Ny mesterlære
Arbejder du hos en købmand/detailbutik eller i en anden virksomhed, og har du fundet en elevplads, men har aldrig gået på handelsskole? Så er Ny Mesterlære lige noget for dig.
Som Ny Mesterlære elev kan du starte din elevtid i virksomheden med det samme. Du går i skole nogle få dage om ugen, i udvalgte uger og arbejder i virksomheden som elev de øvrige dage. Du har ét fag ad gangen på skole, så du skal ikke forberede en masse forskellige fag til din skoledag. Du vil som regel nå dine lektier i skolen.
Du får en god vekselvirkning mellem arbejdet i virksomheden og fagene i skolen. Du kan meget lettere se meningen med skolefagene, når du kan forbinde det til hverdagen i din virksomhed.
Du bliver hurtigere klar til en karriere i erhvervslivet:
Med en Ny mesterlære bliver du hurtigt klar til erhvervslivet, da du får masser af praktisk erfaring, mens du tager din erhvervsuddannelse.
Vil du arbejde med kunder, kundebetjening, kunderådgivning, priskalkulation, salg, logistik, indkøb, markedsføring, planlægning, koordinering og meget andet ? Så skal du vælge Ny Mesterlære
Om fagene
Eleven tager ét grundfag ad gangen
Eleven skal igennem 5 grundfag og et USF fag.
- Dansk niveau C
- Engelsk niveau C
- Afsætning niveau C
- Virksomhedsøkonomi niveau C
- Erhvervsinformatik niveau C
- Afsluttende fag USF
USF faget i daglig tale kaldes praktisk prøve
Opstartsbesøg inkl. skolepartner
Inden første skoledag er der et opstartsmøde i butikken mellem en skolepartner, eleven og oplæringsansvarlig (hvis eleven er under 18 år, inviteres forældre/værge også).
Her gennemgås rollefordeling, forventninger, praktikplanen, specielle hensyn mv.
Vi kommer ned i butikken og tager en god snak om forløbet og hvad du har sagt ja til.
Din skolepartner er en, som du kan ringe eller skrive til, hvis du har problemer eller udfordringer.
På skolen er der naturligvis en underviser tilknyttet, men de skifter efterhånden som du kommer igennem de forskellige fag. Derfor er det rigtig godt, at du har en, som du kender, og der kan hjælpe dig, hvis det hele er lidt svært.
Uddannelsesaftale
Alle uddannelsesaftaler udfyldes digitalt. Så hvis du har en aftale med en butik, skal den udfyldes herinde: www.Lærepladsen.dk
Vejledninger finder du her: https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/oplaering/uddannelsesaftaler
Canvas for elever og oplæringsansvarlig
Canvas for elever
På Canvas finder eleven al information om det kommende læringsmodul og i undervisningen findes al materiale og opgaver her.
Canvas for oplæringsansvarlig
Oplæringsansvarlig kan følge elevens læringsmoduler, afleveringer, vejledninger, karakterer og hjemmeopgaver.
Eleven modtager login til Canvas 3 uger før det første læringsmodul i sin private Mit.dk. Eleven introduceres på det første læringsmodul til hvordan Canvas skal bruges, og eleven vil derefter kunne oprette sin oplæringsansvarlige i systemet.
Har du spørgsmål til Canvas kan du kontakte VID detail på tlf: 40 28 45 00 / eller mail: kontakt@viddetail.dk
Stikordsliste til grundfagene på Ny Mesterlære
Afsætning
Forretningsmodeller: traditionelle og digitale, forretningskoncept, idé, vision og værdi, profil, distributionskæde, channel Marketing, SWOT analyse: interne styrker og svagheder og eksterne muligheder og trusler, markeder: B2C og B2B, lovgivning, segmentering, målgruppevalg, SMOK/SMUK modellen, livsstilsmodeller, behov, købemotiver, købsadfærd, Maslows behovspyramide, konkurrencesituation, markedsformer, opdeling af markedet, markedsandel, konkurrentanalyse, marketingmix: produkt, placering, pris og promotion samt kundeservice før, under og efter et køb både online og offline
Virksomhedsøkonomi
Moms, virksomhedstyper, nettoomsætning, vareforbrug, bruttoavance, resultatopgørelse, balance, likviditet, årsregnskab, analyse af årsregnskab, budget, bruttoavancebudget, resultatbudget, likviditetsbudget, budgetkontrol, indtægter vs. indbetalinger, udgifter vs. omkostninger vs. udbetalinger, variabler omkostninger vs. kapacitetsomkostninger, dækningsbidrag, dækningsgrad, afskrivninger, varelager, indekstal og overskudsgrad.
Erhvervsinformatik
Digital udvikling, sikkerhed og adfærd, datalovgivning, markedsføringsloven, digitale artefakter, designudvikling, programmering, netværksarkitektur, data og databaser.
Dansk
Nonfiktion: Kommunikation (intern og ekstern), artikler, medarbejderportræt (intern og ekstern), læserbreve, anmeldelser, trykte reklamer, elektroniske reklamer, sociale medier, pressemeddelelser og nyhedsbreve (intern og ekstern)
Fiktion: Noveller og sange (lyrik)
Skriveværksted: De 7 kommaregler, Skriftsprog/talesprog og alternativer til ord vi ofte bruger, når vi skriver
Engelsk
Sociale medier, data, sprog, brands, købemotiver, England, forsyningskæde, overarbejde, det britiske monarki, ledelsestyper, stereotyper, immigration i USA samt gode vs. dårlige nyheder
Link til bekendtgørelser
Find vejledninger og fagbilag til de enkelte grundfag i erhvervsuddannelserne.
SPS
Tilbud om Specialpædagogisk Støtte (SPS) hos VIDdetail.
Hos VID detail prioriterer vi studerendes adgang til uddannelse, herunder tilbyder vi specialpædagogisk støtte (SPS) til de studerende, der følger vores undervisning.
Under dit opstartsmøde, vil du få muligheden for at angive, om du ønsker at modtage SPS-støtte under din studietid.
Studerende med dokumenteret behov, som eksempelvis fysiske eller psykiske begrænsninger, kan få adgang til SPS gennem vores SPS-rådgivere. Disse rådgivere tilbyder personlig vejledning og støtte gennem dit studieforløb, hvilket bidrager til at øge dine succesmuligheder.
Hvis det vurderes, at du kunne have gavn af ekstra støtte, for eksempel på grund af læsevanskeligheder, indlæringsudfordringer eller angstproblematikker, vil en SPS-rådgiver blive tilknyttet dig. Denne rådgiver vil være din personlige støtte igennem hele dit uddannelsesforløb.
Forståelse af SPS
SPS står for specialpædagogisk støtte og er designet til at sikre, at alle studerende har mulighed for at gennemføre deres uddannelse, uafhængigt af eventuelle funktionsnedsættelser.
Hvis du oplever fysiske eller psykiske vanskeligheder, der påvirker din evne til at studere, kan du være berettiget til SPS-støtte i forbindelse med din erhvervsuddannelse hos VIDdetail.
Formålet med SPS er at afhjælpe de barrierer, din funktionsnedsættelse kan medføre i forhold til din uddannelse.
Det er vigtigt at bemærke, at SPS-støtten udelukkende fokuserer på uddannelsesmæssige behov og udfordringer. SPS er derfor ikke tilgængelig for at imødekomme udfordringer relateret til fritidsaktiviteter eller studiearbejde.
Censor vejledning
CENSOR – PRAKTISK PRØVE
Tak fordi du vil være censor på din Ny mesterlære elevs praktiske prøve. Nedenfor kommer lidt praktisk information i forhold til selve eksamen samt din rolle som censor.
Opgaven som censor:
Din opgave som censor er at bekræfte om de udtalelser eleven kommer med om f.eks. butikken, konkurrenter og omgivelser er korrekte, samt bekræfte elevens praktiske anvendelse i forhold til eksamenscasen.
Alt vedr. det teoretisk, altså brug af teorier og modeller tager VID detail sig af.
Nedenfor kan du se formalia og de overskrifterne på de enkelte opgaver som eleven skal igennem. Spørgsmålene i de enkelte delopgaver vil underviseren sætte dig ind i på selve eksamensdagen.
Information om formalia givet til din elev:
Opgaven består af 5 opgaver som vedrører forskellige dele af din virksomhed og de grundfag som du har haft igennem på uddannelsen:
Opgave 1 Præsentation af din virksomhed
Opgave 2 Kunder, salg og service
Opgave 3 Handelsregning og data
Opgave 4 SWOT
Opgave 5 Perspektivering
Alle svar skal begrundes ud fra teorier og modeller samt konkrete data fra butikken og rigtig gerne fremvises med eksempler fra din butik. Du kan også søge inspiration i det case arbejde, du har været igennem i praktisk prøve forløbet. Tænk både på de interne forhold i butikken og de eksterne forhold ude i samfundet.
Husk at planlægge præsentationen. Måske du vil starte på parkeringspladsen, derefter tage os gennem butikken og til sidst, hvor vi ender på kontoret, hvor du fremviser handelsregning, SWOT og perspektivering via et præsentationsværktøj på din computer. Ellers måske du helst vil præsentere alle opgaver på et kontor eller i et mødelokale. Hvordan du vil gør er op til dig.
Husk: Lang planlægning = kort udførsel
Nogle opgaver er meget bundne og andre mere frie, hvor du selv skal tage stilling til hvilke teorier og modeller fra undervisningen i de 5 grundfag som du vil inddrage.
Tid: Du har 30-40 minutter i alt til den praktiske prøve, som skal fordeles med 15-20 min. til opgave 1 og 15-20 min. til opgave 3, 4 og 5.
Derefter bruger eksaminator og censor alene 5 min. til votering og derefter kommer du tilbage i lokalet og får besked om du har bestået eller ikke bestået.
Læringsmålene for praktisk prøve forløbet er:
1. HANDELSREGNING
- Eleven kan foretage forskellige pris-, omkostnings- og indtjeningskalkulationer.
- Eleven kan med udgangspunkt i kalkulation, viden om økonomiske sammenhænge og grundlæggende forretningsforståelse redegøre for, om et tiltag, f.eks. et salgs- eller markedsføringstiltag, er rentabelt.
2. SALG OG SERVICE
- Eleven kan under vejledning planlægge og udføre almindeligt forekomne salgs- og serviceopgaver.
- Eleven kan forklare valget af metode og værktøjer til løsning af en konkret salgsopgave ud fra en viden om salgsprocessens faser, forskellige former for salg, salgskanaler, kundeservice, strategi og kundeadfærd.
3. KOMMUNIKATION
- Eleven kan præsentere et produkt, et koncept eller lignende over for en forsamling, herunder tilpasse formidlingen til forskellige målgrupper, kommunikationsstrategier og kommunikationskanaler.
- Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre planlægge og udføre afgrænsede formidlingsopgaver relateret til salg, indkøb og logistik.
4. FORRETNINGSFORSTÅELSE
- Eleven kan redegøre for en virksomheds forretningsmodel, distributions- og forsyningskæde samt virksomhedens rolle og opgaver i samfundsøkonomien.
- Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre planlægge og udføre grundlæggende salgs-, indkøbs- eller logistikopgaver ud fra en helhedsforståelse af, hvordan en virksomhed arbejder og hvilke faktorer, herunder digitalisering og bæredygtighed, som påvirker og skaber værdi for forretningen.
5. DATABEHANDLING
- Eleven kan under vejledning planlægge og gennemføre databehandling i forhold til almindeligt forekomne arbejdsprocesser relateret til salg, indkøb og logistik.
- Eleven kan indsamle og analysere data til brug for en afgrænset opgave ved hjælp af digitale værktøjer og forklare, hvordan virksomheden kan anvende data i løsningen af salgs-, indkøbs- og logistikopgaver.
6. OPTIMERING AF ARBEJDSPROCESSER
- Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre udarbejde forslag til optimering af en kendt og afgrænset arbejdsproces ved anvendelse af gængse digitale programmer og værktøjer.
Brug musen til at swipe mellem de forskellige holdkalendere
Har du spørgsmål til Ny Mesterlære eller EUDS
Så kontakt os endelig:
Underviser, Lonni Christensen
Tlf.: +45 22 42 59 49
Uddannelsessekretær, Christian Lund Bilde
Tlf.: +45 87 58 04 22
Jeg synes, det er mega fedt det her online.
Der er masser af søde lærere og søde elever, som man lærer at kende på en anden måde end ved at være i rigtig skole.
- Tidligere elev på onlineforløb
Nyttig viden
Om os
Undervisningen
Praktisk info
Ordensregler
Kontakt os
Om VID detail
VID detail blev etableret omkring 1991 med det formål at være detailhandlens sparringspartner i relation til uddannelse af elever, medarbejdere og ledere i butikkerne. Der var på starttidspunktet tilknyttet én underviser og én administrationsmedarbejder. I dag er vi 30 undervisere og 15 administrative medarbejdere.
VID detail er en selvstændig del af Viden Djurs. Viden Djurs består udover VID detail også af VID Gymnasier, VID Erhvervsuddannelser, 10 KCD, EUD10, Kalø Økologisk Landbrugsskole samt Game College, 3D College og Brazil Football College.
Hvem er vi?
Enhver uddannelse kræver særlig tilpasning, både til virksomhedens og kursistens ønsker. Derfor indgår kunden altid i en løbende dialog omkring udvikling og tilpasning, så vi sammen kan lave Danmarks bedste uddannelse til detailhandlen
Vores undervisere har alle en praktisk baggrund i detailhandlen, og har alle lederjobs eller lignende inden for detailhandlen på deres CV. Mange har spidskompetencer inden for salg og service på forskellige niveauer.
Vi sætter uddannelse af vores egne undervisere højt. For at undervise ved VID Detail er det blandt andet et krav, at man har et bestået pædagogikum.
Egen uddannelsessekretær
Underviserne understøttes af en rutineret kursusadministration, som har stor ekspertise i styring og planlægning af alle typer uddannelser inden for detailhandel. Hver kunde har tilknyttet sin egen uddannelsessekretær fra administrationen, som står til rådighed for både virksomheden og de tilknyttede kursusledere. Hver virksomhed får desuden tilknyttet en projektleder.
Kundeliste
Hos VID detail arbejder vi sammen med flere store kæder. Her ser du et udpluk af vores seneste kunder. For disse kunder har vi bl.a. afholdt elevuddannelse, AMU-uddannelser, akademiuddannelser og skræddersyede forløb.
- Salling Group A/S
- Dagrofa S-Engros
- Coop Danmark A/S
- Lidl Danmark K/S
- Bestseller A/S
- Flying Tiger Copenhagen
- Rema 1000
- Maxizoo
- Plantorama
- Pergo Gulve
- Danish Crown
- IDA Ingeniørforeningen
Du er altid velkommen til at kontakte os, så vi kan tale nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din organisation.
- Telefon: +45 40 28 45 00
- Email: kontakt@VIDdetail.dk
Vil du være censor?
VID detail søger hele tiden censorer til bedømmelse af eleverne på hovedforløbet på elevuddannelserne. Der er tale om to forskellige uddannelser:
- detailhandelsuddannelsen
- handelsuddannelsen (salg og indkøb)
Før eksamen afleverer eleverne en dokumentation af det projekt, de har gennemført i virksomheden, hvor de er ansat i praktikforløbet samt en redegørelse for udførelsen af projektet. Til stede ved eksamen er underviser og censor.
Vi har på nuværende tidspunkt ca. 700 fagprøver/eksamener om året
Vi søger censorer der har:
- indgående og aktuelt kendskab til uddannelseselementets forudsætninger, mål og metoder
- specifik kompetence inden for et eller flere faglige delområder, som indgår i uddannelsen
- aktuel viden om uddannelsens anvendelsesmuligheder, herunder kendskab til aftagernes situation og behov
- en faglig kompetencegivende uddannelse på et niveau svarende til en akademiuddannelse eller et højere niveau.
Som censor bliver du honoreret med 194,12 kr. + feriepenge pr. fagprøve. Dette dækker forberedelse og eksamination. Kørsel honoreres med kr. 206,22 kr. pr. time, og med kr. 1,93 kr. pr. kørt kilometer.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Vi er VR-eksperter
Hvis ét billede siger mere end 1000 ord, hvad siger et 360 graders billede så?
Med den seneste udvikling inden for Virtual Reality er der opstået nye muligheder for at levere nyt interaktivt indhold til træning. For eksempel kan 360 graders video give studerende en øget følelse af tilstedeværelse og kan fungere som et bedre læringsmiljø end en normal video.
Som WarpVR ekspert har vi mulighed for at understøtte virksomheder og skoler i Virtual Reality træning. VID detail kan levere en komplet løsning inden for træning med Virtual Reality, uanset om I er en virksomhed eller en skole.
Vi har både en teknisk indsigt i optagelser, udstyr og professionelt redigerings software samt en pædagogisk indsigt, som gør, at alle vores Virtual Reality træninger er nøje planlagt til målgruppen og altid med læring for øje.
Vi guider dig gennem hvert trin i processen af en Virtual Reality træning, lige fra planlægning, optagelser, redigering, afprøvning og til opfølgning. Det er helt op til jer, hvor meget I vil bruge vores team, men langt de fleste bruger os til de første 2-3 træninger. Efterhånden som I opbygger erfaring vil I selv kunne konstruere jeres egne træninger helt fra bunden.
Gode samarbejder
Vores samarbejde med WarpVR gør, at vi har adgang til andre eksperter, som udbyder Virtual Reality træning over hele verden. Eksempler på virksomheder som bruger denne form for træning med Virtual Reality tæller store virksomheder som KLM, AirFrance, Royal Ahold(detail), Booking.com, Huawei, BBC og mange flere.
Det lyder ret dyrt! Men det behøver det slet ikke at være. Vi har gode aftaler, som kan holde omkostningerne nede.
To typer af VR-træning
Vi anvender to typer optagelser til virtual reality træning – funktionstræning og situationstræning.
Funktionstræning
Funktionstræning kræver ro og fordybelse i emnet. Det er derfor ikke omgivelserne, der er det vigtigste i denne form for træning.
- 360 graders billeder med greenscreen video
- meget anvendeligt inden for træning af funktioner
- kassebetjening – selvscannings kasser
- procedure som skal gentages
- politikker
- nye rutiner som alle skal kende til
- posthus udlevering
- kvalitetskontrol
Situationstræning
Situationstræning kræver opmærksomhed på omgivelserne og situationen. Her skabes et miljø, hvor der kan ske mange ting på samme tid, og man skal forholde sig til en given udvikling eller case. Det er meget effektful, hvis det er opbygget rigtigt.
- 360 graders video
- meget anvendeligt inden for træning af situationer
- konflikter
- kundebetjening
- ledelse
- mødeledelse ”fluen på væggen”
- den svære samtale
Digitalisering i undervisningen
VID detail anvender nu 360 graders billeder i undervisningen. Undervisning i koncepter, butiks layout, placering af udstillinger, kundestrøm og meget mere kan vi nu synliggøre ved hjælp af 360 graders billeder. VID detail har investeret i avanceret udstyr, der er med til at skabe en sammenhæng mellem teori og praksis for alle elever og kursister.
I samarbejde med vores kunder filmer vi butikker og anvender dem i undervisningen. Det er helt gratis at få optaget en butik, så længe at VID detail må anvende billederne i undervisningen. Virksomheden kan anvende billederne internt og modtager en speciel virksomhedsadgang.
Vi søger butikker til optagelser
Arbejder du i en butik, der er helt speciel, nybygget eller på anden måde skiller sig ud, så kontakt vores digitale projektleder Bo Størup på bost@videndjurs.dk for at høre om muligheden.
Canvas
På vores elevsystem Canvas, kan du finde yderligere oplysninger om vores forskellige uddannelser og forløb.
Nyttige links
På de følgende sider kan du finde yderligere relevant information
Eksamensreglement for elever ved VID detail
Du kan læse om eksamensreglementet ved VID detail her.
Eksamensreglementet skal sikre, at eksamenen for elever i VID detail gennemføres i overensstemmelse med centralt fastsatte gældende regler og egne interne regler.
Læs også ministeriets eksamensbekendtgørelse og karakterbekendtgørelse
Evaluering af elevtilfredshed
Eleverne på elevuddannelsen svarer efter hver endt skoleuge på en evaluering vedrørende deres tilfredshed med uddannelsesforløbet.
Der er brugt en skala fra 1 til 10, hvor 1 er dårligst, og 10 er bedst. Enkelte steder er det en skala fra 1 til 4, der er brugt.
Der bliver bl.a. vurderet på:
- Undervisningen
- Underviseren
- Administrationen
- lokaler og udstyr
- undervisningsmiljøet
Karaktergennemsnit og beståelsesprocent
På denne side kan du se karaktergennemsnit og beståelsesprocent for eleverne ved VID Detail.
Formularer til uddannelsesaftaler
Her finder du formularer til uddannelsesaftaler. På Undervisningsministeriets hjemmeside kan du desuden finde vejledninger til, hvordan du skal udfylde dem.
Lønrefusion og tilskud
Arbejdsgivere har ret til refusion af udgifter i forbindelse med deres elevs skoleophold på skolehjem samt til elevens fagprøveuge efter den afsluttende eksamen. AUB udbetaler lønrefusion samt refusion af elevens befordring og udgifter.
Betingelsen for udbetaling af ovenstående er, at
- Arbejdsgiver og eleven har en godkendt uddannelsesaftale
- Eleven arbejder ikke samtidig med sit skoleophold
- Arbejdsgiver udbetaler overenskomstmæssig løn
Befordringstilskud
Din virksomhed kan få refunderet 80 pct. af udgifterne til elevens transportudgifter til og fra skoleopholdet. Det gælder, når eleven tager med det billigste offentlige transportmiddel. AUB giver befordringstilskud for hele skolevejen, når den samlede længde er mindst 20 km. pr. dag (rejsedag).
Arbejdsgiver skal refundere eleven alle transportudgifter. VID detail sørger for at eleven indberetter transportudgifter på skoleopholdet.
Refusion af udgifter til elevens ophold på skolehjem
Når eleven har været afsted, indberetter VID detail befordring og lønrefusion til AUB. Herefter skal arbejdsgiver godkende refusionen på AUB’s hjemmeside. Lønrefusionen og evt. befordring bliver automatisk udbetalt efter 10 dage til virksomhedens NemKonto.
Refusion af udgifter
Læs mere om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag her.
Samtykkeformular
Giv samtykke til at vi må bruge dit billede: https://videndjurs.youngcrm.com/signup/28019
SPS
Tilbud om Specialpædagogisk Støtte (SPS) hos VIDdetail.
Hos VID detail prioriterer vi studerendes adgang til uddannelse, herunder tilbyder vi specialpædagogisk støtte (SPS) til de studerende, der følger vores undervisning.
Under dit opstartsmøde, vil du få muligheden for at angive, om du ønsker at modtage SPS-støtte under din studietid.
Studerende med dokumenteret behov, som eksempelvis fysiske eller psykiske begrænsninger, kan få adgang til SPS gennem vores SPS-rådgivere. Disse rådgivere tilbyder personlig vejledning og støtte gennem dit studieforløb, hvilket bidrager til at øge dine succesmuligheder.
Hvis det vurderes, at du kunne have gavn af ekstra støtte, for eksempel på grund af læsevanskeligheder, indlæringsudfordringer eller angstproblematikker, vil en SPS-rådgiver blive tilknyttet dig. Denne rådgiver vil være din personlige støtte igennem hele dit uddannelsesforløb.
Forståelse af SPS
SPS står for specialpædagogisk støtte og er designet til at sikre, at alle studerende har mulighed for at gennemføre deres uddannelse, uafhængigt af eventuelle funktionsnedsættelser.
Hvis du oplever fysiske eller psykiske vanskeligheder, der påvirker din evne til at studere, kan du være berettiget til SPS-støtte i forbindelse med din erhvervsuddannelse hos VIDdetail.
Formålet med SPS er at afhjælpe de barrierer, din funktionsnedsættelse kan medføre i forhold til din uddannelse.
Det er vigtigt at bemærke, at SPS-støtten udelukkende fokuserer på uddannelsesmæssige behov og udfordringer. SPS er derfor ikke tilgængelig for at imødekomme udfordringer relateret til fritidsaktiviteter eller studiearbejde.
Ordensregler på VID detail
Studie – og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, samt at bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som elev skal du følge disse studie- og ordensregler.
Ordensreglerne omfatter også din adfærd uden for skolen, i det omfang den har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet, ordenen og samværet på skolen.
Ordensreglementet er revideret august 2021
Aktiv deltagelse i undervisningen
Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen på skolen. Dette indebærer:
- Du skal møde til og deltage i den undervisning, der kræver tilstedeværelse på skolen
- Du skal aflevere dine opgaver til tiden, og de skal følge de krav, der er fastsat. Du skal desuden selv have produceret dem.
- Du skal deltage i eksamener, terminsprøver, årsprøver og lignende
- Du skal deltage i studieture, ekskursioner mv. Det gælder også ture med deltagerbetaling
- Du skal deltage i andet fastlagt undervisning. Det gælder også selvstændigt arbejde og virtuel undervisning
- Du skal deltage i vejledning
I hver lektion registreres fremmøde/fravær
Almindelig orden og adfærd på skolen
På skolen, og i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, gælder almindelige regler for god opførsel. Dette indebærer blandt andet:
- at du møder til tiden, rydder op efter dig selv, ikke taler i mobiltelefon i timerne og lignende
- at du udviser respekt og taler ordentligt til de øvrige studerende på skolen og overfor skolens ansatte, både mundtligt og skriftligt.
- at du udviser respekt overfor de fysiske rammer på skolen
- at du uden tøven eller diskussion efterkommer anvisninger fra skolens ansatte
- at du følger den gældende IT-politik på skolen
- at du skriver i Studie+, hvis du er syg
- at du passer på de materialer, du låner. Det er f.eks. bøger, computere mv.
- de almindelige regler og normer for god opførsel gælder på hele skolen, og det forventes, at du behandler dine medmennesker og omgivelser med respekt. Skolen accepterer ikke mobning, uønsket seksuel opmærksomhed eller anden form for diskrimination, herunder tilskyndelse eller påvirkning af elever til ekstreme eller fundamentalistiske holdninger og adfærd.
Se ligeledes skolens Antimobbestrategi: https://videndjurs.dk/om-viden-djurs/politikker/antimobbestrategi
Overtrædelse vil altid medføre en sanktion.
Mødepligt og fraværsregler
Der er mødepligt på uddannelsen. Du kan selvfølgelig blive forhindret i at komme i skole, f.eks. på grund af sygdom, akutte lægebesøg eller andet.
Det er dog vigtigt, at dit fravær er så lavt som overhovedet muligt, da du ellers vil have svært ved at nå at gennemføre undervisningsmålene på det enkelte modul.
Det er dit eget ansvar at indhente det, som er blevet gennemgået, mens du var fraværende.
Vurderet frafaldstruet:
Har du et højt fravær eller vurderes du på anden vis frafaldstruet fra uddannelsen vil du blive risikomarkeret i Studie+ i forhold til risiko for frafald fra uddannelsen og du vil blive kontaktet af Ungevejledningen i din kommune. Hvis du er under 18 år, orienteres dine forældre/værger ligeledes via Eboks.
Retningslinjer for virtuel undervisning
Ved al virtuel undervisning skal du, ligesom ved almindelig undervisning, rette dig efter lærerens anvisninger og skolens almindelige ordensregler. Derudover gælder følgende regler for virtuel undervisning.
- Dit kamera skal være tændt under undervisningen, hvis læreren beder om det
- Din mikrofon skal være slukket, når undervisningen går i gang
- Det er ikke tilladt at optage, tage screenshots eller lignende i forbindelse med virtuel undervisning
- Det er ikke tilladt at udelukke eller mute andre elever fra Teams-undervisningen, eller at give adgang til uvedkommende deltagere
- Du skal være undervisningsparat og deltage aktivt under hele den virtuelle undervisning. Det betyder, at du skal være til stede i hele modulet. Du kan blive ført som fraværende, hvis din underviser vurderer, at du ikke er til stede. Hvis du kommer for sent til online-undervisningen, skal du gøre underviseren opmærksom på, at du er ankommet
Den enkelte lærer har mulighed for at afvige fra ovenstående regler, hvis det er nødvendigt for at gennemføre den virtuelle undervisning.
Overtrædelse af ovenstående retningslinjer og al øvrig misbrug af de virtuelle hjælpemidler kan føre til sanktioner.
Ordensregler på studieture
På VID detail passer vi på os selv og hinanden, når vi rejser. Derfor skal alle studerende underskrive og overholde disse regler.
- Alle henstillinger og beskeder fra underviserne skal efterkommes
- Skolens almindelige studie- og ordensregler gælder også på turen
- Du må kun indtage alkohol i begrænsede mænger, hvis der er givet tilladelse hertil af uddannelseschefen eller dennes stedfortræder. Andre rusmidler må ikke indtages (se alkohol- og rusmiddelpolitik)
- Ingen elever må færdes alene – ALLE har ansvar for, at alle hele tiden følges ad mindst to og to. Ingen må gå alene eller lade andre gå alene
- Arrangementer eller aftaler, hvor der er mødepligt, skal overholdes. Gælder også fastsatte komme-hjem tider til hotellet eller lignende
- Du skal udvise almindelig god opførsel i alle situationer og alle steder
- Hvis du lider af en sygdom, eller bruger medicin, skal du oplyse det til underviserne før turen
- Du er selv ansvarlig for at sikre, at du kan rejse på almindelige forsikringsvilkår
Overtrædelse af reglerne vil altid medføre en sanktion.
Evalueringer og eksamen
Læs skolens eksamensreglement her
Alkohol- og rusmiddelpolitik
Det er ikke tilladt at møde påvirket op i skoletiden
- Der må under ingen omstændigheder indtages, opbevares eller distribueres euforiserende stoffer på skolens område. Det er forbudt at møde op på skolen påvirket af stoffer. Dette gælder ligeledes på ekskursioner, studieture, introture mv. Skolen forbeholder sig ret til at teste dig, hvis der er en begrundet mistanke om, at du er påvirket af euforiserende stoffer. Er du under 18 år involveres dine forældre/værge altid.
- Alle arrangementer på VID detail er som udgangspunkt alkoholfrie
- Alkoholiske drikke er tilladt på skolen ved særlige lejligheder, men kun hvis der foreligger en aftale med skolens uddannelseschef eller dennes stedfortræder
Overtrædelse af reglerne vil altid medføre en sanktion.
Rygepolitik
På VID detail er der røgfri skoletid. Det gælder fra du møder ind, og indtil dit sidste undervisningsmodul slutter. Det betyder, at du hverken må ryge, dampe eller snuse i skoletiden, hverken på skolens arealer eller uden for skolens område.
Reglerne om røgfri skoletid gælder alle tobaksrelaterede produkter. Det vil sige alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler – herunder cigaretter, e-cigaretter, tyggetobak, snus, tobaksfri snus, opvarmet tobak og lignende. Det gælder også relaterede produkter som f.eks. e-cigaretter uden nikotin, idet der er en negativ effekt for alle disse produkter.
Disse regler gælder både elever, kursister, gæster og ansatte.
I visse tilfældegælder der særlige regler:
- Ved studieture, ekskursion og konferencer gælder røgfri skoletid i den programlagte undervisningstid.
- På skolehjem er det tilladt at ryge på henviste områder efter skoletid.
Overtrædelse af reglerne vil altid medføre en sanktion.
Udspredelse af lyd og billeder
Det kun tilladt at lave lyd- og billedoptagelser af begivenheder på skolens område – eller ved skolemæssige aktiviteter uden for skolens område – til internt brug på skolen. Lyd- og billedoptagelser skal altid ske med samtykke fra de involverede jf. proceduren vedrørende samtykkeerklæring. Udspredelse af optagelserne på internettet eller andre steder kan kun ske efter tilladelse fra skolens ledelse.
Det er ikke tilladt at udsprede/dele lyd- og billedoptagelser, som kan krænke elever eller personale på Viden Djurs. Det kan være optagelser, der handler om private forhold eller andre omstændigheder, som den pågældende ikke ønsker at dele. Det gælder ikke mindst optagelser med et indhold, som kan krænke blufærdigheden eller andres personlige integritet.
Forsikringsforhold
Som elev ved VID detail er du dækket af skolens arbejdsskadedækning, hvis der opstår en skade i forbindelse med ”undervisning under arbejdspladslignende forhold”. Det vil sige, når du arbejder eller modtager undervisning i et af skolens faglokaler (f.eks. øvebutik). Hvis skaden opstår på grund af uhensigtsmæssig adfærd eller ved forkert brug af maskiner eller værktøj, dækker skolens forsikring ikke. I sådanne tilfælde er det din egen forsikring, der skal dække skaden.
I alle andre undervisnings-, transport-, udflugts- og pausesituationer, ved tyveri mv. er du ikke dækket af skolens forsikring, men af din egen forsikring. Skolen opfordrer dig til at have en gyldig indbo-, rejse-, ansvars- og ulykkesforsikring.
Konsekvenser og sanktioner
Det er op til skolens ledelse at vurdere, hvilken konsekvens/sanktion der er passende i den konkrete situation. I særligt grove tilfælde eller i gentagelsestilfælde behøver skolen ikke udstede en advarsel, før den griber til mere omfattende sanktioner. I særlige tilfælde kan skolens ledelse beslutte, at du ikke må være til stede på skolen, mens din sag undersøges nærmere.
Oversigt over mulige konsekvenser/sanktioner:
- En eller flere samtaler
- Mundtlig advarsel
- Skriftlig advarsel. Er du under 18 år vil dine forældre/værge blive involveret
- Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter
- Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i den pågældende uge (registreres som fravær)
- Nægte en elev oprykning til næste modul
- Bortvisning (Udskrivning fra skolen)
- Involvering af forældre/værge, praktikvirksomhed, kommunen, politi og/eller andre offentlige instanser
- Fortabelse af retten til at blive indstillet til fagprøve
- Ved snyd ved skriftlige afleveringer og/eller til interne prøver, beslutter skolens ledelse, hvilken sanktion der skal gives. Ved gentagne tilfælde kan der ikke indstilles til fagprøve.
- Ved snyd til eksamen bortvises eleven fra eksamen, og der skal efterfølgende tages stilling til, hvorvidt og hvornår eleven igen vil kunne aflægge prøve
- Ved længerevarende sygdom kan skolen kræve, at du dokumenterer fravær med en lægeerklæring, som du selv skal betale
- Erstatningskrav i forbindelse med ting eller personskade (evt. via forsikringsselskab)
- Hjemsendelse for egen regning (f.eks. fra studieture og andre arrangementer), jf. ordensregler på studieture.
- Krav om et behandlingsforløb (f.eks. Kommunernes Rusmiddelcentre), jf. alkohol- og rusmiddelpolitikken.
Iværksættelse af en sanktion kan gøres betinget af at du gennemfører bestemte aktiviteter. Det kan f.eks. være mægling, forsoningsmøde, oprydning/rengøring mv.
Hvis du ønsker at klage over skolens afgørelser, skal du klage skriftligt og begrundet til skolens ledelse. En klage har ikke opsættende virkning. Proceduren er som følger:
- Inden to uger efter at du har fået besked fra skolen, skal du aflevere din skriftlige klage til skolens leder
- Skolens leder laver en udtalelse om sagen
- Du har én uge til at kommentere udtalelsen skriftligt
- Er klagen af principiel betydning for din uddannelse, kan skolens leder sende din klage, skolens egen udtalelse og din skriftlige kommentar til Børne- og Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet kommer herefter med en afgørelse i sagen.
Se underviserne og administrationen
Kontakt os
VID detail
Karen Blixens Vej 1
8500 Grenaa
Tlf. 40 28 45 00
kontakt@VIDdetail.dk
EANnr: 5798000554115
CVR: 10520509
Om os
Om VID detail
VID detail blev etableret omkring 1991 med det formål at være detailhandlens sparringspartner i relation til uddannelse af elever, medarbejdere og ledere i butikkerne. Der var på starttidspunktet tilknyttet én underviser og én administrationsmedarbejder. I dag er vi 30 undervisere og 15 administrative medarbejdere.
VID detail er en selvstændig del af Viden Djurs. Viden Djurs består udover VID detail også af VID Gymnasier, VID Erhvervsuddannelser, 10 KCD, EUD10, Kalø Økologisk Landbrugsskole samt Game College, 3D College og Brazil Football College.
Hvem er vi?
Enhver uddannelse kræver særlig tilpasning, både til virksomhedens og kursistens ønsker. Derfor indgår kunden altid i en løbende dialog omkring udvikling og tilpasning, så vi sammen kan lave Danmarks bedste uddannelse til detailhandlen
Vores undervisere har alle en praktisk baggrund i detailhandlen, og har alle lederjobs eller lignende inden for detailhandlen på deres CV. Mange har spidskompetencer inden for salg og service på forskellige niveauer.
Vi sætter uddannelse af vores egne undervisere højt. For at undervise ved VID Detail er det blandt andet et krav, at man har et bestået pædagogikum.
Egen uddannelsessekretær
Underviserne understøttes af en rutineret kursusadministration, som har stor ekspertise i styring og planlægning af alle typer uddannelser inden for detailhandel. Hver kunde har tilknyttet sin egen uddannelsessekretær fra administrationen, som står til rådighed for både virksomheden og de tilknyttede kursusledere. Hver virksomhed får desuden tilknyttet en projektleder.
Kundeliste
Hos VID detail arbejder vi sammen med flere store kæder. Her ser du et udpluk af vores seneste kunder. For disse kunder har vi bl.a. afholdt elevuddannelse, AMU-uddannelser, akademiuddannelser og skræddersyede forløb.
- Salling Group A/S
- Dagrofa S-Engros
- Coop Danmark A/S
- Lidl Danmark K/S
- Bestseller A/S
- Flying Tiger Copenhagen
- Rema 1000
- Maxizoo
- Plantorama
- Pergo Gulve
- Danish Crown
- IDA Ingeniørforeningen
Du er altid velkommen til at kontakte os, så vi kan tale nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din organisation.
- Telefon: +45 40 28 45 00
- Email: kontakt@VIDdetail.dk
Vil du være censor?
VID detail søger hele tiden censorer til bedømmelse af eleverne på hovedforløbet på elevuddannelserne. Der er tale om to forskellige uddannelser:
- detailhandelsuddannelsen
- handelsuddannelsen (salg og indkøb)
Før eksamen afleverer eleverne en dokumentation af det projekt, de har gennemført i virksomheden, hvor de er ansat i praktikforløbet samt en redegørelse for udførelsen af projektet. Til stede ved eksamen er underviser og censor.
Vi har på nuværende tidspunkt ca. 700 fagprøver/eksamener om året
Vi søger censorer der har:
- indgående og aktuelt kendskab til uddannelseselementets forudsætninger, mål og metoder
- specifik kompetence inden for et eller flere faglige delområder, som indgår i uddannelsen
- aktuel viden om uddannelsens anvendelsesmuligheder, herunder kendskab til aftagernes situation og behov
- en faglig kompetencegivende uddannelse på et niveau svarende til en akademiuddannelse eller et højere niveau.
Som censor bliver du honoreret med 194,12 kr. + feriepenge pr. fagprøve. Dette dækker forberedelse og eksamination. Kørsel honoreres med kr. 206,22 kr. pr. time, og med kr. 1,93 kr. pr. kørt kilometer.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Vi er VR-eksperter
Hvis ét billede siger mere end 1000 ord, hvad siger et 360 graders billede så?
Med den seneste udvikling inden for Virtual Reality er der opstået nye muligheder for at levere nyt interaktivt indhold til træning. For eksempel kan 360 graders video give studerende en øget følelse af tilstedeværelse og kan fungere som et bedre læringsmiljø end en normal video.
Som WarpVR ekspert har vi mulighed for at understøtte virksomheder og skoler i Virtual Reality træning. VID detail kan levere en komplet løsning inden for træning med Virtual Reality, uanset om I er en virksomhed eller en skole.
Vi har både en teknisk indsigt i optagelser, udstyr og professionelt redigerings software samt en pædagogisk indsigt, som gør, at alle vores Virtual Reality træninger er nøje planlagt til målgruppen og altid med læring for øje.
Vi guider dig gennem hvert trin i processen af en Virtual Reality træning, lige fra planlægning, optagelser, redigering, afprøvning og til opfølgning. Det er helt op til jer, hvor meget I vil bruge vores team, men langt de fleste bruger os til de første 2-3 træninger. Efterhånden som I opbygger erfaring vil I selv kunne konstruere jeres egne træninger helt fra bunden.
Gode samarbejder
Vores samarbejde med WarpVR gør, at vi har adgang til andre eksperter, som udbyder Virtual Reality træning over hele verden. Eksempler på virksomheder som bruger denne form for træning med Virtual Reality tæller store virksomheder som KLM, AirFrance, Royal Ahold(detail), Booking.com, Huawei, BBC og mange flere.
Det lyder ret dyrt! Men det behøver det slet ikke at være. Vi har gode aftaler, som kan holde omkostningerne nede.
To typer af VR-træning
Vi anvender to typer optagelser til virtual reality træning – funktionstræning og situationstræning.
Funktionstræning
Funktionstræning kræver ro og fordybelse i emnet. Det er derfor ikke omgivelserne, der er det vigtigste i denne form for træning.
- 360 graders billeder med greenscreen video
- meget anvendeligt inden for træning af funktioner
- kassebetjening – selvscannings kasser
- procedure som skal gentages
- politikker
- nye rutiner som alle skal kende til
- posthus udlevering
- kvalitetskontrol
Situationstræning
Situationstræning kræver opmærksomhed på omgivelserne og situationen. Her skabes et miljø, hvor der kan ske mange ting på samme tid, og man skal forholde sig til en given udvikling eller case. Det er meget effektful, hvis det er opbygget rigtigt.
- 360 graders video
- meget anvendeligt inden for træning af situationer
- konflikter
- kundebetjening
- ledelse
- mødeledelse ”fluen på væggen”
- den svære samtale
Undervisningen
Digitalisering i undervisningen
VID detail anvender nu 360 graders billeder i undervisningen. Undervisning i koncepter, butiks layout, placering af udstillinger, kundestrøm og meget mere kan vi nu synliggøre ved hjælp af 360 graders billeder. VID detail har investeret i avanceret udstyr, der er med til at skabe en sammenhæng mellem teori og praksis for alle elever og kursister.
I samarbejde med vores kunder filmer vi butikker og anvender dem i undervisningen. Det er helt gratis at få optaget en butik, så længe at VID detail må anvende billederne i undervisningen. Virksomheden kan anvende billederne internt og modtager en speciel virksomhedsadgang.
Vi søger butikker til optagelser
Arbejder du i en butik, der er helt speciel, nybygget eller på anden måde skiller sig ud, så kontakt vores digitale projektleder Bo Størup på bost@videndjurs.dk for at høre om muligheden.
Canvas
På vores elevsystem Canvas, kan du finde yderligere oplysninger om vores forskellige uddannelser og forløb.
Nyttige links
På de følgende sider kan du finde yderligere relevant information
Praktisk info
Eksamensreglement for elever ved VID detail
Du kan læse om eksamensreglementet ved VID detail her.
Eksamensreglementet skal sikre, at eksamenen for elever i VID detail gennemføres i overensstemmelse med centralt fastsatte gældende regler og egne interne regler.
Læs også ministeriets eksamensbekendtgørelse og karakterbekendtgørelse
Evaluering af elevtilfredshed
Eleverne på elevuddannelsen svarer efter hver endt skoleuge på en evaluering vedrørende deres tilfredshed med uddannelsesforløbet.
Der er brugt en skala fra 1 til 10, hvor 1 er dårligst, og 10 er bedst. Enkelte steder er det en skala fra 1 til 4, der er brugt.
Der bliver bl.a. vurderet på:
- Undervisningen
- Underviseren
- Administrationen
- lokaler og udstyr
- undervisningsmiljøet
Karaktergennemsnit og beståelsesprocent
På denne side kan du se karaktergennemsnit og beståelsesprocent for eleverne ved VID Detail.
Formularer til uddannelsesaftaler
Her finder du formularer til uddannelsesaftaler. På Undervisningsministeriets hjemmeside kan du desuden finde vejledninger til, hvordan du skal udfylde dem.
Lønrefusion og tilskud
Arbejdsgivere har ret til refusion af udgifter i forbindelse med deres elevs skoleophold på skolehjem samt til elevens fagprøveuge efter den afsluttende eksamen. AUB udbetaler lønrefusion samt refusion af elevens befordring og udgifter.
Betingelsen for udbetaling af ovenstående er, at
- Arbejdsgiver og eleven har en godkendt uddannelsesaftale
- Eleven arbejder ikke samtidig med sit skoleophold
- Arbejdsgiver udbetaler overenskomstmæssig løn
Befordringstilskud
Din virksomhed kan få refunderet 80 pct. af udgifterne til elevens transportudgifter til og fra skoleopholdet. Det gælder, når eleven tager med det billigste offentlige transportmiddel. AUB giver befordringstilskud for hele skolevejen, når den samlede længde er mindst 20 km. pr. dag (rejsedag).
Arbejdsgiver skal refundere eleven alle transportudgifter. VID detail sørger for at eleven indberetter transportudgifter på skoleopholdet.
Refusion af udgifter til elevens ophold på skolehjem
Når eleven har været afsted, indberetter VID detail befordring og lønrefusion til AUB. Herefter skal arbejdsgiver godkende refusionen på AUB’s hjemmeside. Lønrefusionen og evt. befordring bliver automatisk udbetalt efter 10 dage til virksomhedens NemKonto.
Refusion af udgifter
Læs mere om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag her.
Samtykkeformular
Giv samtykke til at vi må bruge dit billede: https://videndjurs.youngcrm.com/signup/28019
SPS
Tilbud om Specialpædagogisk Støtte (SPS) hos VIDdetail.
Hos VID detail prioriterer vi studerendes adgang til uddannelse, herunder tilbyder vi specialpædagogisk støtte (SPS) til de studerende, der følger vores undervisning.
Under dit opstartsmøde, vil du få muligheden for at angive, om du ønsker at modtage SPS-støtte under din studietid.
Studerende med dokumenteret behov, som eksempelvis fysiske eller psykiske begrænsninger, kan få adgang til SPS gennem vores SPS-rådgivere. Disse rådgivere tilbyder personlig vejledning og støtte gennem dit studieforløb, hvilket bidrager til at øge dine succesmuligheder.
Hvis det vurderes, at du kunne have gavn af ekstra støtte, for eksempel på grund af læsevanskeligheder, indlæringsudfordringer eller angstproblematikker, vil en SPS-rådgiver blive tilknyttet dig. Denne rådgiver vil være din personlige støtte igennem hele dit uddannelsesforløb.
Forståelse af SPS
SPS står for specialpædagogisk støtte og er designet til at sikre, at alle studerende har mulighed for at gennemføre deres uddannelse, uafhængigt af eventuelle funktionsnedsættelser.
Hvis du oplever fysiske eller psykiske vanskeligheder, der påvirker din evne til at studere, kan du være berettiget til SPS-støtte i forbindelse med din erhvervsuddannelse hos VIDdetail.
Formålet med SPS er at afhjælpe de barrierer, din funktionsnedsættelse kan medføre i forhold til din uddannelse.
Det er vigtigt at bemærke, at SPS-støtten udelukkende fokuserer på uddannelsesmæssige behov og udfordringer. SPS er derfor ikke tilgængelig for at imødekomme udfordringer relateret til fritidsaktiviteter eller studiearbejde.
Ordensregler
Ordensregler på VID detail
Studie – og ordensreglerne skal medvirke til, at uddannelsernes formål opnås, samt at bidrage til et godt undervisningsmiljø. Som elev skal du følge disse studie- og ordensregler.
Ordensreglerne omfatter også din adfærd uden for skolen, i det omfang den har direkte indflydelse på undervisningsmiljøet, ordenen og samværet på skolen.
Ordensreglementet er revideret august 2021
Aktiv deltagelse i undervisningen
Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen på skolen. Dette indebærer:
- Du skal møde til og deltage i den undervisning, der kræver tilstedeværelse på skolen
- Du skal aflevere dine opgaver til tiden, og de skal følge de krav, der er fastsat. Du skal desuden selv have produceret dem.
- Du skal deltage i eksamener, terminsprøver, årsprøver og lignende
- Du skal deltage i studieture, ekskursioner mv. Det gælder også ture med deltagerbetaling
- Du skal deltage i andet fastlagt undervisning. Det gælder også selvstændigt arbejde og virtuel undervisning
- Du skal deltage i vejledning
I hver lektion registreres fremmøde/fravær
Almindelig orden og adfærd på skolen
På skolen, og i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, gælder almindelige regler for god opførsel. Dette indebærer blandt andet:
- at du møder til tiden, rydder op efter dig selv, ikke taler i mobiltelefon i timerne og lignende
- at du udviser respekt og taler ordentligt til de øvrige studerende på skolen og overfor skolens ansatte, både mundtligt og skriftligt.
- at du udviser respekt overfor de fysiske rammer på skolen
- at du uden tøven eller diskussion efterkommer anvisninger fra skolens ansatte
- at du følger den gældende IT-politik på skolen
- at du skriver i Studie+, hvis du er syg
- at du passer på de materialer, du låner. Det er f.eks. bøger, computere mv.
- de almindelige regler og normer for god opførsel gælder på hele skolen, og det forventes, at du behandler dine medmennesker og omgivelser med respekt. Skolen accepterer ikke mobning, uønsket seksuel opmærksomhed eller anden form for diskrimination, herunder tilskyndelse eller påvirkning af elever til ekstreme eller fundamentalistiske holdninger og adfærd.
Se ligeledes skolens Antimobbestrategi: https://videndjurs.dk/om-viden-djurs/politikker/antimobbestrategi
Overtrædelse vil altid medføre en sanktion.
Mødepligt og fraværsregler
Der er mødepligt på uddannelsen. Du kan selvfølgelig blive forhindret i at komme i skole, f.eks. på grund af sygdom, akutte lægebesøg eller andet.
Det er dog vigtigt, at dit fravær er så lavt som overhovedet muligt, da du ellers vil have svært ved at nå at gennemføre undervisningsmålene på det enkelte modul.
Det er dit eget ansvar at indhente det, som er blevet gennemgået, mens du var fraværende.
Vurderet frafaldstruet:
Har du et højt fravær eller vurderes du på anden vis frafaldstruet fra uddannelsen vil du blive risikomarkeret i Studie+ i forhold til risiko for frafald fra uddannelsen og du vil blive kontaktet af Ungevejledningen i din kommune. Hvis du er under 18 år, orienteres dine forældre/værger ligeledes via Eboks.
Retningslinjer for virtuel undervisning
Ved al virtuel undervisning skal du, ligesom ved almindelig undervisning, rette dig efter lærerens anvisninger og skolens almindelige ordensregler. Derudover gælder følgende regler for virtuel undervisning.
- Dit kamera skal være tændt under undervisningen, hvis læreren beder om det
- Din mikrofon skal være slukket, når undervisningen går i gang
- Det er ikke tilladt at optage, tage screenshots eller lignende i forbindelse med virtuel undervisning
- Det er ikke tilladt at udelukke eller mute andre elever fra Teams-undervisningen, eller at give adgang til uvedkommende deltagere
- Du skal være undervisningsparat og deltage aktivt under hele den virtuelle undervisning. Det betyder, at du skal være til stede i hele modulet. Du kan blive ført som fraværende, hvis din underviser vurderer, at du ikke er til stede. Hvis du kommer for sent til online-undervisningen, skal du gøre underviseren opmærksom på, at du er ankommet
Den enkelte lærer har mulighed for at afvige fra ovenstående regler, hvis det er nødvendigt for at gennemføre den virtuelle undervisning.
Overtrædelse af ovenstående retningslinjer og al øvrig misbrug af de virtuelle hjælpemidler kan føre til sanktioner.
Ordensregler på studieture
På VID detail passer vi på os selv og hinanden, når vi rejser. Derfor skal alle studerende underskrive og overholde disse regler.
- Alle henstillinger og beskeder fra underviserne skal efterkommes
- Skolens almindelige studie- og ordensregler gælder også på turen
- Du må kun indtage alkohol i begrænsede mænger, hvis der er givet tilladelse hertil af uddannelseschefen eller dennes stedfortræder. Andre rusmidler må ikke indtages (se alkohol- og rusmiddelpolitik)
- Ingen elever må færdes alene – ALLE har ansvar for, at alle hele tiden følges ad mindst to og to. Ingen må gå alene eller lade andre gå alene
- Arrangementer eller aftaler, hvor der er mødepligt, skal overholdes. Gælder også fastsatte komme-hjem tider til hotellet eller lignende
- Du skal udvise almindelig god opførsel i alle situationer og alle steder
- Hvis du lider af en sygdom, eller bruger medicin, skal du oplyse det til underviserne før turen
- Du er selv ansvarlig for at sikre, at du kan rejse på almindelige forsikringsvilkår
Overtrædelse af reglerne vil altid medføre en sanktion.
Evalueringer og eksamen
Læs skolens eksamensreglement her
Alkohol- og rusmiddelpolitik
Det er ikke tilladt at møde påvirket op i skoletiden
- Der må under ingen omstændigheder indtages, opbevares eller distribueres euforiserende stoffer på skolens område. Det er forbudt at møde op på skolen påvirket af stoffer. Dette gælder ligeledes på ekskursioner, studieture, introture mv. Skolen forbeholder sig ret til at teste dig, hvis der er en begrundet mistanke om, at du er påvirket af euforiserende stoffer. Er du under 18 år involveres dine forældre/værge altid.
- Alle arrangementer på VID detail er som udgangspunkt alkoholfrie
- Alkoholiske drikke er tilladt på skolen ved særlige lejligheder, men kun hvis der foreligger en aftale med skolens uddannelseschef eller dennes stedfortræder
Overtrædelse af reglerne vil altid medføre en sanktion.
Rygepolitik
På VID detail er der røgfri skoletid. Det gælder fra du møder ind, og indtil dit sidste undervisningsmodul slutter. Det betyder, at du hverken må ryge, dampe eller snuse i skoletiden, hverken på skolens arealer eller uden for skolens område.
Reglerne om røgfri skoletid gælder alle tobaksrelaterede produkter. Det vil sige alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler – herunder cigaretter, e-cigaretter, tyggetobak, snus, tobaksfri snus, opvarmet tobak og lignende. Det gælder også relaterede produkter som f.eks. e-cigaretter uden nikotin, idet der er en negativ effekt for alle disse produkter.
Disse regler gælder både elever, kursister, gæster og ansatte.
I visse tilfældegælder der særlige regler:
- Ved studieture, ekskursion og konferencer gælder røgfri skoletid i den programlagte undervisningstid.
- På skolehjem er det tilladt at ryge på henviste områder efter skoletid.
Overtrædelse af reglerne vil altid medføre en sanktion.
Udspredelse af lyd og billeder
Det kun tilladt at lave lyd- og billedoptagelser af begivenheder på skolens område – eller ved skolemæssige aktiviteter uden for skolens område – til internt brug på skolen. Lyd- og billedoptagelser skal altid ske med samtykke fra de involverede jf. proceduren vedrørende samtykkeerklæring. Udspredelse af optagelserne på internettet eller andre steder kan kun ske efter tilladelse fra skolens ledelse.
Det er ikke tilladt at udsprede/dele lyd- og billedoptagelser, som kan krænke elever eller personale på Viden Djurs. Det kan være optagelser, der handler om private forhold eller andre omstændigheder, som den pågældende ikke ønsker at dele. Det gælder ikke mindst optagelser med et indhold, som kan krænke blufærdigheden eller andres personlige integritet.
Forsikringsforhold
Som elev ved VID detail er du dækket af skolens arbejdsskadedækning, hvis der opstår en skade i forbindelse med ”undervisning under arbejdspladslignende forhold”. Det vil sige, når du arbejder eller modtager undervisning i et af skolens faglokaler (f.eks. øvebutik). Hvis skaden opstår på grund af uhensigtsmæssig adfærd eller ved forkert brug af maskiner eller værktøj, dækker skolens forsikring ikke. I sådanne tilfælde er det din egen forsikring, der skal dække skaden.
I alle andre undervisnings-, transport-, udflugts- og pausesituationer, ved tyveri mv. er du ikke dækket af skolens forsikring, men af din egen forsikring. Skolen opfordrer dig til at have en gyldig indbo-, rejse-, ansvars- og ulykkesforsikring.
Konsekvenser og sanktioner
Det er op til skolens ledelse at vurdere, hvilken konsekvens/sanktion der er passende i den konkrete situation. I særligt grove tilfælde eller i gentagelsestilfælde behøver skolen ikke udstede en advarsel, før den griber til mere omfattende sanktioner. I særlige tilfælde kan skolens ledelse beslutte, at du ikke må være til stede på skolen, mens din sag undersøges nærmere.
Oversigt over mulige konsekvenser/sanktioner:
- En eller flere samtaler
- Mundtlig advarsel
- Skriftlig advarsel. Er du under 18 år vil dine forældre/værge blive involveret
- Udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter
- Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i den pågældende uge (registreres som fravær)
- Nægte en elev oprykning til næste modul
- Bortvisning (Udskrivning fra skolen)
- Involvering af forældre/værge, praktikvirksomhed, kommunen, politi og/eller andre offentlige instanser
- Fortabelse af retten til at blive indstillet til fagprøve
- Ved snyd ved skriftlige afleveringer og/eller til interne prøver, beslutter skolens ledelse, hvilken sanktion der skal gives. Ved gentagne tilfælde kan der ikke indstilles til fagprøve.
- Ved snyd til eksamen bortvises eleven fra eksamen, og der skal efterfølgende tages stilling til, hvorvidt og hvornår eleven igen vil kunne aflægge prøve
- Ved længerevarende sygdom kan skolen kræve, at du dokumenterer fravær med en lægeerklæring, som du selv skal betale
- Erstatningskrav i forbindelse med ting eller personskade (evt. via forsikringsselskab)
- Hjemsendelse for egen regning (f.eks. fra studieture og andre arrangementer), jf. ordensregler på studieture.
- Krav om et behandlingsforløb (f.eks. Kommunernes Rusmiddelcentre), jf. alkohol- og rusmiddelpolitikken.
Iværksættelse af en sanktion kan gøres betinget af at du gennemfører bestemte aktiviteter. Det kan f.eks. være mægling, forsoningsmøde, oprydning/rengøring mv.
Hvis du ønsker at klage over skolens afgørelser, skal du klage skriftligt og begrundet til skolens ledelse. En klage har ikke opsættende virkning. Proceduren er som følger:
- Inden to uger efter at du har fået besked fra skolen, skal du aflevere din skriftlige klage til skolens leder
- Skolens leder laver en udtalelse om sagen
- Du har én uge til at kommentere udtalelsen skriftligt
- Er klagen af principiel betydning for din uddannelse, kan skolens leder sende din klage, skolens egen udtalelse og din skriftlige kommentar til Børne- og Undervisningsministeriet. Undervisningsministeriet kommer herefter med en afgørelse i sagen.
Kontakt os
Se underviserne og administrationen
Kontakt os
VID detail
Karen Blixens Vej 1
8500 Grenaa
Tlf. 40 28 45 00
kontakt@VIDdetail.dk
EANnr: 5798000554115
CVR: 10520509