Lærepladsen er et springbræt
Casper Kjæhr er ved at tage uddannelsen til multimedie animator og er i lære hos Kong Orange som spiludvikler. Det er hans drømmejob, og med lærepladsen har han fået foden indenfor i en svær branche.
Felix the Reaper, fra Kong Oranges spil af samme navn, står i fuld menneskestørrelse midt i kontorlandskabet og er det første man ser, når man kommer ind ad døren. Kontoret i Aarhus’ sydhavnskvarter oser af kreativitet, og håndlavede figurer, elementer og rekvisitter fra spil hænger fra loftet og fylder på reolerne. Casper Kjæhr har været i lære hos Kong Orange i snart to år, og han udlever sin drøm om at arbejde i spilbranchen.
Casper har tidligere læst medialogi på Aalborg Universitet, hvor man beskæftiger sig med videnskaben og teknologien bag interaktive digitale medier. Her fik Casper tekniske færdigheder, som han stadig bruger, og det var her, han for alvor blev grebet af computergrafik. Derfor søgte han ind på Digital Media på Viden Djurs, fordi han her kunne fordybe sig, og fordi det er en mere praktisk baseret uddannelse i forhold til andre animationsskoler.
En uddannelse med praktik
- Jeg kan godt lide formatet på Viden Djurs, fordi man får så meget erhvervserfaring, og det er godt til at få foden indenfor i branchen, siger Casper.
Som en del af uddannelsen skal han i løbet af sin oplæring tilbage på skoleforløb i Grenaa ad flere omgange. Casper oplever uddannelsen som et rum, hvor der er tid til at fordybe sig i sit felt, sammen med andre elever, som kan sit kram.
- Det er nogle dygtige mennesker, der går i klassen. Vi sparrer rigtig meget eleverne imellem, selvom det vi laver er meget forskelligt, er der rigtig meget læring at hente der. Vi arbejder meget, når vi er på skoleforløb, og jeg har haft rigtig god tid til at dygtiggøre mig på skolen, siger Casper.
Casper har altid spillet computerspil og arbejder nu reelt med sin hobby, men det er også derfor, han investerer så meget af sig selv i sit arbejde. Men det er også nødvendigt for at lykkes i spilbranchen.
- Vi er lige nu tre på uddannelsen, der arbejder som spiludviklere, så det har helt klart været svært at opnå. Jeg har arbejdet hårdt for det, og jeg har også søgt meget målrettet mod det, jeg gerne vil lave, siger Casper.
Fra virkelighed til animation
Hos Kong Orange arbejder Casper på computerspillet Vokabulantis, som er et co-op adventurespil, hvor man som spillere skal fører hovedpersonerne, Karla og Kurt, igennem en verden af udfordringer og opgaver.
Karaktererne i Vokabulantis er stop-motion dukker og laves af firmaet Wired Fly, som holder til på samme kontor, og alt i spillet er bygget fysisk og derefter scannet ind i animationsverdenen. Det er en lang proces, hvor man tager flere hundrede billeder af et objekt med lyssætninger fra forskellige sider, for at skabe en animation, hvor lyset falder naturligt på figuren, og som virker troværdigt. Selvom det ikke helt var, hvad Casper troede han skulle lave, kan han godt lide de tekniske udfordringer, der ligger i arbejdet.
- Min idé var, at jeg skulle være standard grafiker, men nu er jeg meget mere ovre i den tekniske afdeling. Jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle sidde og arbejde med stop-motion, men det er også meget sjovt, siger Casper.
Som resultat af sit arbejde blev Casper sammen med 15 andre udvalgt til Talents of the Year til Spilprisen 2021, som er den danske spilindustris awardshow. I sin nominering lagde Esben Kjær Ravn, direktør hos Kong Orange, vægt på den værdi som Casper har for firmaet, og hvordan han fra dag ét som elev har gjort en forskel.
- Casper er et CG-talent, som ingen andre vi har arbejdet med, og så er han stadig ”bare” elev. Han er gået direkte ind på holdet, og han er dybest set en af vores hovedgrafikere på det her meget komplicerede spil. Han har vist sig at være utroligt alsidig for en, som ikke er færdiguddannet, siger Esben Kjær Ravn blandt andet i sin udtalelse.
Casper håber og regner med at blive på projektet når hans oplæring slutter. Det er en langvarig proces at lave et computerspil i et så lille team, som han er en del af, og spillet er sat til at udkomme i slutningen 2024. Nu har Casper fået foden indenfor, og så handler det for ham om at bide sig fast i spilbranchen.