommerferie. Kontoret lukker.

HF - vigtige datoer skoleåret 2024/25

7. august Første skoledag
19. september Foredrag v. Julius Mygind
Uge 42 Efterårsferie
29.november Sidste skoledag før vintereksamen
20. december Juleafslutning
6. januar Første skoledag efter juleferie
6. februar Terminsprøve - Engelsk B via netprøver.dk 
Uge 7 Vinterferie
25. februar Terminsprøve - Matematik C via netprøver.dk 
6. marts Terminsprøve - Dansk A og Dansk som andetsprog A
Uge 16 Påskeferie
Uge 20 Sidste skoledag på HF (15. maj 2025)Skriftlig eksamen Dansk A (16.maj 2025)Offentliggørelse af sommereksamen
Uge 21 Skriftlig eksamen engelsk B (20 maj 2025) Skriftlig eksamen matematik C (21. maj 2025)
25.juni Sidste prøvedag på HF
27.juni Dimission i Grenaa

Økonomi

SU - Statens uddannelsesstøtte

Du er SU-berettiget, hvis du er over 18 år, har mindst 23 timer om ugen og er studieaktiv. Har du børn under 7 år, er kravet 17 timer om ugen, og derudover er der mulighed for at søge om et ekstra tillæg, hvis du er enlig forsørger. Der er desuden nedsat timetal, hvis du er i færd med en gymnasial supplering. Du kan søge SU via SU's hjemmeside. For at søge SU kræver det, at du har en digital signatur.

Se nærmere på SU's hjemmeside - www.su.dk eller kontakt SU-vejleder Bente Lund-Laursen på telefon 8758 0450 (dagligt kl. 08.00-12.00) eller på e-mail SU@videndjurs.dk.

SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte

Statens voksenuddannelsesstøtte gives til kortuddannede mellem 25 og 64 år. Du kan få støtte i op til 80 uger, og støtten kan søges af både beskæftigede og ledige (ledige dog kun i 6 uger). Er du i beskæftigelse, skal du have mindst 6 timer om ugen, og støtten kan udbetales til din arbejdsgiver, hvis din arbejdsgiver betaler dig løn, mens du deltager i undervisningen.

Statens voksenuddannelsesstøtte gives også til forberedende voksenundervisning (FVU), og her gælder lidt andre regler:

  • du skal være mellem 20 og 64 år
  • du skal have mindst 3 timer om ugen
  • du må gerne være faglært
  • du kan få SVU i 18 uger

Se nærmere på www.svu.dk

Revalidering

Hvis du er kommet i en situation, hvor du skal omskoles til et andet job, kræver det, at du og din sagsbehandler i kommunen sammen udarbejder en handlingsplan. Kontakt din sagsbehandler hos kommunen og hør om dine muligheder for en revalidering.

Kontanthjælp

Er du kontanthjælpsmodtager, har du mulighed for at gå på VUC. Der er to regler, du skal tage hensyn til:

Kontanthjælpsmodtager, der ikke er aktiveret

Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du ikke er aktiveret, skal du selv betale deltagergebyret. Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet – dvs. at du har pligt til at søge arbejde og modtage anvist aktiveringstilbud.

Kontanthjælpsmodtager, der er aktiveret
Hvis du vil gå til undervisning på VUC, når du er i aktivperioden, skal der laves en aftale mellem kommunen og VUC. Undervisningen er så gratis for dig.

Dagpenge

Er du ledig, kan du gå på VUC og bevare dine dagpenge. Du skal dog samtidig stå til rådighed for arbejdsmarkedet. På avu-niveau må du have alle de timer, du ønsker, og på hf må du have max. 18 timers undervisning om ugen.

Bemærk: du behøver ikke at bruge din ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse som VUC-kursist.

Sygedagpenge

Modtager du sygedagpenge, kan du også gå på VUC, hvis din sagsbehandler giver dig lov til det.

Kontakt vejlederne på VUC og få yderligere oplysninger.

Priser på fag

Pris på HF

Følgende HF-enkeltfag koster 550 kr. pr. fag:

  • biologi
  • dansk
  • dansk som andetsprog
  • engelsk
  • geografi
  • historie
  • kemi
  • matematik
  • psykologi
  • religion
  • samfundsfag
  • mediefag

Følgende HF-enkeltfag koster 1.400 kr. pr. fag:

  • Filosofi
  • Erhvervsøkonomi

Refusion af deltagerbetaling HF-enkeltfag

Når du har bestået fagpakke eller en hel Hf-eksamen, kan du få tilbagebetalt deltagerbetalingen for de fag, der står på dit eksamensbevis.

Du skal ansøge om at få tilbagebetalt din deltagerbetaling (skema kan hentes på kontoret).

 

Pris på AVU

Når du tilmelder dig et fag på AVU, er der et deltagergebyr. 

Kernefag koster 130 kr. pr. fag.

Kernefag på AVU er:

  • dansk
  • engelsk
  • naturvidenskab
  • historie
  • samfundsfag

Valgfag på AVU koster 1.300 kr. pr. fag

Valgfag kan være:

  • billedkunst
  • formidling
  • grundlæggende it
  • idræt
  • latin
  • livsanskuelse
  • psykologi
  • samarbejde & kommunikation

Særlige regler for dig med en videregående uddannelse

Har du en videregående uddannelse, er prisen for alle fag på AVU højere, da du skal betale den fulde driftsomkostning, hvilket vil sige mellem 7.500 kr. og 25.000 kr. afhængig af fag og forløb. 

Særlige regler for dig, der er pensionist

Alderspensionister, dvs. folkepensionister og efterlønnere skal betale 750 kr. ekstra for hvert fag.

Se evt. mere på: Opslag af kursistpriser: https://statistik.uni-c.dk/Efteruddannelse/

 

Pris på OBU og FVU

OBU og FVU er gratis for alle.

Undtaget er dog FVU, hvis du samtidig er på kontanthjælp. Snak videre med en studievejleder, hvis det gælder dig.

 

 

Kontakt

Åbningstider for studievejledning

Studievejledning for HF-enkeltfag 

Åbningstider:

Grenaa

  • Torsdag kl. 13-14

Hornslet

  • Onsdag kl. 10-11

HF-koordinator/studievejleder Anja Galijatovic kan også træffes på e-mail anja@videndjurs.dk eller tlf. 2491 3092.



Studievejledning for AVU

Grenaa - Århusvej 49 (Anitta Linde-Jørgensen)

Studievejledningens åbningstider i Grenaa:

Fredage kl. 10.30-12.30. 

Studievejleder Anitta Linde-Jørgensen kan også træffes på e-mail al@videndjurs.dk eller tlf. 6141 0075.



Hornslet - Hematoften 1 (Jens Kappel Hansen)

Studievejledningens åbningstider i Hornslet:

Onsdag kl. 9.00-11.00 til og med 12/5 2025.

Hvis studievejlederen ikke er til stede, så send en mail til ham på jkh@videndjurs.dk og du vil blive kontaktet.

Du kan ringe på tlf: 8758 0400 eller møde os på skolerne i ovenstående tidsrum.

 

OBU (Ordblindeundervisning) Grenaa og Hornslet

Vores OBU-koordinator, Charlotte Mosbæk Jensen, er klar til at svare på spørgsmål om alt vedr. ordblindhed. Det kan være spørgsmål om ordblindetest, om optag på vores ordblindehold og om mulighederne for virksomhedshold.

Du er velkommen til at kontakte Charlotte på mail cm@videndjurs.dk eller ringe til hende direkte på tlf.: 6141 0074.

Du kan også ringe til VUCs hovednummer: 8758 0400. Herefter bliver du viderestillet til Charlotte.

Åbningstider

Vi træffes på tlf. 8758 0400 fra kl. 8.00 – 14.00 alle ugens dage på alle afdelinger.
(I Hornslet er der åben for fysisk henvendelse ift. SU og administration på onsdage fra kl. 7.30-15.00).

  • Århusvej 49, 8500 Grenaa (AVU, FVU og OBU)
  • N.P. Josiassens Vej 44E, 8500 Grenaa (HF)
  • Hematoften 1, 8543 Hornslet (HF, AVU, FVU og OBU) 
Følg os På Instagram