Viden Djurs-elever udvikler nye udstillinger til Ree Park Safari
Torsdag 13. november fra kl. 15-18 holder vi Åbent Hus på alle vores adresser og uddannelser i Grenaa. Hele ugen op til arbejder vores elever med innovation og bæredygtighed i projekter om alt fra bæredygtigt byggeri, nordisk madlavning, produktion og salg af bæredygtig julepynt og tøjbazar. Derudover indgår medieeleverne i et samarbejde med Ree Park Safari om udtænkning af nye digitale projekter og undervisningsforløb.
Viden Djurs-elever udvikler nye udstillinger til Ree Park Safari
I et unikt samarbejde med formidlingsholdet fra Ree Park Safari er omkring 40 elever fra uddannelserne Digital Media og Webudvikler på Viden Djurs i fuld gang med at udvikle digitale og interaktive formidlingsprojekter til parkens gæster og til brug i undervisning. Projektet er en del af skolens Innovation Camp, som kulminerer med fremvisning og bedømmelse af elevernes løsninger torsdag den 13. november under Åbent Hus på Viden Djurs.
Som opstart på projektet var eleverne afsted i et ellers lukket Ree Park for at få fornemmelsen af stedet og høre mere om de tre kreative projekter. Til samarbejdet udtaler formidlingschef hos Ree Park Safari, Sofie Nielsen:
”Vi er ikke så gode til "plejer", så vi vil rigtig gerne ud at finde noget andet, noget nyt, noget skævt, og der så vi et mega godt match i eleverne på medieuddannelserne. Vi er meget imponerede over de tidligere projekter fra Innovation Camp, for uanset emnet eller rammerne, så bliver der tænkt kreativt. Og det er noget af det, som vi godt kunne tænke os at få ind i vores rammer.”
Naturen på spil
Eleverne skal udvikle en interaktiv aktivitet, der kan opleves fysisk i parken – fx som spil, escape room, AR-oplevelse, quiz eller installation. Formålet er at formidle viden om naturbevarelse eller genudsætning af dyr.
Fra pilemark til biobund
Her skal eleverne skabe spændende formidling af biologiske kredsløb til børnefamilier. Fokus er på processen fra pileplanter til biobund i dyrenes anlæg – og bænkebiderens vigtige rolle i nedbrydningen. Projektet skal munde ud i interaktive aktiviteter i formidlingsrummet Junior Ranger World.
Tag savannen med hjem i klasselokalet
Eleverne skal udvikle et digitalt undervisningsforløb til Safariskolen, Ree Parks skoletjeneste. Forløbet kan fx handle om geparden som kritisk truet art og skal munde ud i en prototype på et digitalt univers til web eller app. Spørgsmål som Hvorfor er geparden truet? og Hvad kan vi gøre for at hjælpe den? danner grundlag for formidlingen.
Bæredygtighed på skoleskemaet
På Viden Djurs er de andre uddannelser også i fuld sving med at tænke nyt og arbejde kreativt med bæredygtighed. Alt sammen skal være klar til torsdag, når dørene åbnes til Åbent Hus.
I værkstederne arbejdes der på at tænke bæredygtigt i træ-, metal- og på autoværkstedet. Med et besøg fra virksomheden TræLs, som producerer møbler af genbrugsmaterialer, blev ugen sparket godt i gang med inspiration og overvejelser om, hvordan man gør det lidt smartere med genbrug.
I køkkenet arbejdes der med nordiske alternativer til de typiske råvarer. Hvad kan man fx bruge i stedet for en citron i madlavningen? Udover at være en fordel for CO2-aftrykket at vælge lokale råvarer, så giver det også en stor variation i kosten at spise efter, hvad der er i sæson. Torsdag vil man kunne opleve eleverne arbejde i køkkenet og der vil være smagsprøver.
På Business sætter eleverne fokus på at nedbringe det høje klimaaftryk på tøjproduktion ved at afholde en tøjbazar, hvor elever og ansattes tøj sættes til salg. En anden klasse går kreativt til værks og producerer bæredygtigt julepynt. Overskuddet går til Ree Park Safaris Naturmission, som støtter naturbevarelse og genudsætning af dyr i Afrika.
